Van het 12de-eeuwse penseelbakje van een Chinese keizer en een sierlijke vaas in art-nouveaustijl tot Dutch design dat speelt met eeuwenoude tradities: keramiek is dé poort naar andere werelden. Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen. Door de mens gemaakt, gebruikt en gekoesterd, nuttig én verleidelijk. In ‘Keramiek’ vertellen kenners hun verhaal bij een selectie van vijfenveertig topstukken uit Keramiekmuseum Princessehof. Verhalen over schoonheid, vakmanschap en keramiek als spiegel van plaats en tijd. Het resultaat is een inspirerende verbinding van oosterse en westerse kunst en cultuur.
Gerelateerde producten
kunst
Freek Kroesbergen (red./ed.)
Dutch Designers Yearbook 2020
For English see below- Dutch designers staan wereldwijd bekend om hun originaliteit en gedurfde innovaties, en hun werk dringt door tot in de haarvaten van onze maatschappij. Design is overal en de wereld lijkt maakbaar. Daaraan dragen ontwerpers bij, met hun onorthodoxe methoden en creatieve kracht. Al treft de coronacrisis de creatieve sector ingrijpend, de grote maatschappelijke en economische uitdagingen waar de wereld voor staat bieden ook veel kansen. Over hoeveel veerkracht beschikt de ontwerpsector, en hoe draagt ze bij aan de noodzakelijke transities? 'Dutch designers Yearbook' beschrijft het designjaar 2020 en kijkt vooruit. Het boek geeft een openhartige inkijk in wat designers nu denken en maken: via essays en interviews, opvallend eindexamenwerk van Nederlandse ontwerpopleidingen, prijswinnend werk en portretten van beeldbepalende designhelden als Simon Dogger, Christien Meindertsma, Taco Carlier, Harald Dunnink en Bas Timmer. -Dutch designers are known worldwide for their originality and daring innovations, and their work penetrates the very fabric of our society. Design is everywhere and the world seems makeable. Designers contribute to this with their unorthodox methods and creative power. Although the corona crisis is having a major impact on the creative sector, the major social and economic challenges facing the world also offer many opportunities. How much resilience does the design sector have, and how does it contribute to the necessary transitions? 'Dutch designers Yearbook' describes the design year 2020 and looks ahead. The book provides a candid insight into what designers are thinking and creating now: through essays and interviews, striking final exam work from Dutch design schools, prize-winning work and portraits of iconic design heroes such as Simon Dogger, Christien Meindertsma, Taco Carlier, Harald Dunnink and Bas Timmer. nai010geb - 192 blz
kunst
Freek Kroesbergen (red./ed.)
Dutch Designers Yearbook 2022
For English see below- Dutch designers staan wereldwijd bekend om hun originaliteit en gedurfde innovaties, en hun werk dringt door tot in de haarvaten van onze maatschappij. Design is overal en de wereld lijkt maakbaar. Daaraan dragen ontwerpers bij, met hun onorthodoxe methoden en creatieve kracht. Al treft de coronacrisis de creatieve sector ingrijpend, de grote maatschappelijke en economische uitdagingen waar de wereld voor staat bieden ook veel kansen. Over hoeveel veerkracht beschikt de ontwerpsector, en hoe draagt ze bij aan de noodzakelijke transities? 'Dutch designers Yearbook' beschrijft het designjaar 2022 en kijkt vooruit. Het boek geeft een openhartige inkijk in wat designers nu denken en maken: via essays en interviews, opvallend eindexamenwerk van Nederlandse ontwerpopleidingen. -Dutch designers are known worldwide for their originality and daring innovations, and their work penetrates the very fabric of our society. Design is everywhere and the world seems makeable. Designers contribute to this with their unorthodox methods and creative power. Although the corona crisis is having a major impact on the creative sector, the major social and economic challenges facing the world also offer many opportunities. How much resilience does the design sector have, and how does it contribute to the necessary transitions? 'Dutch designers Yearbook' describes the design year 2022 and looks ahead. The book provides a candid insight into what designers are thinking and creating now: through essays and interviews, striking final exam work from Dutch design schools. nai010geb - 192 blz
kunst
Freek Kroesbergen (red./ed.)
Dutch Designers Yearbook 2021
For English see below- Dutch designers staan wereldwijd bekend om hun originaliteit en gedurfde innovaties, en hun werk dringt door tot in de haarvaten van onze maatschappij. Design is overal en de wereld lijkt maakbaar. Daaraan dragen ontwerpers bij, met hun onorthodoxe methoden en creatieve kracht. Al treft de coronacrisis de creatieve sector ingrijpend, de grote maatschappelijke en economische uitdagingen waar de wereld voor staat bieden ook veel kansen. Over hoeveel veerkracht beschikt de ontwerpsector, en hoe draagt ze bij aan de noodzakelijke transities? 'Dutch designers Yearbook' beschrijft het designjaar 2021 en kijkt vooruit. Het boek geeft een openhartige inkijk in wat designers nu denken en maken: via essays en interviews, opvallend eindexamenwerk van Nederlandse ontwerpopleidingen. -Dutch designers are known worldwide for their originality and daring innovations, and their work penetrates the very fabric of our society. Design is everywhere and the world seems makeable. Designers contribute to this with their unorthodox methods and creative power. Although the corona crisis is having a major impact on the creative sector, the major social and economic challenges facing the world also offer many opportunities. How much resilience does the design sector have, and how does it contribute to the necessary transitions? 'Dutch designers Yearbook' describes the design year 2021 and looks ahead. The book provides a candid insight into what designers are thinking and creating now: through essays and interviews, striking final exam work from Dutch design schools. nai010geb - 192 blz
kunst
Hans den Hartog Jager
Zie de mens
Het portret is een belangrijk genre in de beeldende kunst ? niets is zo prettig als lang en ongegeneerd kijken naar een ander mens. Maar zo'n honderd jaar geleden vond er een omslag plaats: niet langer was de geportretteerde het uitgangspunt van het werk, dat werd de maker. Keerpunt in die ontwikkeling was het werk van Constantin Brancusi: hij abstraheerde in 1920 het menselijke hoofd tot een bijna perfecte eivorm. Dat leek het eindpunt van het genre, maar het bleek juist een nieuw begin. Brancusi's ei barstte open, en vanaf dat moment gebruiken kunstenaars de mensfiguur om alles op te projecteren wat ze willen: schoonheid, idealisme, vervorming, roem. In 'Zie de mens' wordt dit zichtbaar gemaakt door honderd portretten bij elkaar te brengen, telkens van één mens en uit elk jaar één. Zo ontstaat een overzicht van de visie op de mens van de afgelopen honderd jaar. Het toont de meest uiteenlopende artistieke en sociale gebeurtenissen, van de nasleep van de Eerste Wereldoorlog tot de opkomende abstractie, van de Tweede Wereldoorlog tot het feminisme en van de celebrity-cultuur tot de selfie. Zo stimuleert het ons beter te kijken naar de kunst en naar de wereld om ons heen. En daarmee naar onszelf. Athenaeumpap - 224 blz