Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/Karl Barth en zijn theologische weg door de tijd
Karel Blei
Karl Barth en zijn theologische weg door de tijd
€ 37,50 Oorspronkelijke prijs was: € 37,50.€ 15,00Huidige prijs is: € 15,00.
ISBN: 9789023955375. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Kokboekencentrum Auteur: Karel Blei Paginas: 416 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
Karl Barth en zijn theologische weg door de tijd’ van Karel Blei laat zien hoe de Duitse en Europese geschiedenis van die eeuw de – Eerste Wereldoorlog, de opkomst van Hitler, de Duitse kerkstrijd – doorklinkt in het theologisch werk van Barth, die zich tegen het nationaalsocialisme verzette en na de Tweede Wereldoorlog de vanzelfsprekendheid bekritiseerde waarmee het Westen zich liet meeslepen in de Koude Oorlogsretoriek. De Zwitser Karl Barth (1886-1968) was een van de grootste theologen van de twintigste eeuw. Een mooi, toegankelijk overzichtswerk voor iedereen die Barth nader wil leren kennen.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2023/02/9789043532938-247x387.jpg)
Gerard den Hertog
De weerbarstige Barth
'De weerbarstige Barth' gaat over de relevantie van Barths theologie in deze tijd. In 2018 was het vijftig jaar geleden dat de Zwitserse theoloog Karl Barth overleed. Dat is aanleiding geweest om de vraag aan de orde te stellen hoe relevant Barths theologie nog is in deze tijd. In Nederland zijn drie studiedagen gehouden, waarop Barth betrokken werd in wat er vandaag speelt, zoals de 'ecologische revolutie' en de religieus-maatschappelijke spanningen. In deze bundel 'De weerbarstige Barth' zijn de lezingen van de studiedagen afgedrukt. VBK Mediapap - 144 blz
filosofie & religie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2024/02/9789065545770-247x383.jpg)
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
esoterie & spiritualiteit
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2023/12/9789038804729-247x394.jpg)
The School of Life
Aardig zijn
De meeste boeken die ons willen veranderen hebben als doel ons rijker of dunner te maken. 'Aardig zijn' wil ons helpen om aardiger te zijn: dat wil zeggen minder lichtgeraakt, geduldiger, meer bereid om te luisteren, hartelijker, minder prikkelbaar. Aardig zijn heeft misschien niet de allure van geld of roem, maar het is een uiterst belangrijke kwaliteit die we op eigen risico negeren. Het is een gids voor het onontgonnen terrein van vriendelijkheid, die ons stap voor stap langs de belangrijkste thema's van deze kwaliteit voert. We leren hoe we barmhartig moeten zijn, hoe we moeten vergeven, hoe ongedwongen te zijn en hoe we anderen gerust kunnen stellen. We leren dat aardig zijn verenigbaar is met kracht en niet wijst op naïviteit. Vriendelijkheid verdient het om herontdekt te worden als een van de belangrijkste menselijke verworvenheden. Nijgh & van Ditmargeb - 120 blz
filosofie & religie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2024/02/9789021422343-247x385.jpg)
Barber van de Pol
Er is geen ander zijn dan anders zijn
Carry van Bruggen legde als eerste zonder compromissen het vrouwelijk bewustzijn bloot en leverde het gevecht met haar eigen seksualiteit openhartig, vol innerlijke tegenspraak en deernis. Ze was geen feministe, al is haar werk een impliciete aanklacht tegen de achterstelling van de vrouw. Ieder isme wekte haar argwaan, met name het nationalisme, waarvan ze de gevaren als Jodin goed doorzag. Ze mengde zich in het publieke debat, ze was een geweldige columniste en haar romans en verhalen waren ongekend intens. In haar filosofische werk laat ze zien hoe gemeenschapszin en distinctiedrift elkaar bevechten en ze concludeert: er is geen ander zijn dan anders zijn. Maar het lukte haar niet met haar eigen gespletenheid in het reine te komen. Ze maakte op 51-jarige leeftijd een eind aan haar leven. In 'Er is geen ander zijn dan anders zijn' brengt Barber van de Pol Van Bruggens unieke persoonlijkheid tot leven en geeft ze haar een stem in de debatten en heikele kwesties van nu. Queridopap - 312 blz