Nora van Middelaar weet dat ze een profeet is maar ze weet ook dat ze dat beter voor zich kan houden. Ze verkeert in een psychische staat waarmee je nog net kunt functioneren. In ‘Karkas’ volgen we haar in helverlichte en diepdonkere periodes. Wanneer ze de diagnose ‘manisch-depressief’ krijgt; horen daar medicijnen bij die alles platslaan. Het middel lijkt erger dan de kwaal. Nora besluit te stoppen met alle medicijnen en therapie en tuigt een nauwkeurig systeem van regels en regelmaat op waarmee ze een schijnbaar succesvol leven leidt. Maar als je eenmaal de wereld hebt gezien in vacuüm, het koude karkas van de werkelijkheid, kun je er nooit meer helemaal deel van uitmaken.
Gerelateerde producten
literatuur & thrillers

Gill Sims
Waarom het mama geen zak kan schelen
Al vijftien jaar lang zeggen mensen tegen me dat het 'gewoon een fase' is. 's Nachts niet doorslapen is 'gewoon een fase'. Ongelukjes op het potje en alles wat daarbij hoort zijn 'gewoon een fase'. De driftbuien van de verschrikkelijke twee: ook 'gewoon een fase'. Slecht eten, bijdehand zijn, de obsessies. De peutertijd waarin ze weigerden een slaapje te doen, de tienertijd waarin ze niet voor één uur 's middags hun bed uit te krijgen zijn. Allemaal 'gewoon fases'. Maar wanneer houden die 'fases' eens op? WANNEER? Mama droomt van een pittoresk landelijk huisje met een rozenperk en kakelende kippen in de tuin. Maar het leven loopt zoals altijd anders. De kippen blijken vals en zwijgen, en de rozen hebben verraderlijke doornen. En dan zijn haar lieftallige kleuters ook nog eens getransformeerd tot onuitstaanbare tieners. In plaats van te fantaseren over wie er zou winnen in een gevecht ? een dragon badger of een ninja horse? ? brengen ze de dag al snapchattend door, slenteren ze door het huis en communiceren ze uitsluitend door middel van zuchten. Behalve natuurlijk wanneer er verwacht wordt dat Ellen in de vroege uurtjes haar taxidiensten aanbiedt, of als ze extravagant poseren voor hun Instagram-stories. En er is nooit, maar dan ook nooit, melk in huis. Kan mama ook maar één moment voor haarzelf hebben? Kan ze soms wat me-time krijgen, nu ze haar eigen tanden nog heeft? En kan ze eindelijk een manier vinden om er helemaal geen zak om te geven?literatuur & thrillers

Penelope Mortimer
De pompoeneter
Een naamloze vrouw vertelt haar verhaal vanaf de bank van haar therapeut Ze is moeder van een aanzienlijk aantal kinderen en getrouwd met de succesvolle scenarioschrijver Jake. Op het platteland bouwen ze een glazen toren om nog 'lang en gelukkig' in te kunnen leven. Maar de realiteit is dat ze lijdt aan depressies terwijl ze dag in, dag uit moet zien om te gaan met een overspelige echtgenoot, therapiesessies, filmsterren, het huishouden, bejaarde ouders, boodschappenlijstjes, jeugdherinneringen en toekomstdromen. Recensie Hoewel deze roman uit 1962 door velen als een voorbode van het feminisme wordt gezien, is de knappe, intelligente vrouw die haar leven vertelt amper te kwalificeren als direct slachtoffer van wie dan ook, behalve van haar onverklaarde verlangen huismoeder in een groot gezin te zijn. Na enkele scheidingen wordt zij verliefd op een vierde man, Jake, die ook haar kinderen uit vorige relaties wil liefhebben en onderhouden en nog meer kinderen met haar wil. Zij buit zijn kwaliteiten en zwakheden uit en dwingt hem zijn eigen wensdromen op te offeren. Zij vult haar leven met de zorg voor het gezin, gedreven door waandenkbeelden: die van de grote romantische liefde, eeuwige trouw en een perfecte jeugd voor de kinderen. Maar op een dag stort haar waanwereld in, ze kan alleen nog maar huilen en ze begint aan een serie sessies bij een psychiater, die het begin vormen van bekentenissen tegenover andere mannen en vrouwen die belangrijk waren in haar leven, reflecties en monologues interieurs. Ze zal alles doen om Jake te behouden, haar enige ambitie nog in een totaal chaotisch geworden bestaan. Zeer knap geschreven, deels autobiografisch psychologisch drama over de afbrokkeling van een typisch Europese, vrouwelijke waanwereld. IJzersterke dialogen, innemende personages.literatuur & thrillers

Frank
Het mooie-zinnenboek
In het ‘Mooie-zinnenboek’, noteerde Anne Frank losse zinnen en passages uit boeken die zij in het achterhuis las. Dit handschrift van Anne Frank wordt nu voor het eerst uitgegeven en biedt een overzicht van door haar gekozen citaten over onder meer rechtvaardigheid, geluk, oorlog en liefde. Zij nam die over uit boeken behorend tot de wereldliteratuur van onder anderen Shakespeare, Multatuli, Wilde, Goethe en Maerlant. Daarnaast had ook de meisjesboekenschrijfster Frida de Clercq Zubli haar aandacht. Met deze geannoteerde editie worden nu, dwarsverbanden zichtbaar tussen wat Anne Frank las en de literatuur die zij schiep. Jessica Durlachter schreef voor deze gelegenheid een persoonlijk getint woord vooraf. De tekst van Anne Frank wordt voorafgegaan door een inleiding van tekstbezorger Gerrold van der Stroom. Recensie Na de wetenschappelijke editie van de dagboeken van Anne Frank en de uitgaven met verhalen en sprookjes lijkt het aannemelijk dat alles van de hand van deze wereldberoemde persoon inmiddels is gepubliceerd. Toch is er nu weer een bundel onder haar naam verschenen. Het betreft het 'Mooie zinnen-boek': hierin schreef Anne Frank tijdens de onderduikperiode citaten die haar aanspraken. Het overgrote deel is afkomstig uit boeken en uit haar keuze blijkt een grote belezenheid. Er zijn o.a. fragmenten opgenomen van Shakespeare, Goethe, Multatuli, Jacob van Maerlant en Thomas More. Naast alle citaten is een fotomechanische print afgedrukt van de tekst in Anne's handschrift. Een klein gedeelte van de ongeveer 40 citaten is in haar tweede moedertaal, het Duits, een citaat is in het Engels, een taal die Anne in 1944 net begon te leren. Van de buitenlandse citaten is geen vertaling opgenomen. De lengte verschilt van enkele regels tot enkele pagina's. In haar citaten komen onderwerpen aan de orde die zij ook behandelt in haar dagboek en de levensvragen waar ze mee worstelt ten aanzien van geloof, liefde, de rol van God en de ideale maatschappij. Met een voorwoord van Jessica Durlacher en een inleiding op de tekst door Gerrold van der Stroom. Met register en notenapparaat. Metagegevens · Prometheus Bert Bakker · Hardback · 116 pagina’s · ISBN 9789035126473 · NUR: 301- Literaire roman, novelle · Genre: Citaten, citatenverzameling · Trefwoorden: Anne Frank, dagboek Anne Frank, Achterhuis. Uitgever Het fictie-fonds van Prometheus heeft een indrukwekkende lijst grote schrijvers onder zijn vleugels. Dat zijn beroemde Nederlandstalige auteurs als Connie Palmen, Maxim Februari, Griet Op de Beeck, Herman Brusselmans, Jean Pierre Rawie, Menno Wigman en Tom Lanoye, maar ook gevierde buitenlandse schrijvers als Umberto Eco, Tom Wolfe, Michael Cunningham, Sandro Veronesi, Jonathan Franzen, Jeffrey Eugenides en Zadie Smith.literatuur & thrillers
