Kunstenaar Karin van Dam (1959) bouwde in de afgelopen vijftien jaar een reeks tijdelijke installaties in en buiten verschillende Nederlandse musea (o.a. Centraal Museum Utrecht en Museum Boijmans Rotterdam) en een enkele keer in Duitsland (Künstlerhaus Dortmund). Haar ruimtevullende constructies lijken een soort wildgroei van uiteenlopende bouwmaterialen (stortkokers, steigers, pvc-buizen, rubber, etc.). Mooie kleurenfoto’s, zonder bijschrift en gedrukt op zwarte pagina’s, vormen de hoofdmoot.
Gerelateerde producten
kunst
Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
hobby & sport
Maartje ter Horst
Ode aan de kleinste musea van Nederland (en de mensen die ze mogelijk maken)
Nederland kent talloze piepkleine musea. Soms zijn ze niet groter dan de huiskamer van de eigenaar. Wie kent het Electro Radio Nostalgie Museum, Jannie's Koeienmuseum of het Nederlands Dakpannenmuseum? Fotograaf Maartje ter Horst raakte gefascineerd door de kleinste musea van Nederland én hun eigenaren. Wie zijn de mensen die deze bijzondere plekken mogelijk maken? Ze bezocht 22 kleurrijke musea, verdeeld over alle provincies, en bracht de plekken en de mensen erachter ontroerend in beeld. De verhalen van de museum- eigenaren zijn met humor, maar ook met groot respect opgetekend. Samen met de foto's vormen ze een ode aan de mensen die hun tijd, geld en energie steken in hun passie. De passie die ze zo graag met ons willen delen. Behalve 'Ode aan de kleinste musea van Nederland' is het ook een oproep om de minimusea eens te bezoeken. Want hoewel je ze niet vindt in hippe stadsgidsen, en je makkelijk aan ze voorbij loopt, zit Nederland er vol mee. Niet alleen hun collecties, maar ook de eigenaren zouden weleens je hart kunnen stelen. Lecturisgeb - 199 blz
kunst
Hans Wilschut
Centraal
'Centraal' toont acht jaar fotografie met als thema de bouw van Rotterdam Centraal vanuit een kamer in het Manhattan hotel. Acht jaar lang had fotograaf Hans Wilschut een kamer in het vijfsterrenhotel Manhattan in hartje Rotterdam. Vanuit deze ruimte op de 12e verdieping keek hij dag en nacht uit op het Stationsplein. Toen de fotograaf zijn project startte, stond er nog het oude station van Van Ravesteyn. Na het 'traan laten' en de onvermijdelijke maar niet minder dramatische sloop verschijnen er plots nieuwe - tijdelijke - gebouwen in beeld. Trichisgeb - 132 blz
kunst
Lee Bontecou
De Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou wordt sinds de jaren zestig wereldwijd gelauwerd om haar intrigerende beelden en installaties. De rijke, organische vormen van haar sculpturen lijken te zijn ontstaan in een mysterieus universum waarin onze angsten en verlangens gecondenseerd zijn. Deze publicatie verschijnt naar aanleiding van de grote Lee Bontecoutentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, waarvoor ze speciaal een Sandbox creëerde waarin diverse onderdelen van haar werk van de jaren zestig tot nu worden samengebracht. Een bijzondere beeldbijdrage van kunstenares en vriendin van Bontecou, Joan Banach, zoomt in op het ontstaansproces van de Sandbox en brengt een rijk netwerk van Bontecous inspiratiebronnen in kaart: van foto's uit haar geologische en historische boeken tot foto's van werken van oude meesters. Met prachtig, gedetailleerd beeldmateriaal dat allemaal opnieuw in de studio is opgenomen. Niet alleen foto's van alle werken in de tentoonstelling, maar ook haar schetsboeken en de wall of drawings in Bontecous atelier. Zo wordt een intieme inkijk geboden in het creatieve proces van de kunstenares. Met tekstbijdragen van Laura Stamps, conservator van het Gemeentemuseum in Den Haag, en Jeremy Melius, assistent-professor kunstgeschiedenis aan Tufts University in New York. Hannibalgeb - 135 blz