Henk van Os
Jong in Groningen
Kunst uit de periode 1945-1975
€ 22,50 Oorspronkelijke prijs was: € 22,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789056626853.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
010 / Nai
Auteur:
Henk van Os
Auteur tussenvoegsel:
van
Paginas:
128
Categorie: Kunst.
‘Jong in Groningen’ is een persoonlijke kroniek waarin Henk van Os op meeslepende wijze de couleur locale van het culturele leven in Groningen in de jaren vijftig, zestig en de vroege jaren zeventig beschrijft. . Van Os schetst een kleurrijk en soms hilarisch beeld van zijn Groningse kunstenaarsvrienden en van de wegbereiders van de moderne kunst in de provinciestad.
Gerelateerde producten
kunst

Anton Heyboer
Anton Heyboer (Sabang, Indonesië, 1924 - Den Ilp, 2005) bekleedt een unieke positie binnen de moderne kunst. Met zijn mysterieuze, mystieke en hoogst persoonlijke beeldtaal plaatste hij zich in de jaren zestig en zeventig lijnrecht tegenover de toen heersende zakelijke kunststromingen zoals pop-art en minimal art. In zijn etsen en tekeningen ontwikkelde Heyboer een 'systeem' om grip te krijgen op de demonen die hem sinds de Tweede Wereldoorlog achtervolgden, en om het leven voor zichzelf draaglijk te maken. Het is de kunst die zijn leven redt. Samen met zijn befaamde 'vijf bruiden' leefde Heyboer volgens de regels van zijn systeem, teruggetrokken in een zelfgebouwde, labyrintische woonruimte in Den Ilp. Hij creëerde zo zijn eigen, veilige universum waarin de kunst en zijn leven onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hannibalgeb - 176 blz
kunst

Edward Grasman
Henk van Os
In 'Henk van Os: van kunst naar cultuur' wordt het leven van Nederlands bekendste kunsthistoricus Henk van Os belicht. Er zijn niet veel kunsthistorici die zoveel kennis hebben van middeleeuwse, moderne en hedendaagse kunst en er zijn maar weinig mensen die deze kennis weten over te brengen op een breed publiek. Het schetst het leven van een begenadigd spreker, schrijver en kijker, die zich tijdens zijn kunsthistorische carrière steeds meer vragen stelt over zijn eigen kijklust en zijn publiek daarin weet mee te nemen. Terraing - 260 blz
kunst

Bram Kempers
De schepping van Melle
Melle Oldeboerrigter (1908-1976) is ongetwijfeld één van de meest bizarre Nederlandse beeldend kunstenaars van de twintigste eeuw. Zijn werk wekte in de jaren vijftig tot zeventig zowel grote bewondering als totale afwijzing. Het laatste met name door de vaak erotische lading van zijn beelden, die in feite over Leven-Natuur en Dood-Verderf gaan. Niet voor niets noemde hij zichzelf een visionair schilder. Vaak werd zijn werk vergeleken met dat van de fantastische schilder Jeroen Bosch. Opgegroeid in een socialistisch arbeidersmilieu, werd zijn levensvisie bepaald door de crisistijd van de jaren dertig. Anarchisme, sociale bewogenheid en deelname aan het verzet tegen de Duitse bezetting zetten hem aan tot politiek en sociaal geëngageerde tekeningen. Hoe omstreden zijn werk was, blijkt uit het feit dat W. Sandberg in 1955 enkele schilderijen van hem weigerde voor een tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Werkelijke erkenning volgde pas in de jaren zestig en zeventig, onder meer in 1972 met een grote overzichtstentoonstelling in datzelfde Stedelijk Museum. THOTHGEB - 191 blz
kunst

Manzoni in Holland
Als een van de grootste wegbereiders van de internationale conceptuele kunst onderhield de Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni een bijzondere band met Nederland. Nu zijn intensieve correspondentie met de Rotterdamse galeriehouder Hans Sonnenberg voor het eerst toegankelijk is gemaakt, wordt de omvang van Manzoni's invloed op de naoorlogse avant-garde in Nederland zichtbaar. Gedurende zijn korte kunstenaarscarrière vervaardigde Piero Manzoni meer dan duizend doeken, sculpturen en andere objecten. De conventionele kaders van het kunstwerk werden door hem op radicale wijze doorbroken, waarbij zelfs het lichaam van de kunstenaar onderdeel werd van het werk. Daartegenover staan zijn Achromes, letterlijk: 'zonder kleur'. Het oppervlak van het schilderij werd bij Manzoni een ruimte voor onbegrensde mogelijkheden. Het bood niet langer plaats aan de illusie van de geschilderde voorstelling of het persoonlijke expressieve gebaar van de kunstenaar, maar werd een op zichzelf staande entiteit. Het werk van Manzoni was van grote invloed op de Nederlandse nul- en internationale ZERO-kunstenaars. Nai010pap - 166 blz