Johanna denkt terug aan haar kortstondige, stormachtige huwelijk in Parijs met de kunsthandelaar Theo van Gogh, een leven voor de kunst en met vooruitstrevende kunstenaars: Monet, Manet, Pissarro, Gauguin. En bovenal een leven met Theo’s broer: de bezeten schilder Vincent. Hij trekt een zware wissel op haar huwelijk, want Theo ondersteunt zijn broer loyaal in elk opzicht, omdat hij Vincents schilderkunst geniaal vindt. Nadat de broers kort na elkaar zijn gestorven staat Johanna er in 1891 alleen voor met haar baby.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Henk de Jong
Dat boek is subliem
In 'Dat boek is subliem' laat Henk de Jong zien hoe Vincent van Gogh werd gefascineerd en geïnspireerd door het boek 'De navolging van Christus' van de middeleeuwse schrijver Thomas a Kempis. In een van zijn brieven aan zijn broer Theo schrijft Vincent van Gogh dat hij gegrepen is door de Franse editie van de 'Navolging'. Geïnspireerd door de authentieke en radicale spiritualiteit van Thomas a Kempis besluit Vincent om predikant te worden. In Engeland had hij al in een dorpskerk een preek gehouden waarin hij op schilderachtige wijze de menselijke levensweg beschreef. Toch is Vincent geen dominee geworden. Uiteindelijk koos hij voor de kunst, maar zijn passie voor Jezus en de christelijke boodschap bleven een constante in zijn bewogen leven. In 'Dat boek is subliem' belicht Henk de Jong de invloed die Vincent door het wereldvermaarde boek van Thomas heeft ondergaan.kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf.kunst

De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling
Wat is de rol van de schilderkunst van nu? De schilderkunst beheerst de kunstmarkt, maar op de grote internationale tentoonstellingen en biënnales schittert ze door afwezigheid. Video, foto, film, installatie- en ervaringskunst voeren de boventoon. Heeft de schilderkunst dan niets meer te vertellen? Kan ze het kritische kunstpubliek niet meer raken? Bijna dertig Nederlandse kunstenaars ? van gevestigde namen tot relatief onbekende ? uit verschillende generaties geven antwoord op deze vragen in interviews. Daarnaast wordt in enkele essays ingegaan op de Nederlandse schilderkunst als pars pro toto voor de hedendaagse schilderkunst. 'De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling' toont recente werken uit de Nederlandse schilderkunst. Met nieuwe middelen en motieven ? en door zich te verbinden met andere media ? geeft ze uitdrukking aan deze tijd en laat daarmee zien dat de schilderkunst nog altijd zeer actueel en springlevend is. Tentoonstellingscatalogikunst
