Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Johan Cruijff
Auke Kok
Johan Cruijff
De Biografie
€ 26,99 Oorspronkelijke prijs was: € 26,99.€ 15,00Huidige prijs is: € 15,00.
‘Johan Cruijff, De biografie’ is het verhaal achter de mythe, die mede door Cruijff zelf is gecreëerd. Vrijwel iedereen denkt Johan Cruijff te kennen en dat is niet zo gek: zijn illustere carrière voltrok zich grotendeels in de schijnwerpers. Maar als mens en zelfs als sportman bleef hij in veel opzichten een mysterie. Waarom vocht hij zoveel conflicten uit? Waarom ging hij niet naar het WK 1978 en werd hij geen bondscoach in 1994? Wat stond er in de psychologische rapporten over hem? Gebruikmakend van unieke documenten en puttend uit honderden interviews met klasgenoten, jeugdvrienden en -vriendinnen, medespelers, zakenpartners en familieleden geeft Auke Kok op deze en vele andere vragen antwoord. Dat doet hij in de eerste volledige biografie van deze kwajongen, familieman, aanvoerder, trainer, voetbalfilosoof en commercieel pionier. Cruijff zijn levensverhaal is als een schelmenroman over een volksjongen die uitgroeit tot een mondiaal fenomeen. ‘Johan Cruijff, De biografie’ toont wie Johan Cruijff écht was, hoe hij zijn enorme invloed vormgaf, hoe de briljante, maar aanvankelijk te magere en nerveuze ‘Jopie’ zich de reputatie van vernieuwer kon verwerven, van betweter en weldoener – en van inspirator van miljoenen over de hele wereld.
Gerelateerde producten
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
geschiedenis
Jonathan Eig
King
Het meest omvattende en complete portret dat ooit is geschreven over deze iconische figuur. De hoop die uitging van de 'I have a dream'-toespraak van Martin Luther King en de tragiek van zijn dood hebben het levensverhaal van deze briljante, doortastende en gecompliceerde man volledig overschaduwd. Want King droomde niet alleen, hij stelde ook eisen. Om de strijd van King beter te begrijpen doet dit boek niet alleen recht aan zijn radicale opvattingen en zijn betekenis voor de huidige samenleving, het probeert ook de ware Martin Luther King te reconstrueren uit de mist van hagiografieën. Want King was bovenal een mens en niet een heilige. King, de eerste grote biografie van Martin Luther King jr. in meer dan veertig jaar, is gebaseerd op jarenlang onderzoek, honderden interviews en duizenden niet eerder gepubliceerde documenten, waaronder een grote hoeveelheid geheim materiaal van de FBI. Hij beet op zijn nagels. Hij schreeuwde naar de tv. Hij rookte sigaretten en verborg dat voor zijn kinderen. Hij had een huid die zo gevoelig was dat hij geen scheermes kon verdragen. Hij sliep slecht, maar deed graag dutjes. Hij was chronisch te laat voor afspraken. Als jongeman probeerde hij zich twee keer van zijn leven te beroven, maar deed dat halfslachtig. Als volwassene is hij verschillende keren opgenomen geweest vanwege uitputting, zoals hij het zelf noemde, maar anderen noemden het een depressie. Hij had een eigenaardig gevoel voor humor, wetende dat grof taalgebruik grappiger was uit de mond van een doopsgezinde predikant. Hij was afhankelijk van zijn vrouw Coretta op een manier die maar weinigen in die tijd begrepen. Hij ging herhaaldelijk vreemd, zelfs toen hij wist dat de fbi hem schaduwde. Met een maîtresse had hij zo lang een relatie dat vrienden haar zijn tweede vrouw noemden. Hij was een man die geen angst kende en al vroeg zei dat God hem had opgeroepen te handelen. En dat hij bereid was te sterven. Hollands Dieppap - 768 blz
non-fictie
Annette Portegies
Weerspiegeld in een waterglas
Niet lang nadat Maurice Gilliams doorbrak met zijn roman Elias of het gevecht met de nachtegalen werd hij in een ziekenhuis opgenomen met een zware depressie. Het was niet de eerste keer dat hij naar de dood verlangde, en het zou ook niet de laatste keer zijn. Schrijvend onderzocht hij de oorzaken van zijn lijden, even nuchter en analytisch als van schaamte en woede vervuld ? 'het dénkend verdriet' noemde hij de kern van zijn oeuvre. In haar biografie volgt Annette Portegies hem tijdens de wandelingen die hij door Antwerpen maakte ? eerst aan de hand van zijn moeder, die de kerken in de oude binnenstad met hem bezocht, toen naast zijn vader, die in cafés en herbergen op zoek was naar cliënteel voor zijn drukkerij. Ze reist met hem via Turnhout, waar hij op een katholieke kostschool verbleef, naar Amsterdam, waar hij tijdens de Grote Oorlog als vluchteling werd opgenomen. Portegies laat zien dat Gilliams vormgaf aan zijn eerste indrukken, die hem voor het leven zouden tekenen, zoals hij vormgaf aan zijn woorden: zorgvuldig en met overgave bouwend aan een mythe, een schuilplaats, een uitvlucht. Athenaeumgeb - 440 blz
hobby & sport
Wim Zonneveld
Klaas Pander
En toch - schaatsenrijden is niet zoo moeilijk, lachte Pander: als je je beenen maar snel genoeg uitslaat en ze zoo snel mogelijk weer terughaalt, dat is het heele geheim... - Leeuwarder Nieuwsblad, 9 december 1937 De Nederlandse sportwereld eind 19de eeuw. Pim Mulier is een pionier, organisator, oprichter van clubs en nationale bonden. Onvermoeibaar propagandist, maar elitair. Jaap Eden is het grootste sporttalent van die tijd, wereldkampioen in het nieuwe allround schaatsen van 1893 tot 1896, wereldkampioen wielrennen in 1895. Onberekenbaar, wild. Klaas Pander is de link tussen deze twee beroemdheden. Laconiek, joviaal, met hem kun je lachen. Een Haarlemse jongen. Door Pim gestimuleerd, via atletiek naar het ijs, leidt hij rond 1890 een adembenemend multidisciplinair sportleven met zwemmen, hardlopen, voetbal, wielrennen en internationaal schaatsen. Later ook nog paardensport, hockey en bandy. Het brengt hem in Hamburg, in Stockholm, St. Moritz en Davos. Klaas is de eerste Nederlandse hardrijder van wie een actiefoto bestaat, die de omslag van dit boek siert. Hij is de eerste amateurschaatser die voor training naar het buitenland wordt uitgezonden en winnaar van de eerste marathon op het ijs. Zijn ervaring en opgedane kennis benut hij vervolgens als trainer-coach van Jaap Eden, met als hoogtepunt Amsterdam 14 januari 1893, Jaaps eerste wereldtitel. 'Al zullen zij 80 jaar worden', schrijven de kranten, 'al die menschen, die dien dag beleefd hebben, ze zullen het nooit vergeten.' Met de biografie van Klaas Pander heeft Wim Zonneveld een hiaat gevuld in de sportgeschiedschrijving. Pander was niet alleen onze eerste schaatser van internationale klasse, hij was bovendien en vooral de ontdekker en trainer van Jaap Eden. Het verhaal van Klaas Pander is daarmee ook de geschiedschrijving van de ontstaansgeschiedenis van het moderne Nederlandse hardrijden. Elmarpap - 261 blz


