John Lennon
Imagine John Yoko
Met bijdragen van de mensen die erbij waren
€ 35,00 Oorspronkelijke prijs was: € 35,00.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
In 1971 maakten John Lennon en Yoko Ono het door critici geprezen album ‘Imagine’ in hun Georgiaanse landhuis Tittenhurst Park in Berkshire, Engeland. Het album werd opgenomen in de ultramoderne studio die zij aan huis hadden laten bouwen en in de Record Plant in New York. De tekst van het titelnummer was geïnspireerd op Yoko Ono’s ‘event scores’ in haar boek ‘Grapefruit’ uit 1964, en zij werd in 2017 officieel erkend als medeschrijver. ‘Imagine John Yoko’ vertelt het verhaal van John en Yoko’s leven, werk en relatie in deze intense, creatieve periode. Het neemt de lezers mee naar de fascinerende werkomgevingen door middel van verhalende filmbeelden, Yoko’s zorgvuldig bewaarde archieffoto’s en voorwerpen, en samengevoegde panoramabeelden.
Gerelateerde producten
kunst
Larry Kane
John Lennon + DVD
Op 8 december 1980 werd de wereld geschokt door het bericht dat een van de grootste popiconen aller tijden, John Lennon, was vermoord. In die vijfentwintig jaar hebben vele schrijvers en journalisten geprobeerd erachter te komen wie John Lennon werkelijk was: muzikant, schrijver, man, minnaar, brutaal, gevoelig, een slechte vader en een goede vader, gitarist, denker, drinker, drugsgebruiker, drugsmisbruiker, vriend, tijdens leven al een legende, na zijn dood een icoon. Wat dreef hem naar de creatieve hoogtijdagen met The Beatles en vervolgens naar depressiviteit? Hoe kan het dat zijn muziek en zijn boodschap nog steeds relevant zijn voor miljoenen liefhebbers in de wereld? Larry Kane onderzoekt het in zijn boek John Lennon: De man, de mythe en de waarheid.kunst
Lee Bontecou
De Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou wordt sinds de jaren zestig wereldwijd gelauwerd om haar intrigerende beelden en installaties. De rijke, organische vormen van haar sculpturen lijken te zijn ontstaan in een mysterieus universum waarin onze angsten en verlangens gecondenseerd zijn. Deze publicatie verschijnt naar aanleiding van de grote Lee Bontecoutentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, waarvoor ze speciaal een Sandbox creëerde waarin diverse onderdelen van haar werk van de jaren zestig tot nu worden samengebracht. Een bijzondere beeldbijdrage van kunstenares en vriendin van Bontecou, Joan Banach, zoomt in op het ontstaansproces van de Sandbox en brengt een rijk netwerk van Bontecous inspiratiebronnen in kaart: van foto's uit haar geologische en historische boeken tot foto's van werken van oude meesters. Met prachtig, gedetailleerd beeldmateriaal dat allemaal opnieuw in de studio is opgenomen. Niet alleen foto's van alle werken in de tentoonstelling, maar ook haar schetsboeken en de wall of drawings in Bontecous atelier. Zo wordt een intieme inkijk geboden in het creatieve proces van de kunstenares. Met tekstbijdragen van Laura Stamps, conservator van het Gemeentemuseum in Den Haag, en Jeremy Melius, assistent-professor kunstgeschiedenis aan Tufts University in New York. Hannibalgeb - 135 blz
kunst
Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
kunst
Ronald Rietveld
Vacancy Studies
For English see below- Veel bunkers, forten, kerken, kastelen, ziekenhuizen, watertorens, postkantoren, gevangenissen, paleizen en vliegvelden staan leeg. 'Vacancy Studies' biedt de architectuurwereld een optimistisch perspectief op tijdelijk hergebruik van leegstand. Volgens RAAAF [Rietveld Architecture-Art-Affordances] schuilt er een grote potentie in leegstaande publieke en overheidsgebouwen. De gigantische omvang ervan hebben zij gevisualiseerd met de installatie Vacant NL op de Architectuurbiënnale van Venetië in 2010. De wereldwijde media-aandacht in onder meer The New York Times, The Guardian en The Architectural Review, toont de internationale relevantie van hun visie voor het nieuwe vakgebied 'Vacancy Studies'. Ontwerpers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan maatschappelijke issues zoals leegstand. Dit vraagt om nieuwe manieren van werken. In de praktijk van RAAAF en door een multidisciplinair team aan het Sandberg Instituut is 'Vacancy Studies' verder ontwikkeld. 'Vacancy Studies' introduceert de ontwerpbenadering van 'strategische interventies' en toont nieuwe denkbeelden en experimenten. 'Vacancy Studies' is een onmisbare referentie voor iedereen die geïnteresseerd is in de mogelijkheden van leegstand.- Many bunkers, forts, churches, castles, hospitals, water towers, post offices, prisons, palaces and airports are empty. 'Vacancy Studies' offers the architectural world an optimistic perspective on the temporary reuse of vacant buildings. According to RAAAF [Rietveld Architecture-Art-Affordances], there is great potential in vacant public and government buildings. They have visualised its gigantic size with the installation Vacant NL at the Venice Architecture Biennale in 2010. The worldwide media coverage in The New York Times, The Guardian and The Architectural Review, among others, shows the international relevance of their vision for the new field of 'Vacancy Studies'. Designers can make an important contribution to social issues such as vacancy. This requires new ways of working. In the practice of RAAAF and by a multidisciplinary team at the Sandberg Institute, 'Vacancy Studies' has been further developed. 'Vacancy Studies' introduces the design approach to 'strategic interventions' and shows new ideas and experiments. 'Vacancy Studies' is an indispensable reference for anyone interested in the possibilities of vacancy. nai010geb - 184 blz