Menu

Katie Roiphe

Het uur van het violet

Grote schrijvers in hun laatste dagen

 19,99  7,90

ISBN: 9789048836420. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Hollands Diep Auteur: Katie Roiphe Paginas: 300 Categorie: .

Gerelateerde producten

non-fictie

Marrika van Beilen

Groene vingers

De Bierummer wiettelers runden jarenlang hun kwekerij als een bonafide bedrijf. Over hun inkomsten droegen zij belasting af en de hoge energierekening werd netjes betaald. Toen het OM hun zaak aan de rechter voorlegde, oordeelde deze dat hun aanpak paste in het Nederlandse gedoogbeleid en legde de kwekers geen straf op. De uitspraak bracht de paradoxen van het Nederlandse gedoogbeleid pijnlijk aan het licht. Want hoe kan het dat bijna zeshonderd coffeeshops wiet verkopen, terwijl de politie ondertussen jacht maakt op iedereen die zich bezighoudt met de productie ervan?

Over de auteur:

Neerlandica Mariska van Beilen woonde en werkte zes jaar in de Verenigde Staten. Toen zij terugkeerde naar Nederland bleek haar huis, dat ze via een makelaar had verhuurd, in gebruik te zijn als een wietplantage. Deze ervaring zette haar aan tot het schrijven van dit boek.

Recensie

Dit is het verhaal van de zogenoemde Bierummer wiettelers, twee mensen die jarenlang een wietkwekerij runden als een regulier bedrijf met belastingafdrachten en volkomen openheid in de boekhouding, een bedrijf waarvan de rechter oordeelde dat dit paste in het Nederlandse gedoogbeleid. Maar het beschrijft ook de problemen die deze mensen hebben ervaren in de loop der jaren. Daaromheen schrijft de auteur over haar interviews met diverse mensen die met de bestrijding van de wietteelt te maken hebben, waarmee zij de lezer een gedetailleerd inzicht verschaft in het reilen en zeilen rond dit onderwerp. De discussie dat er coffeeshops gedoogd worden in Nederland, maar dat er geen legale wijze is om deze van kwalitatief hoogwaardige wiet te voorzien, is de achterliggende boodschap en een pleidooi om de politiek voor eens en altijd een standpunt te laten innemen, waardoor het telen van wiet buiten het criminele circuit gehouden kan worden. Het boek is bijzonder vlot geschreven en is dan ook voor een breed publiek aantrekkelijk om te lezen. Tot slot een uitvoerige bronvermelding.
 14,95  6,90
Verder lezen

non-fictie

Nina Burton

Erasmus, de ster aan Gutenbergs firmament

De uitvinding van de boekdrukkunst, halverwege de vijftiende eeuw, maakte het opeens mogelijk boeken in grote oplagen te verspreiden. Voor het eerst konden kennis en ideeën ongebreideld worden uitgedragen. Geïnspireerd door schrijvers uit de klassieke oudheid introduceerden de humanisten van de renaissance een revolutionair, onafhankelijk denken, waarbij de mens centraal stond in plaats van de kerk en de godsdienst. Met grote nieuwsgierigheid ontdekten ze de natuur en het menselijk lichaam. Wetenschappers, kunstenaars en schrijvers waren niet langer anoniem. Dankzij de boekdrukkers die zich overal in Europa vestigden, kon de mens zich bevrijden uit de greep van de middeleeuwen. Nina Burton beschrijft dit tijdperk van 'de eerste mediarevolutie' aan de hand van het leven van Erasmus (1466 - 1536). Hij was de ster aan Gutenbergs firmament, de eerste bestsellerauteur uit de geschiedenis, een man die zijn tijd ver vooruit was en in contact stond met tal van intellectuelen en kunstenaars uit zijn tijd: Thomas More, Albrecht Dürer, Hans Holbein de Jonge, Paracelsus, Maarten Luther. Burton roept in mooie zinnen en beknopte beelden ? ze is ook dichteres ? een schitterend tijdsbeeld op. Daarbij beperkt ze zich niet tot Erasmus' ideeën, maar beschrijft ze ook zijn dagelijks leven: van een vervaarlijke bootreis naar Engeland in zijn jonge jaren, via een triomftocht over de Rijn als gevierd schrijver tot aan zijn oude dag boven de drukkerij in Bazel. Natuurlijk gaat ze ook in op de invloed die Erasmus nog tot eeuwen na zijn dood had.
 35,50  12,50
Verder lezen

hobby & sport

Koen van Santvoord

Foppe de Haan, Bondscoach voor 4 weken

Het was alsof hij in een sprookje stapte, dat dacht Foppe de Haan, toen hij gevraagd werd bondscoach te worden van Tuvalu. De inwoners van het dwergstaatje in de Grote Oceaan droomden al jaren van voetbalsuccessen, maar die bleven uit. Totdat in de zomer van 2011 de Friese oefenmeester het elftal onder handen nam. In vier weken stoomde hij de jongens klaar voor de Pacific Games. Koen van Santvoord schreef er een boek over 'Foppe de Haan, Bondcoach voor 4 weken'. De voetbalgekke inwoners van Tuvalu dromen al jaren van succes op de internationale velden, maar hun situatie is uitzichtloos. De eilandengroep in de Grote Oceaan telt precies één voetbalveld, interlands worden steevast met dubbele cijfers verloren en geld voor verbetering is er niet. De voetbaldroom dreigt langzaam te vervliegen. Tot er hulp komt uit onverwachte hoek. Nederlandse voetbalfans besluiten zich in te zetten voor het kleinste voetballand ter wereld. Ze gaan op zoek naar sponsors, ontwerpen een nieuw tenue voor de nationale ploeg en als klap op de vuurpijl slagen ze erin om een toptrainer te strikken: Foppe de Haan. De missie voor Foppe en zijn mannen is even helder als ambitieus: de tweede ronde halen tijdens de Pacific Games op Nieuw-Caledonië. Zal Tuvalu zich staande houden tegen regionale grootmachten als Tahiti en Vanuatu? En maken de in het oceaanblauw gestoken eilanders ook maar een schijn van kans tegen de koppensnellers uit Fiji? Naast de voetbaldroom schetst dit boek een beeld van het leven in een compleet andere wereld. Een wereld waar verwende profs niet bestaan, maar waar internationals de kost verdienen als zeeman, postzegelverkoper of speervisser. 'Foppe de Haan, bondscoach voor 4 weken leest als een jongensboek'. Zelden volgde een journalist een nationaal elftal van zo dichtbij: geen kleedkamer deur bleef gesloten. Luister naar de
podcast van NPO 1 Over de auteur:    
 15,00  5,90 Verder lezen

non-fictie

Jan Fontijn

Moederskinderen

Het was voor Jan Fontijn een schok van herkenning toen hij Stendhals emotionele beschrijving las over de dood van diens moeder. Het herinnerde hem aan de nauwe band die hij als kind met zijn eigen moeder had en hoe die band door haar verschrikkelijke dood werd verbroken. Deze lees- en levenservaring was voor Fontijn aanleiding op zoek te gaan naar de wijze waarop een aantal prominente mannelijke schrijvers de band met hun moeder hebben beleefd en beschreven. Helder en beknopt weet hij de hoogte- en dieptepunten van de moeder-zoonrelatie te beschrijven. Zo komen in 'Moederskinderen' buitenlandse auteurs als Paul Léautaud, Michel Houellebecq, Charles Baudelaire, Rainer Maria Rilke, Friedrich Nietzsche, Marcel Proust en André Gide aan bod. Maar ook Nederlandstalige auteurs zijn met Gerard Reve, Herman Gorter, Jan Hanlo, Martinus Nijhoff, Frederik van Eeden, Lodewijk van Deyssel en de Belgische Maurice Gilliams goed vertegenwoordigd. 'Moederskinderen' noemt hij die door hem gekozen schrijvers, omdat de moederliefde of het intens verlangen daarnaar zo dominant in hun leven en werk aanwezig is. Hun relatie met hun moeder is vaak ontroerend en navrant en is voor Jan Fontijn meer dan eens aanleiding om die te verbinden met zijn eigen relatie met zijn moeder. Er zijn ook schrijvers die hun moeder nooit gekend hebben en leden onder dat gemis. Het boek sluit af met een korte schets van de wijze waarop psychiaters H.C. Halberstadt-Freud, Sigmund Freud en Georg Groddeck de relatie tussen moeder en zoon beschouwden.
 19,99  7,90
Verder lezen