Het huis aan de Jodenbreestraat in Amsterdam, waar Rembrandt ruim twintig jaar heeft gewoond, werd in 1911 als museum opengesteld. Het museum concentreert zich op het bijeenbrengen van Rembrandts grafische werk. In Het Rembrandthuis is complete collectie van ruim 250 etsen en een aantal tekeningen en schilderijen opgenomen. Van alle werken zijn afbeeldingen en complete technische gegevens opgenomen en een groot aantal kreeg tevens een uitgebreidere beschrijving. Behalve het beschrijvende catalogusdeel bevat de uitgave een uitvoerige inleiding over de geschiedenis van dit bijzondere huis en over de totstandkoming van de collectie. De techniek van het etsen en Rembrandts specifieke experimenten daarmee worden eveneens uiteengezet.
Gerelateerde producten
kunst
De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst
Nils Büttner
Rembrandt
In 'Rembrandt' neemt Nils Büttner je mee naar de Gouden Eeuw. Büttner presenteert aan de hand van bronnen uit Rembrandts tijd een genuanceerde kijk op diens leven en op de betekenis van zijn werk. Naast het levensverhaal legt Büttner ook perfect uit wat het effect is van het bijzondere licht in Rembrandts schilderijen. Hij laat bijvoorbeeld zien dat de kijker door het licht geattendeerd wordt op bepaalde emoties van afgebeelde personen. Ook misverstanden over Rembrandts leven die door de jaren heen hebben postgevat, worden door Büttner rechtgezet. Zo was Rembrandt aan het einde van zijn leven helemaal niet zo armlastig als vaak wordt beweerd. Meulenhoffgeb - 296 blz
kunst
Gabri van Tussenbroek
Amsterdam en de Nachtwacht
Weinig Nederlandse schilderijen zijn zo bekend als Rembrandts Nachtwacht. Tientallen miljoenen mensen hebben het schilderij in de Eregalerij van het Rijksmuseum met eigen ogen aanschouwd. Ontelbare miljoenen anderen kennen het uit tijdschriften, van tv, internet of koekblikken. Sommigen weten dat de Nachtwacht niet de officiële naam van het schilderij is, en een enkeling kent de naam van kapitein Frans Banninck Cocq, die zich samen met luitenant Willem van Ruytenburch gereedmaakt om er met zijn compagnie op uit te trekken. Maar waarom besloten zeventien mannen zich rond 1640 door Rembrandt van Rijn te laten vereeuwigen en wie waren zij? Wat waren hun lotgevallen en hoe verhielden zij zich tot elkaar? En wat voor stad was Amsterdam, op het moment dat de hoofdrolspelers zich met enkele streken van de kwast lieten vastleggen en daarmee onbewust maar definitief de geschiedenis ingingen als onlosmakelijk onderdeel van de Nederlandse identiteit? Gabri van Tussenbroek vertelt over de stad van Rembrandt, in de tijd dat deze zijn meesterwerk schiep. Een werk dat was voorbestemd om het beroemdste schilderij van Nederland te worden. Prometheuspap - 154 blz