Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Wetenschap/Exacte wetenschap/Het isgelijkteken
Robbert Dijkgraaf
Het isgelijkteken
€ 20,99 Oorspronkelijke prijs was: € 20,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Het favoriete wiskundige symbool van Robbert Dijkgraaf is het isgelijkteken. Dit bescheiden teken bezit een enorme kracht omdat het in één formule twee verschillende werelden weet te verbinden. Zo kunnen ideeën vrij van de ene kant naar de andere kant stromen. Op dezelfde wijze brengen deze essays de meest verrassende onderwerpen bij elkaar: de paus en de oerknal, de octopus en de robot, Einstein en een rekenfout, Google en de PTT, kunst en wetenschap. Dijkgraaf laat zien hoe de nieuwste inzichten van de wetenschap relevant zijn voor de alledaagse werkelijkheid van ons allemaal. Als onderzoek door iets wordt gedreven dan is het verbeelding en nieuwsgierigheid, en dat geldt evenzeer voor ‘Het isgelijkteken’.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Anthony McCarten
De twee pausen
In 2013 deed de conservatieve Paus Benedictus XVl een opmerkelijke aankondiging: hij wilde terugtreden. Daarmee werd hij de eerste paus sinds 700 jaar die vrijwillig zijn ambt neerlegde. Kardinalen van over de hele wereld kwamen bij elkaar om zijn opvolger te kiezen. Hun onverwachte keuze: Franciscus, de eerste niet-Europese paus in 1200 jaar. Een man die ooit danste in een tangoclub, niet van luxe houdt en een fervent voetballiefhebber is. Waarom liep Benedictus weg uit het centrum van de macht, wetend dat zijn opvolger wellicht zijn erfenis zou verkwanselen? Hoe kon Franciscus wennen aan het leven als leider van een miljard volgelingen? En als de kerk claimt dat de paus onfeilbaar is, hoe kunnen dan twee nog levende pausen het over vrijwel alles oneens zijn met elkaar? 'De twee pausen' vertelt de geschiedenis van twee zeer verschillende mannen, die beiden leven in het Vaticaan. McCarten laat iets zien van de tragische, maar ook komische situaties in het Vaticaan, en biedt ruimte aan zowel de donkere als lichte details van 's werelds meest ondoorzichtige, maar belangrijkste instituut. Het boek achter de film The Two Popes. Royal Jongbloedpap - 288 blz
non-fictie

Edward Frenkel
Liefde & Wiskunde
Liefde & Wiskunde stond in 2013 op de bestsellerlijst van de New York Times en werd in 2015 met de Euler Book Prize bekroond. Liefde & Wiskunde vertelt twee met elkaar vervlochten verhalen. Het ene is de meeslepende autobiografie van Frenkel waarin hij laat zien hoe wonderlijk de Liefde verbonden is met de Wiskunde. Het andere is een tintelende verhandeling over hoe symmetrie en de daarbij horende groepentheorie de wiskunde en de theorie van de elementaire deeltjes in de natuurkunde beheerst. We lezen hoe het leven van wiskunde is doordrenkt en hoe het befaamde Langlands-Programma ogenschijnlijk verschillende wiskundige onderwerpen onder één noemer probeert te brengen. Dit uiterst leesbare, gepassioneerd geschreven relaas over de meest opwindende ideeën in de moderne wiskunde wordt zeer aanbevolen aan iedereeen die nieuwsgierig is en van schoonheid houdt. - David Gross, Nobelprijswinnaar natuurkunde, 2004 Als je dit boek leest, moet je al het andere wel wegleggen en de wiskunde weer een kans te geven om je deelgenoot te maken van het ultieme mysterie. - Chris Carter, maker van The X-Files Als je geen wiskundige bent zorgt dit boek er wel voor dat je er een wilt worden. - Nassim Nicholas Taleb, auteur van The Black Swan Novecentopap - 363 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
mens & maatschappij

Maurits Barendrecht
Het papieren paleis
Ons verouderde rechtssysteem wankelt en staat veraf van ons begrip van rechtvaardigheid. Maurits Barendrecht en Maurits Chabot schetsen nieuwe routes naar een rechtspraak die mensen samenbrengt. 'Een helder, hartstochtelijk pleidooi voor de broodnodige vernieuwing van de rechtsstaat.' - Bas Heijne 'Het boek leest als een roman. [â¦] De grote waarde van het pleidooi van Barendrecht en Chabot is dat het kussen van de rechtspleging wordt opgeklopt.' Lucas Lieverse in de Volkskrant. 'Over de beperkingen van het recht en de stevige hervorming die er steeds maar niet komt. Ik vind het een belangrijk boek.' â Folkert Jensma in NRC Nieuwsbrief Recht en Onrecht 'Een krachtig boek over de noodzakelijke vernieuwing van de rechtsstaat.' â Den Haag Centraal 'Sommige boeken moet iedere advocaat lezen. Twaalf jaar geleden was dat The end of lawyers van Richard Susskind. Nu is dat Het Papieren Paleis van Maurits Barendrecht en Maurits Chabot. ⦠Het Papieren Paleis geeft voldoende aanknopingspunten en ideeën voor iedereen die de rechtsstaat een warm hart toedraagt, voor het vernieuwen van dat deel van de juridische dienstverlening waar zij invloed op hebben. Dus koop dit boek, lees het in een adem uit en ga ermee aan de slag.' â Advocatie.nl 'Aanrader.' â Financieel Dagblad, Nieuwe Boeken De Belastingdienst pakte mensen die toeslagen ontvingen hard aan, maar slaagt er niet in het leed recht te zetten. Bij medische missers staan artsen vaak langdurig in de beklaagdenbank, terwijl patiënten en hun families daar weinig mee opschieten. Veel mensen kampen met knagende conflicten dicht bij huis, zoals burenruzies, vechtscheidingen of ontslagzaken. Een juridisch oordeel lost meestal weinig op. Intussen treedt de ene minister na de andere topambtenaar af. Rechters zijn overbelast, het OM wordt geplaagd door schandalen, sociale advocaten gooien het bijltje erbij neer. Het recht is vastgelopen. De juridische wereld wankelt. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat onze procedures nog stammen uit de negentiende eeuw. De rechter vonnist en dan is er recht gedaan? Uit onderzoek blijkt dat ons rechtssysteem inmiddels veraf staat van hoe mensen rechtvaardigheid ervaren. Dat is alarmerend. In Het papieren paleis schetsen Barendrecht en Chabot nieuwe routes naar rechtvaardigheid. Die leiden hen van het Vredespaleis in Den Haag tot de kinderrechter, en van gidsland Rwanda tot Belgische vrederechters. Rechtspreken, concluderen ze, gebeurt niet óver, maar tússen mensen. Met een rechtspraak die mensen samenbrengt, in plaats van ze uit elkaar te spelen. 'Het boek leest als een roman. [...] De grote waarde van het pleidooi van Barendrecht en Chabot is dat het kussen van de rechtspleging wordt opgeklopt.' - Lucas Lieverse in de Volkskrant Balanspap - 264 blz