Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/Goede verhalen zijn zelden waar
Harald Merckelbach
Goede verhalen zijn zelden waar
Waarom we ze toch vaak geloven (en doorvertellen)
€ 19,99 Oorspronkelijke prijs was: € 19,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Wat hebben burn-out, mh17, het windmolensyndroom en Adolf Hitler met elkaar gemeen? Niet veel, behalve dan dat we er graag verhalen over horen en ook doorvertellen. Want we zijn gebiologeerd door ziektes, rampen en boeven. Wat is de oorzaak van deze ziekte? Wie is er verantwoordelijk voor deze calamiteit? We slikken verhalen over dat soort thema’s vaak voor zoete koek. Ten onrechte, legt de Maastrichtse rechtspsycholoog Harald Merckelbach uit in ‘Goede verhalen zijn zelden waar’. We laten ons meeslepen door allerlei twijfelachtige sjablonen Merckelbachs voorbeelden beschrijven een caleidoscoop van aantrekkelijke, maar twijfelachtige verhalen. Zijn advies: geloof toch niet alles wat je vertelt.
Gerelateerde producten
mens & maatschappij
Robin van Wechem
Het antirimpelcomplex
Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles – crèmes, shampoos, make-up en andere middelen – gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoon verstorende effecten en kanker. In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven? 'Het antirimpelcomplex' gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Van Wechem plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken. Balanspap - 331 blz
kunst
Joris van Casteren
Het Station
Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station.Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.Recensie: Nieuwe Revu
Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger.Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen. Bas LubberhuizenPAP - 159 blz
mens & maatschappij
Peter Brusse
Ach, Engeland
Rare jongens, die Engelsen. De zee die ons scheidt is niet eens zo breed, maar tussen de zandstranden hier en de krijtrotsen aan de overkant bestaat een wereld van verschil. Hoewel? Nederland en Groot-Brittannië zijn al eeuwenlang onlosmakelijk met elkaar verbonden, dan weer als vrienden, dan weer als vijanden. We voerden oorlog met elkaar, probeerden elkaar te bekeren, leenden elkaars taal en imiteren elkaar nog altijd. Nu Brexit een feit is, maakt de legendarische oud-correspondent Peter Brusse de balans op. De Britten hebben zich natuurlijk nooit helemaal thuis gevoeld in de Europese Unie. Ooit hadden ze hun wereldrijk en nu willen ze hun vrijheid terug. Zoals al vaker in het verleden wenden zij zich af van het continent ? maar afscheid van Europa is onmogelijk, en Nederland wil zijn 'beste maatje' zeker niet kwijt. Al in de donkere middeleeuwen werd een Fries meisje koningin van Engeland. De Engelse monnik Bonifatius werd bij Dokkum vermoord. Erasmus schreef zijn meesterwerk in Londen, stadhouder Willem III veroverde Engeland en richtte de Bank of England op. In de Gouden Eeuw voeren we als rivalen over de wereldzeeën. Een Britse ingenieur legde de basis voor de Twentse textielindustrie en in de Tweede Wereldoorlog hielden de Britten stand en kwamen ons te hulp. 'Ach, Engeland' is een originele, onderhoudende, caleidoscopische geschiedenis, een liefdesverklaring aan onze eigenwijze overbuur, geschreven door een van zijn grootste kenners. Want wij Nederlanders kunnen niet zonder de Engelsen ? en zij niet zonder ons. Balanspap - 240 blz
mens & maatschappij
Marianne Joëls
Baanbreeksters
Welke vrouwen bereiken als eerste de top van hun beroepsgroep? Zijn het vrouwen die met een zilveren lepel in de mond geboren zijn, die alles in het werk stellen om 'De eerste' te worden? Vrouwen met een carrière die maar één richting kent, namelijk vooruit en omhoog? Het tegendeel blijkt waar. Aan de hand van gevoelvolle portretten op basis van uitvoerige gesprekken met twaalf 'eerste vrouwen' analyseert Marianne Joëls de overeenkomsten in hun omgeving, loopbaan en karakter. Ze vertellen over belangrijke momenten in hun leven: hun jeugd, hun keuzes voor een vervolgopleiding, de rol van toeval of juist planning in hun loopbaan, de mensen die hen steunden of tot voorbeeld dienden; en hun positie als vrouwelijke wegbereider. Het zijn vrouwen uit de politiek en overheid, uit de wetenschap, uit de wereld van religie, kunst en sport, en vrouwen uit het bedrijfsleven. Opvallend is dat ze niet meer kansen hebben gekregen dan een ander, maar wel van elke halve kans een heel succes hebben weten te maken. Het is een verhaal van doorzetten, optimisme, steun en geloof in een goede afloop. Prometheuspap - 288 blz