Julian Treuherz
Ford Madox Brown
€ 30,00 Oorspronkelijke prijs was: € 30,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789061536277.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Mercatorfonds
Auteur:
Julian Treuherz
Paginas:
160
Categorie: Kunst.
Ford Madox Brown (1821-1893) wordt wel eens de meest excentrieke van de Engelse Prerafaëlieten genoemd. Hij was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van deze Engelse stroming, waarin een sociaal geëngageerd modernisme gecombineerd werd met een belangstelling voor de middeleeuwse kunst en de religieuze tradities. Deze eigenaardige mix gaf in het oeuvre van Ford Madox Brown het ontstaan aan meesterwerken zoals ‘Work’ en ‘The Last of England’. Daarnaast schilderde Brown schitterende landschappen, levendige portretten en fantasierijke historische taferelen die verrassen door hun originaliteit.
Gerelateerde producten
kunst

Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd. Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw) Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie Smit Uitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst

For Real
For Real' toont met van 35 kunstenaars het beste, meest fascinerende en onverwachte van de Britse figuratieve kunst uit de jaren '20 en '30. Lange tijd nam men aan dat de Britse figuratieve kunst uit die jaren immuun was voor internationale invloeden. Voortbouwend op inheemse tradities, zou die vooral conventioneel zijn. Maar klopt deze visie wel? For Real zaagt aan de poten van de mythe van de 'splendid isolation'. Met een zorgvuldige selectie van tientallen werken is prachtig te zien dat er sprake is van verwantschap met het internationale neorealisme. En ja, deze kunst is soms ook onmiskenbaar Brits. Elegante stiff-upper-lip portretten, naïeve working-class taferelen, roerloze landschappen en stadsgezichten, vervreemdende stillevens maar ook expressieve, intense werken. Dit brede en zeer diverse spectrum schetst een nieuw beeld van de artistieke ontwikkelingen in de Britse kunst gedurende de roaring twenties en dirty thirties. Maak kennis met vergeten society grootheden zoals Meredith Frampton en Gerald Leslie Brockhurst of war painter Christopher Nevinson en odd one out Stanley Spencer. Ook blijken er opvallend veel vrouwelijke kunstenaars op hoog niveau actief te zijn geweest, onder wie Dod Procter, Hilda Carline, Winifred Knights en de zusters Zinkeisen. Lecturispap - 144 blz
kunst

Jos W. L. Hilkhuijsen
Hermanus Willem Koekkoek
Het markante oeuvre en de bijzondere levensloop van H.W. Koekkoek, telg van de beroemde schildersfamilie, zijn het onderwerp van dit boek. De taferelen van de Frans-Duitse oorlog (1870/71), van eigentijdse internationale militaire typen en cavalerie- en artillerie-eenheden, maar ook de illustraties die Koekkoek maakte van de tussen 1900 en 1918 gevoerde oorlogen zijn uniek in het militaire genre van zijn tijd. Na 1920 schilderde hij noodgedwongen geromantiseerde, vredige Hollandse landschappen en stadsgezichten. Zijn oeuvre, dat vooral bekendheid kreeg in Engeland, Australie? en Noord-Amerika, wordt gekenmerkt door een groot voorstellingsvermogen en natuurgetrouwe weergave van met name de artillerie en cavalerie, waarin het paard centraal staat. Koekkoeks terugkomst naar Nederland ? tussen 1900 en 1920 woonde hij in Londen, waar hij verbonden was aan The Illustrated London News ? leidde tot diep heimwee. De afgenomen belangstelling voor zijn geliefde militaire onderwerp maakte hem zwaarmoedig. Wanhopig schreef hij aan een van zijn kunsthandelaren 'was het maar weer oorlog.' Van Tiltpap - 320 blz
kunst

Noah Charney
Kunstvervalsing
Hoe kon een surrealistische schilder van licht erotisch getinte taferelen als 's werelds meest succesvolle Vermeer-vervalser de nazi's om de tuin leiden? Wat dreef beruchte meestervervalsers door de eeuwen heen? Waarom vervalst men Basquiat, Dürer, Van Eyck, Appel, Matisse, Warhol of Banksy? 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' legt het mysterie, de intriges en de schandalen van kunstvervalsing bloot. Deze vorm van criminaliteit wordt vaak beschouwd de roemrijkste van alle misdaden. De geschiedenis van kunstvervalsingen zit vol met misdaadverhalen, die fascinerend, vaak bizar en altijd waargebeurd zijn. 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' beschrijft de avonturen en mislukkingen van meestervervalsers van vroeger en nu. Het ontrafelt de criminele masterminds en laat zien hoe ze door een mix van genialiteit, trots, wraak, roem, misdaad, opportunisme, geld en macht tot hun daden worden gedreven. Niet alleen beeldende kunst, maar ook zwendel in wijn, archeologische vondsten en literatuur komt aan bod. Vervalsen is al zo oud als de handel in kunst, en ook de huidige kunstwereld wordt regelmatig geplaagd door miljoenenzwendels. Kunstmisdaadexpert Noah Charney onderzoekt hoe en waarom 's werelds meest kundige vervalsers ? op vaak ingenieuze en charmante wijze ? erin slaagden de kunstwereld te misleiden. Hij ontrafelt de trucs van hun handel en beschrijft hoe ze uiteindelijk tegen de lamp liepen, na grondig speurwerk, wetenschappelijke analyse of gewoonweg geluk. Ook laat Charney zien hoe de kunstwereld zelf bij vervalsing is betrokken, bijvoorbeeld door vervalsing te ontkennen om daarmee het eigen gezicht te redden. Welkom in de wereld van kunstvervalsing. En wees gewaarschuwd: vertrouw niet altijd op wat je ogen zien. Terrageb - 296 blz