Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/Food for the city
In 2050 wonen er 9 miljard mensen op de aarde, waarvan 75 procent in steden. Gaan we in dit tempo door, dan hebben we in de toekomst enkele planeten extra nodig voor de productie van ons voedsel. ‘Food for the City’ onderzoekt hoe we onze steden kunnen blijven voeden en biedt twaalf visies van deskundigen uit de hele wereld over de toekomst van voedsel in de stad in het jaar 2050. Onder meer de chef-kok, de architect en de boer geven hun kijk op de toekomst van voedsel voor de stad.
Gerelateerde producten
kunst

Joris van Casteren
Het Station
Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station. Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.Recensie: Nieuwe Revu
Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger. Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen.mens & maatschappij

Robin van Wechem
Het antirimpelcomplex
Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles – crèmes, shampoos, make-up en andere middelen – gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoon verstorende effecten en kanker. In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven? 'Het antirimpelcomplex' gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Van Wechem plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken.filosofie & religie

Carl Cederström
Ons geluksideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal – en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat.mens & maatschappij
