In dit boek staan vier veelluiken centraal die opvallen door hun grote formaat. Met behulp van de historische technieken werkt Thielen zijn schilderijen op ambachtelijke wijze uit. Het resultaat is te zien in zijn veelluiken waarbij verschillende lagen van krijt, dierlijke lijm en verf zijn aangebracht op de panelen.
Gerelateerde producten
kunst

Evert Thielen
Het oeuvre van Evert Thielen is omvangrijk: epische veelluiken, eigentijdse portretten en genrestukken, landschappen en schilderijen met dieren. Met zijn veelluiken, waarin hij oude schildertechnieken verbindt met eigentijdse beeldtaal, heeft Thielen veel bewondering afgedwongen. Maar zijn schilderijen verdienen eveneens de aandacht. In zijn genrestukken en portretten vervagen de grenzen tussen autonome schilderkunst en opdrachtsituatie. Waanderspap - 191 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

De broers Barraud
De vier Zwitserse kunstenaarsbroers Barraud groeiden op in de Jura. Net als veel andere Europese kunstenaars in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werkten zij in een realistische stijl. Door de geruchtmakende tentoonstellingen 'Tendenzen der zwanziger Jahre' in Berlijn en 'Les Réalismes' in Parijs werd met name François, de enige van de vier die in deze tentoonstellingen te zien was, voor het eerst gepositioneerd te midden van het internationale realisme van het interbellum, tezamen met Nederlandse realisten als Carel Willink en Pyke Koch. Met de tentoonstelling in Museum MORE en 'De broers Barraud' worden de broers in Nederland voor het eerst onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Getoond wordt een scherpe selectie van zo'n zestig schilderijen: imposante figuurstukken, verstilde stillevens en indringende portretten, vaak met een raadselachtige twist. Centraal staat het werk van François Barraud, de bekendste van de vier, omringd door de schilderijen van zijn broers Aimé, Aurèle en Charles. Lecturispap - 176 blz
kunst

Nienke Denekamp
Vincent van Gogh
Voordat Vincent van Gogh de kunstenaar werd die we nu kennen, verbleef hij ruim een jaar in Amsterdam voor zijn studie theologie; hij wilde predikant worden. Hij schreef in deze periode vele openhartige brieven aan zijn broer Theo. Deze brieven - met prachtige beschrijvingen van de stad aan de hand van verschillende schilderijen en prenten - vormen het uitgangspunt van Vincent van Gogh, 400 dagen in Amsterdam. We kruipen in de huid van de jonge Van Gogh die in Amsterdam overal om zich heen schilderijen waarnam en op die manier de stad schilderde, niet in verf maar in woorden. We zien, met dank aan de fotografie die aan het eind van de negentiende eeuw losbarstte, de stad aan de vooravond van de Tweede Gouden Eeuw. De bouw van het Centraal Station was in vergevorderde staat, het Concertgebouw stond in de steigers, er werden nieuwe wijken aangelegd en het Rijksmuseum opende zijn deuren. Treed in de voetsporen van Van Gogh en ontdek het bruisende Amsterdam van rond 1900. Thothpap - 80 blz