“De eerste vonk” is toegevoegd aan je winkelwagen. Bekijk winkelwagen
“De eerste vonk” is toegevoegd aan je winkelwagen. Bekijk winkelwagen
“Schoenbek” is toegevoegd aan je winkelwagen. Bekijk winkelwagen
“Schoenbek” is toegevoegd aan je winkelwagen. Bekijk winkelwagen
“Hoe ik acht jaar gevangenschap overleefde” is toegevoegd aan je winkelwagen. Bekijk winkelwagen
Christian Salewski
Dutch New Worlds
€ 34,95 Oorspronkelijke prijs was: € 34,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789064507809.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Nai
Auteur:
Christian Salewski
Paginas:
352
Categorie: Kunst.
Beslissingen die wij vandaag nemen bepalen voor een groot deel hoe onze toekomst er uit zal zien. Maar hoe deze beslissingen zullen uitpakken weten we vooraf meestal niet. Om daar achter te komen creëren planners en ontwerpers verleidelijke beelden van hoe het zou kunnen zijn. Deze scenario’s dienen als wegbereiders tussen verbeelding en rede.
Gerelateerde producten
kunst

Christian Salewski
Dutch New Worlds
For English see below- Onze beslissingen geven vorm aan onze toekomst, maar we weten weinig over hoe. Om daar achter te komen, construeren planners en ontwerpers levendige beelden van wat zou kunnen zijn. Deze scenario's dienen als baanbrekers tussen verbeelding en rede. Eind jaren tachtig nam de elite van de Nederlandse planning en ontwerp scenario's op ongekende schaal om het publiek te overtuigen van hun ideeën. Maar de zoektocht om Nederland als geheel opnieuw vorm te geven mislukte jammerlijk. Hun poging ontketende echter een golf van nieuw denken over de toekomst en creëerde een enorm aantal spectaculaire beelden van de dingen die komen gaan. 'Dutch New Worlds' vertelt voor het eerst het verhaal van hoe scenariodenken stedenbouw en ruimtelijke ordening veranderde, vanaf het begin eind jaren zestig tot het hoogtepunt in de jaren negentig. Het laat zien hoe de meeste grootse scenarioprojecten op niets uitliepen door overambitie en misbruik. Het laat ook zien hoe scenario's vandaag de dag krachtige instrumenten blijven voor gericht en transparant ontwerpend onderzoek om betere steden en regio's te creëren. Verteld vanuit het perspectief van een architect en stedenbouwkundige, bevat deze ideeëngeschiedenis fundamentele lessen voor planners, ontwerpers en beleidsmakers - en voor onze volgende beslissingen die onze toekomst zullen vormgeven.-Our decisions shape our future, but we know little about how. To find out, planners and designers construct vivid images of what could be. These scenarios serve as path-breakers between imagination and reason. In the late 1980s, the elite of Dutch planning and design took scenarios to unprecedented scales to convince the public of their ideas. But the quest to reshape the Netherlands as a whole failed dismally. Their attempt, however, unleashed a wave of new thinking about the future and created an enormous number of spectacular images of things to come. Dutch New Worlds tells for the first time the story of how scenario thinking changed urbanism and physical planning, from its beginning in the late 1960s to its height in the 1990s. It shows how most grand scenario projects came to nothing because of overambition and misuse. It also shows how, today, scenarios remain powerful tools for focused and transparent design research to create better cities and regions. Told from the perspective of an architect and urbanist, this history of ideas holds fundamental lessons for planners, designers, and policy makers - and for our next decisions that will shape our future. nai010geb - 352 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

R.H.F Fuchs
Toon Verhoef
Toon Verhoef (Voorburg, 1946) is schilder. Aan elk schilderij gaan studies op papier vooraf. Geen tekeningen in de letterlijke zin, maar samenstellingen van verf en papier. Collages waar ook verpakkingsmateriaal en opgedroogde resten verf in voor komen. Uit deze beeldreeksen destilleert Verhoef wat bruikbaar is voor een schilderij. Vaak zijn dit onderdelen: een bepaald kleurgebruik of een bepaalde compositie. Verhoef: Niet kloppende, wankele beelden die dan in het schilderij uiteindelijk wel op de een of andere manier moeten blijven staan. Dat niet kloppende moet wel kloppen. De schilderijen van Verhoef zou je abstract kunnen noemen. Als toeschouwer is hetgeen waarnaar je kijkt niet herleidbaar tot de werkelijkheid. Toch heeft Verhoefs werk in zekere zin te maken met de waarneming van die werkelijkheid, omdat het de herkomst is van de beelden - een krantenfoto, een verpakking - die hij gebruikt. Hoewel Verhoef deze beelden transformeert en ze niet meer herkenbaar zijn, zal er toch iets van blijven rondspoken in het beeld. Galerie Onrustgeb - 95 blz