Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Economie & politiek/Door de bank genomen
George van Houts
Door de bank genomen
Ons geld- en bankenstelsel: een verbijsterend drama over schulden, woekerwinsten, groeiende ongelijkheid en politieke onwil
€ 12,50 Oorspronkelijke prijs was: € 12,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789021408378.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Q
Auteur:
George van Houts
Auteur tussenvoegsel:
van
Paginas:
204
Categorieën: Economie & politiek, Non-Fictie.
George van Houts is geen econoom, maar een theatermaker die zelf alles uitzocht over ons geldsysteem. ‘Door de bank genomen’ is een verslag van de theatrale zoektocht van een ‘muppet’ (een klant in bankterminologie) naar de knap verhulde waarheid over hoe ons geld werkt, wie er de baas is, wie de lasten dragen en wie er schathemeltje rijk van worden. Analyse van de oorzaken van de huidige financiële crisis, de rol van de banken daarbij en de gevaren van een toekomstige, soortgelijke crisis, mede in de vorm van gefingeerde dialogen tussen bestaande bankiers en belanghebbenden in de financiële wereld.
Gerelateerde producten
non-fictie

Ivo Bökkerink
De staatsbank
ABN Amro kreeg in 2008 een tweede kans nadat het door interne twisten in de top zijn zelfstandigheid was kwijtgeraakt. Op het hoogtepunt van de financiële crisis redde de Nederlandse staat de bank van de ondergang. Kosten: 21 miljard euro aan belastinggeld. Een team onder leiding van Gerrit Zalm bouwde de bank weer op, een niet eerder vertoond kunststuk met een succesvolle beursgang als kroon op het werk. Korte tijd leek de bank zelfs op weg om de miljarden staatsgeld terug te verdienen. Toen verviel het herboren ABN Amro opnieuw in achterdocht, ruzies en zelfgenoegzaamheid. De bank bleek ook lichtzinnig bij het naleven van wetten en regels. Waarom moest Gerrit Zalm per se weg? Wat was de rol van de staat en van minister Dijsselbloem van Financiën? En wat deden de toezichthouders? In 'De Staatsbank' reconstrueren onderzoeksjournalisten Ivo Bökkerink en Pieter Couwenbergh van Het Financiële Dagblad de verlammende relatie tussen overheid en bank en de onderhuidse spanningen die leidden tot een nieuwe machtsstrijd aan de top. Prometheuspap - 352 blz
mens & maatschappij

Hubert Smeets
De wraak van Poetin
Maart 2014: gewapenderhand wordt de Krim gescheiden van Oekraïne en 'herenigd' met Rusland. Die actie van Rusland is in strijd met het Helsinki-akkoord dat in 1975 de territoriale integriteit van alle staten in Europa heeft vastgelegd. Het blijft niet bij de Krim. Rusland wil zijn oude glorie als supermacht terug. Sindsdien woedt er oorlog in Europa. Hoe heeft het zover kunnen komen? Zonder oog voor personen als Gorbatsjov, Jeltsin en Poetin is de assertiviteit van dit nieuwe Rusland niet te begrijpen. Gorbatsjov opende met zijn glasnost een doos van Pandora. Jeltsin hervormde het land niet echt. Poetin profiteerde van hun falen en kon de staat weer in het centrum van de macht zetten. Maar er zijn ook structurele oorzaken voor het feit dat Rusland zich nu hard tegen Europa keert. Ondanks de privatiseringen en de opmars van een middenklasse in deze eeuw is Rusland een neofeodale maatschappij. De mens is er onderdaan gebleven en nooit staatsburger geworden. Vandaar dat de ontvoogding, waar Oekraine en andere voormalige satellieten nu naar streven, voor het Kremlin zo'n groot gevaar is dat het alles op alles zet om zijn invloedssfeer terug te winnen en zo Europa diep verdeelt. Hubert Smeets, die Rusland vanaf 1990 op de voet volgt, beschrijft de breuklijn in de Russische samenleving met een scherpe pen en een goed oog voor detail. Hubert Smeets (1956) is journalist bij nrc Handelsblad. Tijdens de ondergang van de Sovjet-Unie in 1991 was hij correspondent in Moskou. Van 2003 tot 2007 was hij hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer. Hij won de Anne Vondelingprijs voor politieke journalistiek en schreef onder meer Gekrenkte zielen. Vrijheid in Rusland. 'De wraak van Poetin is een knappe intellectuele en historische speurtocht naar de wortels van de huidige spanningen tussen Rusland en Europa - een speurtocht die Smeets met open vizier aangaat. [â¦] Daarbij ontleedt hij de essentiële organen van dit regime - van het gebruik van de geschiedenis tot de persoonlijkheidscultus rond Poetin - met vaste hand. Het resultaat is een rijke maar ook verontrustende analyse van het ânieuweâ Rusland.' De Volkskrant **** 'De wraak van Poetin is een vlijmscherpe en tegelijkertijd ontnuchterende analyse van de complexe situatie die is ontstaan sinds de annexatie van de Krim door Rusland en het gewapende conflict in Oost-Oekraïne. Smeets laat zien dat Poetin niet zomaar uit de lucht is komen vallen, maar deel uitmaakt van een bestuurlijk continuüm. Hij maakt inzichtelijk wat de belangrijkste eigenschappen zijn van het Poetinisme en ontkracht en passant hardnekkige westerse mythes over Rusland. [â¦] Met De wraak van Poetin levert Smeets een waardevolle en belangrijke bijdrage aan de discussie over onze strategische relatie met Rusland en onze associatie met andere ex-Sovjetstaten, in het bijzonder Oekraïne.' NRC Handelsblad **** 'Diepgaand, verhelderend, verrassend: Hubert Smeets is, als geen ander, een geschiedschrijver van deze tijd.' Geert Mak Prometheuspap - 264 blz
non-fictie

Coen Teulings
Over de dijken
Tien jaar geleden ging Lehman Brothers failliet. Amper een jaar later stortte Griekenland het europroject in crisis. Terwijl de wereldeconomie op de rand van deflatie balanceerde, zochten economen op de tast naar een uitweg. Centrale banken werden gedwongen tot radicale en omstreden maatregelen. Net zoals in de jaren dertig daalde het vertrouwen in de politiek tot een dieptepunt. Het wantrouwen tussen Noord- en Zuid-Europa vierde hoogtij. Engeland koos voor Brexit en Amerika voor Trump. Inmiddels is ook de handelsoorlog een realiteit. De financiële crisis heeft ons wereldbeeld voorgoed veranderd. Financiële markten vormen in onze ogen meer dan ooit een gevaarlijk monster dat getemd moet worden. En bestaande bondgenootschappen zijn plotseling minder vanzelfsprekend. Onze diagnose is echter troebel en inconsistent. In deze nieuwe, risicovolle wereld moet Nederland over de eigen dijken kijken om zijn positie opnieuw te bepalen. Coen Teulings maakt een haarscherpe analyse van het afgelopen decennium. Prometheuspap - 215 blz
kunst

Noah Charney
Kunstvervalsing
Hoe kon een surrealistische schilder van licht erotisch getinte taferelen als 's werelds meest succesvolle Vermeer-vervalser de nazi's om de tuin leiden? Wat dreef beruchte meestervervalsers door de eeuwen heen? Waarom vervalst men Basquiat, Dürer, Van Eyck, Appel, Matisse, Warhol of Banksy? 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' legt het mysterie, de intriges en de schandalen van kunstvervalsing bloot. Deze vorm van criminaliteit wordt vaak beschouwd de roemrijkste van alle misdaden. De geschiedenis van kunstvervalsingen zit vol met misdaadverhalen, die fascinerend, vaak bizar en altijd waargebeurd zijn. 'Kunstvervalsing. Misleiding en masterminds van meestervervalsers' beschrijft de avonturen en mislukkingen van meestervervalsers van vroeger en nu. Het ontrafelt de criminele masterminds en laat zien hoe ze door een mix van genialiteit, trots, wraak, roem, misdaad, opportunisme, geld en macht tot hun daden worden gedreven. Niet alleen beeldende kunst, maar ook zwendel in wijn, archeologische vondsten en literatuur komt aan bod. Vervalsen is al zo oud als de handel in kunst, en ook de huidige kunstwereld wordt regelmatig geplaagd door miljoenenzwendels. Kunstmisdaadexpert Noah Charney onderzoekt hoe en waarom 's werelds meest kundige vervalsers ? op vaak ingenieuze en charmante wijze ? erin slaagden de kunstwereld te misleiden. Hij ontrafelt de trucs van hun handel en beschrijft hoe ze uiteindelijk tegen de lamp liepen, na grondig speurwerk, wetenschappelijke analyse of gewoonweg geluk. Ook laat Charney zien hoe de kunstwereld zelf bij vervalsing is betrokken, bijvoorbeeld door vervalsing te ontkennen om daarmee het eigen gezicht te redden. Welkom in de wereld van kunstvervalsing. En wees gewaarschuwd: vertrouw niet altijd op wat je ogen zien. Terrageb - 296 blz