Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/De toekomst van God
Deepak Chopra
De toekomst van God
Een pleidooi voor hoop, kracht & liefde
€ 20,00 Oorspronkelijke prijs was: € 20,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789021558646. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Kosmos Auteur: Deepak Chopra Paginas: 288 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
God is in de problemen in het Westen. Steeds minder mensen geloven in een God. Je kunt er je schouders over ophalen, maar met het verdwijnen van God en religie kunnen ook bewustzijn, hoop, kracht en liefde teloorgaan. Chopra komt op voor deze waarden, en leidt spirituele zoekers naar God en onze plaats in het universum. Hij stelt zich daarmee op tegenover atheïsten, zoals Richard Dawkins.
Gerelateerde producten
esoterie & spiritualiteit
Dalai Lama
Vrij van religie
Hoe kunnen wij betere, menselijkere mensen worden? Z.H. de Dalai Lama houdt een openhartig pleidooi voor de kracht van goedheid. Iedereen die vervulling, welzijn en geluk wil bereiken, dient fundamentele menselijke waarden als compassie, vergeving, geduld en tolerantie te cultiveren. Van oudsher richten mensen zich tot een religie om hun menselijke waarden te ontwikkelen. De Dalai Lama begrijpt dat dit tegenwoordig voor velen niet meer opgaat. Hij wil niet alleen tegenstellingen tussen gelovigen en ongelovigen overbruggen, maar ook die tussen aanhangers van religies onderling. Volgens hem is het belangrijk dat we een seculiere ethiek ontwikkelen, die gebaseerd is op wetenschappelijke grondslag in plaats van religieuze overtuiging. Het gaat hem om de universele educatie van hart en geest. Het tweede deel van het boek gaat over de praktische training van de geest waarmee we onze innerlijke waarden kunnen ontwikkelen. Het is op iedereen, waar ook ter wereld, van toepassing en direct gericht op het omzetten van destructieve emoties in menselijke waarden. 'Om een harmonieuze en vreedzame wereld te bouwen, hebben we meer nodig dan alleen tolerantie en begrip tussen de verschillende religies.' Asokageb - 186 blz
filosofie & religie
Richard Dawkins
Los van God
Diverse enquêtes wijzen uit dat zo'n 25 procent van de mensen zich niet verbonden voelt met enige religie. Onder jongeren onder de dertig ligt dit percentage nog hoger. Dat Goden langzaam wegsijpelen uit het leven van de mens kan Richard Dawkins, de vurigste pleitbezorger van atheïsme, alleen maar toejuichen. Met 'Los van God' over atheïsme voor jong en oud wil Dawkins de vanzelfsprekendheid doorbreken waarmee het geloof aan volgende generaties wordt doorgegeven. Hij zet op losse schroeven wat in de Bijbel, Koran of andere religieuze geschriften staat en wat altijd voor waar is aangenomen. Maar wat hij vooral wil, is de wonderlijke wereld van het leven en de natuur laten zien, zonder de sluier van het geloof. Nieuw Amsterdamgeb - 288 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Marvin Meyer
Inspirerende uitspraken van Jezus
Tweehonderd Jezus-spreuken die (in deze vorm) niet in de Bijbel of het Thomas-evangelie voorkomen. Elk logion onthult iets van Jezus' boodschap, van de waarheid over mens, wereld en God. God is in alles, maar in het bijzonder in de mens: het goddelijk geheim rust in ons innerlijk; God klopt gestaag op de deur van ons hart, en we hoeven alleen maar open te doen om onze diepste verlangens naar Hem vervuld te zien. Jezus blijkt steeds de mens die God kent, die een is met 'de waarheid' (de werkelijkheid, zou de boeddhist zeggen) en die deze daarom gestalte kan geven. De logia stammen uit oude christelijke, joodse en islamitische bronnen, sommige zijn zelfs ouder dan de evangelien. Ze bedoelen niet de mens iets te doen 'geloven', maar hem via zelfkennis tot kennis van God te brengen. In deze zin verduidelijken ze ook de Bijbelse evangelien: ze laten immers zien dat je de Bijbel met andere ogen kunt lezen dan met die van de traditie. Zeer verzorgde uitgave; ruime, duidelijke druk. Tirion176 blz