Menu

Robbert Ophorst

De lustfabriek

50 jaar Nederlandse porno-industrie

 19,99  7,90

ISBN: 9789047006572. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Businesscontact Auteur: Robbert Ophorst Paginas: 286 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

non-fictie

Marrika van Beilen

Groene vingers

De Bierummer wiettelers runden jarenlang hun kwekerij als een bonafide bedrijf. Over hun inkomsten droegen zij belasting af en de hoge energierekening werd netjes betaald. Toen het OM hun zaak aan de rechter voorlegde, oordeelde deze dat hun aanpak paste in het Nederlandse gedoogbeleid en legde de kwekers geen straf op. De uitspraak bracht de paradoxen van het Nederlandse gedoogbeleid pijnlijk aan het licht. Want hoe kan het dat bijna zeshonderd coffeeshops wiet verkopen, terwijl de politie ondertussen jacht maakt op iedereen die zich bezighoudt met de productie ervan?

Over de auteur:

Neerlandica Mariska van Beilen woonde en werkte zes jaar in de Verenigde Staten. Toen zij terugkeerde naar Nederland bleek haar huis, dat ze via een makelaar had verhuurd, in gebruik te zijn als een wietplantage. Deze ervaring zette haar aan tot het schrijven van dit boek.

Recensie

Dit is het verhaal van de zogenoemde Bierummer wiettelers, twee mensen die jarenlang een wietkwekerij runden als een regulier bedrijf met belastingafdrachten en volkomen openheid in de boekhouding, een bedrijf waarvan de rechter oordeelde dat dit paste in het Nederlandse gedoogbeleid. Maar het beschrijft ook de problemen die deze mensen hebben ervaren in de loop der jaren. Daaromheen schrijft de auteur over haar interviews met diverse mensen die met de bestrijding van de wietteelt te maken hebben, waarmee zij de lezer een gedetailleerd inzicht verschaft in het reilen en zeilen rond dit onderwerp. De discussie dat er coffeeshops gedoogd worden in Nederland, maar dat er geen legale wijze is om deze van kwalitatief hoogwaardige wiet te voorzien, is de achterliggende boodschap en een pleidooi om de politiek voor eens en altijd een standpunt te laten innemen, waardoor het telen van wiet buiten het criminele circuit gehouden kan worden. Het boek is bijzonder vlot geschreven en is dan ook voor een breed publiek aantrekkelijk om te lezen. Tot slot een uitvoerige bronvermelding.
 14,95  6,90
Verder lezen

non-fictie

Wiel Kusters

Mijn versnipperd bestaan

Onze grootste lezer, Kees Fens. Iemand voor wie lezen en leven maar een letter verschilden. De belangrijkste en productiefste literaire criticus van na de oorlog. Een geboren bewonderaar, melancholisch en beschouwelijk van aard. Maar ook een man met een groot gevoel voor humor, iemand die vloekte wanneer hij iets mooi vond. Een selfmade man, die net zo graag zijn licht liet schijnen over Augustinus en Petrarca als over het dichterschap van Willem van Hanegem en het vadercomplex van oud-premier Van Agt. Over de nietswaardigheid van de AKO Literatuurprijs net zo goed als over 'L'incoronazione di Poppea' en de muziek van Thomas Tallis. Over de in zijn ogen rampzalige pogingen tot liturgievernieuwing in de Katholieke Kerk in de jaren na het Tweede Vaticaans Concilie. Over de tragiek van de moderne universiteit. Over duizend dingen meer. En heel veel over geluk. "Geluk' is misschien het door Kees Fens meest gebruikte woord. In feite ging het daarbij om geluksverlangen. Kun je over het leven van Kees Fens een biografie schrijven die meer is dan een boekgroot essay? Wiel Kusters bewijst het met 'Mijn versnipperd bestaan'. Hij schetst een verrassend en ontroerend portret van de man die na zijn dood in de literaire wereld een leegte achterliet die niet meer gevuld werd. Fens over Kusters: "Hij is een ideale commentator, die bij het scherpste inzicht in het deel (en Kusters is een verbazend scherpzinnige lezer) het geheel, de mogelijkheden en de grenzen daarvan nooit vergeet. Hij schrijft de lezer voortdurend het zand uit de ogen.'
 39,99  12,50
Verder lezen

non-fictie

Bas van Gelder

Nachtboek van een kerkuil

In de Tweede Wereldoorlog was Bas van Gelder predikant in het Friese Jorwert. Zijn ervaringen daar legde hij vast in een serie dagboeken. Boeiend beschreef hij onder meer het dagelijkse dorpsleven, familiegebeurtenissen, het groeiende verzet tegen de Duitsers, zijn onderduikperiode in de dorpskerk en tot slot zijn opsluiting in de Leeuwarder gevangenis. Na de oorlog gaf hij die aantekeningen over zijn jaren in Jorwert (in het boek Lytsewier genoemd) zelf uit als 'Nachtboek van een Kerkuil'. Een bijzonder oorlogsdocument, dat in alle opzichten deze herdruk verdient! Hieronder de tekst die Van Gelder zijn 'Nachtboek' toen meegaf. ''In de oorlogsjaren was ik als jong predikant werkzaam in Lytsewier. Ik heb in die jaren vaak aantekeningen gemaakt over de gebeurtenissen in ons dorp en in de grote wereld daar buiten. Die notities heb ik in dit 'Nachtboek' verwerkt, maar zodanig, dat ik mijn vergissingen, valse hoop, kinderachtige vrees en domme verwachtingen van destijds ongewijzigd heb overgenomen. De gevoelens en meningen van toen, ook al waren ze fout, dat is, wat ik in dit boek heb willen vastleggen. Het heeft de vorm van een dagboek, maar ik heb het 'Nachtboek' genoemd, omdat het grotendeels in de nachtelijke uren is geschreven en omdat er nogal wat van de nachtzijde van het destijdse leven in zit. Een dominee wordt wel een 'kerkrat' genoemd, maar voor die eretitel achtte ik mezelf net niet arm en schadelijk genoeg. Ik had echter wel in eenzame nachten vaak het kostelijke gezelschap van een oeoeiet oeoeiet roepend uilenpaar en hun krassende jonkies – vlakbij in de eeuwenoude toren, die mij tot schuilplaats diende – die gezamenlijk mij vermaakten of wakker hielden. Vandaar de titel van dit boek. Op de achtergrond van alle feiten en ficties in dit verhaal, staat steeds de oorlog, eerst vaag en ver weg, geleidelijk scherper en meer in de buurt en ten slotte soms benauwend en gevaarlijk dichtbij. Als sommige lezers af en toe enig plezier zouden beleven aan dit relaas over ons dorp en ons gezin, dat ik met groeiende voldoening heb mogen schrijven, dan is alle moeite van meer dan een jaar werk, ruimschoots beloond.''
 24,95  9,90
Verder lezen

muziek

Niek Nelissen

Willem van Otterloo

Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens •           Van Gruting •           Gebonden •           629 pagina’s •           ISBN 9789075879407 •           NUR: 660 - Muziek algemeen •           Genre: Kunst, Muziek, Biografieën •           Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis.
 39,90  12,50
Verder lezen