Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De last van veel geluk
A.Th. van Deursen
De last van veel geluk
De geschiedenis van Nederland 1555-1702
€ 15,00 Oorspronkelijke prijs was: € 15,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789035138599. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Prometheus Auteur: A.Th. van Deursen Auteur tussenvoegsel: van Paginas: 383 Categorie: Geschiedenis.
In ‘De last van veel geluk’ wordt de periode van 1555 tot 1702 beschreven, als de bloeitijd van de Nederlandse Republiek voorbij is. In deze periode hebben zich vooral de gebeurtenissen afgespeeld die lange tijd tot de vaste vaderlandse overlevering behoorden, maar tegenwoordig in het onderwijs nog maar weinig aandacht krijgen. En daardoor dreigt een wezenlijk element in onze cultuur verloren te gaan, want het verhaal van de opstand tegen de Spanjaarden, de onafhankelijkheid van Nederland en de ongekende bloeiperiode tijdens de Gouden Eeuw geven ons alle reden trots te zijn op ons verleden.
Gerelateerde producten
geschiedenis

K. de Jong Ozn.
Gods eer zij ’t merk van al uw werk
'De Geschiedenis van het Friesch Dagblad' kan worden omschreven als de biografie van een krant (verschijnend sinds 1903). In dit tweede deel wordt de periode 1935-1971 behandeld: de tijd van de economische crisis van de jaren dertig en het leiderschap van Colijn, de Tweede Wereldoorlog en de onderduik van het Friesch Dagblad, het verlies van 'ons Indië', de Nieuw-Guinea kwestie en de grote maatschappelijke omwenteling van de jaren zestig. Het is de tijd waarin Hendrik Algra – antirevolutionair in hart en nieren, lid van de Eerste Kamer en schrijver van vele boeken – de markante hoofdredacteur van het Friesch Dagblad is en zijn stempel op de krant drukt. Net als het voorafgaande deel biedt Deel II een boeiend verhaal over een veranderende wereld, gezien door de ogen van Friese gereformeerden en antirevolutionairen. Bijzondere aandacht is er voor de gebeurtenissen in Friesland en de parlementaire geschiedenis van Nederland. K. de Jong Ozn. (Drachten 1926-Sneek 2011) studeerde Geschiedenis en Nederlands aan de Vrije Universiteit. Hij was achtereenvolgens leraar in Dokkum, rector in Goes en Amersfoort, staatssecretaris van onderwijs (kabinetten Den Uyl en Van Agt 1) en voorzitter van de Unie voor Christelijk Onderwijs. Hij was tien jaar columnist van Het Buitenhof en de Haagsche Courant en schreef lange tijd voor het Centraal Weekblad en het Friesch Dagblad over politiek, onderwijs en literatuur. Hij publiceerde een aantal dichtbundels, een bundel novellen alsook een boek over de geschiedenis van de Unie voor Christelijk Onderwijs (Een verhaal dat verder gaat, 1999). In 2003 verscheen het eerste deel van zijn geschiedenis van het Friesch Dagblad onder de titel Zij zullen het niet hebben. Bornmeergeb - 509 blz
geschiedenis

Theo Doorman
In de schaduw van de Javazee
Anderhalf jaar voor zijn pensionering wordt kapitein ter zee Pieter Koenraad (1890-1968) in 1938 uitgezonden naar Nederlands Oost-Indië. Het zouden uiteindelijk acht enerverende jaren worden. Als commandant der marine in Soerabaja maakt hij de strijd tegen de invallende Japanners in 1942 van zeer nabij mee. Hij luncht met schout-bij-nacht Karel Doorman, vlak voordat deze met het geallieerde eskader uitvaart en de volgende dag, op 27 februari, met zijn vlaggenschip Hr.Ms. De Ruyter in de Javazee ten onder gaat. Op 2 maart gelast Koenraad de vernieling van het Marine Etablissement in Soerabaja, waar circa 18.000 mensen werken. Met de laatst beschikbare onderzeeboot Hr.Ms. K 12 evacueert hij naar Australië, vanwaar hij doorreist naar Engeland. In 1943 wordt hij benoemd tot marinecommandant Australië en onderbevelhebber der strijdkrachten in het oosten. Na de capitulatie van Japan is hij nog een aantal maanden waarnemend commandant der zeemacht in Nederlands-Indië en wordt hij geconfronteerd met de gewelddadigheden van de Bersiap-periode. Vanaf de bevrijding van Nederland in mei 1945 tot en met zijn thuiskomst schrijft Koenraad vanuit de Oost luchtpostbrieven over zijn belevenissen tijdens de oorlog aan zijn familieleden in Nederland. De brieven bieden het persoonlijke verhaal van een hooggeplaatste marineofficier, die tijdens de Tweede Wereldoorlog één van de brandpunten van de strijd tegen Japan meemaakt. 'In de schaduw van de Javazee' verschaft de lezer op een unieke manier inzicht in de problemen waarmee ons land in Nederlands-Indië, tijdens de oorlog en na de capitulatie van Japan, wordt geconfronteerd. Pieter Koenraad is openhartig over persoonlijke aangelegenheden en kritisch over de rol van diverse bekende politici en militairen in de top van de vaderlandse krijgsmacht. Walburgperspap - 176 blz
geschiedenis

Het beleg van Haarlem
Een facsimile herdruk van het boek van P. Louwerse waarin hij het jaar 1572 beschrijft, het jaar dat Haarlem zich onder de steden schaarde die zich tegen Alva en diens aanhang verklaarden. Jonker Wigbold van Ripperda die bekend stond als een vurig aanhanger van de Prins van Oranje werd tot bevelhebber van de stad aangesteld. Er brak een zware tijd voor de bevolking van Haarlem aan, plunderingen, de beeldenstorm in de prachtige Sint-Bavo, de hoofdkerk van Haarlem volgden. Beestachtig en wreed gingen de Spanjaarden te werk toen ze de stad eenmaal in handen hadden. De soldaten in die tijd vochten voor geld. Kregen ze dat niet op tijd dan gingen ze plunderen, al is het waar dat niet alleen de Spanjaarden onder Alva en zijn medestanders zo waren, ook de prinsgezinden, waaronder de Watergeuzen, deden in wreedheid niet voor de Spanjaarden onder. Omnia-Faustapap - 185 blz
geschiedenis

Cor Scholten
Zeilrederij van Starckeborg van Straten
'Zeilrederij Van Starckenborg van Straten' is het product van langjarig bronnenonderzoek en levert andere inzichten op dan in gebruikelijke maritieme literatuur. Het is een reconstructie van een rederij in alle facetten over een periode van circa 36 jaar. Bijzonder is de unieke berekening van het rendement van alle 20 schepen met hun 166 reizen. Het geheel mag zeker als representatief worden beschouwd voor een grote zeilrederij in die tijd. De stoomvaart tekent zich tegen de horizon af. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de opkomst van de Amsterdamse reders en scheepsbouwers in dezelfde periode met diverse kwantitatieve gegevens. Trends en de belangrijkste, leidinggevende personen worden belicht. Maar ook de gemiste kansen van de Amsterdamse reders om zich los te maken van de afhankelijkheid van de Nederlandsche Handelmaatschappij. Daarnaast wordt het scheepsleven van het fregatschip de Generaal List beschreven. Het kan worden gezien als een invulling van de maritieme geschiedenis van een grotendeels nog onbeschreven eerste helft van de negentiende eeuw. Walburg Persgeb - 352 blz