Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/De kracht van het ritueel
Casper ter Kuile
De kracht van het ritueel
Hoe je van een gewone, alledaagse gebeurtenis een onvergetelijke ervaring maakt
€ 19,99 € 7,90
Hoe jong of oud we ook zijn: door onze technologische maatschappij voelen we ons steeds vaker geïsoleerd en beroofd van een levensdoel. Hoe kunnen we ons wél verbonden voelen met onszelf, met elkaar en met de wereld? Casper ter Kuile laat ons zien dat we tijdens en uit onze alledaagse bezigheden nieuwe rituelen kunnen creëren. Uit de boeken die we lezen kunnen we universele levenslessen halen. In ‘De kracht van het ritueel’ nodigt Casper ter Kuile ons uit om alledaagse handelingen uit te diepen tot momenten van geluk en contact. En laat zien dat wat we al de hele dag doen niet alleen belangrijk is, maar zelfs de basis kan zijn van innerlijke reflectie en wezenlijke zingeving.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Carl Cederström
Ons geluks ideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal ? en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat.mens & maatschappij

Robin van Wechem
Het antirimpelcomplex
Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles – crèmes, shampoos, make-up en andere middelen – gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoon verstorende effecten en kanker. In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven? 'Het antirimpelcomplex' gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Van Wechem plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken.mens & maatschappij

Pieter Winsemius
Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel
"Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden", zei meesterschaker Nigel Short ooit, en hij voegde daar meteen aan toe: "Maar het helpt wel". Een uitspraak die bedrijfskundige, politicus en auteur Pieter Winsemius uit het hart gegrepen is. Gewapend met deze uitspraak verdiept hij zich in het verband tussen creativiteit en prestatie, en komt daarbij tot verrassende inzichten. Zo laat Winsemius overtuigend zien dat een creatieve doorbraak niet zomaar tot stand komt, maar dat daar iets aan voorafgaat. En creativiteit in groepsverband – van een team tot een hele samenleving – is te sturen. We kunnen met z'n allen veel meer dan we denken. Al helpt een beetje gek zijn soms wel een beetje. Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel is een heerlijk en aanstekelijk boek over het geheim van creativiteit en inspiratie. Pieter Winsemius belicht in 'Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel' het verband tussen creativiteit en (top-)prestatie, zowel individueel als met anderen.mens & maatschappij
