Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De jongens van De Corridor
Twan van den Brand
De jongens van De Corridor
Het verhaal van een experimentele jeugdgevangenis
€ 19,99 Oorspronkelijke prijs was: € 19,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789460035067.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Balans
Auteur:
Twan van den Brand
Auteur tussenvoegsel:
van den
Paginas:
256
Categorie: Geschiedenis.
In mei 1967 werd in het kleine Brabantse dorp Zeeland het Penitentiair Trainingskamp De Corridor geopend. Het was een experiment in het gevangeniswezen dat vanuit de hele wereld belangstelling trok. Jongeren die een klein vergrijp hadden gepleegd, werden niet langer tussen de zware criminelen gezet, want, zo was de redenatie, daar werden zij alleen maar slechter van. En de maatschappij uiteindelijk ook. De Corridor gold als de meest open gevangenis van Nederland. Er waren geen cellen, maar kamers. Tralies ontbraken. Ontsnappen was onmogelijk: je liep gewoon weg.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Kerst Huisman
Opstand in de turf
'Opstand in de turf' is het verhaal van de turfgravers van westelijk Opsterland en het noordoostelijke gedeelte van de gemeente Heerenveen. Historicus en oud-journalist Kerst Huisman is geboren en getogen in het gebied dat hij beschrijft. Hij heeft de tijd waarin het boek speelt (van 1750 tot 1940) niet zelf meegemaakt, maar heeft er uit overlevering veel over gehoord. Bovendien heeft hij tientallen mensen die het wel hebben meegemaakt, uitgebreid geïnterviewd. Daarbij heeft hij ook nog veel archiefonderzoek gedaan. Hebben mensen nog wel een idee hoe het is geweest? Hele dorpen in de winter op de vlucht voor het ijskoude kolkende water, omdat grootgrondbezitters de aanleg van een polderdijk tegenwerkten. Arme ouders die met hun kinderen uit hun onderkomens op straat werden gezet door hardvochtige armvoogden. Arbeiders die aan het einde van de koude winter een dode koe opgroeven, zodat ze toch wat te eten hadden. Een veenbaas die het hele jaar de halve centen spaarde, zodat hij de nieuwjaarsbedelaars geen hele cent hoefde te geven. Veel aandacht besteedt het boek aan de sociale strijd in de veenpolders. Het bevat ook de geschiedenissen van moedige idealisten, schoolmeesters, handwerkslieden en arbeiders die alles, inkomsten ja zelfs hun gezondheid, opofferden omdat ze geloofden in een betere toekomst voor hun kinderen. Verhalen die ontroeren en inspireren. Maar het boek gaat niet alleen over het leven van de turfgravers. Het gaat ook over veenbazen, adellijke heren, schippers, dominees, winkeliers en herbergiers. Dit boek is een volledig herziene en aangevulde versie van de eerste (1981) en tweede (1994) druk. Deze herziening was noodzakelijk vanwege voortgezet onderzoek en voortschrijdend inzicht inzake het verloop van de veenderijen, de veenstakingen, terwijl ook aanvullend genealogisch onderzoek is verricht naar mensen en families die in het boek voorkomen en die in het verhaal een bepaalde rol spelen. Bornmeerpap - 367 blz
geschiedenis

Jan Edward Craanen
Ooit hadden we een vaderland
De dag waarop Jorge Zorreguieta in Nederland voor grote beroering zorgde, nam het ambassadeurschap van Jan Edward Craanen in Buenos Aires een radicale wending. De periode van de Argentijnse Vuile Oorlog raakte ineens weer volop in Nederlandse belangstelling. De goed ingevoerde diplomaat Craanen volgde die discussie met gemengde gevoelens. Klopte het beeld wel dat in Nederland werd geschetst? Zijn twijfel gold niet voor de misdaden van de militairen. Maar wat ging er aan de staatsterreur vooraf? Hoe kon in Argentinië gebeuren wat nooit had mogen gebeuren? Craanens open blik en indrukwekkende historische kennis maken 'Ooit hadden we een vaderland' tot een onmisbaar boek over de moderne Argentijnse geschiedenis. Zijn verhaal over de opkomst van populisme en terrorisme corrigeert bovendien niet alleen het in ons land wijdverbreide beeld over Argentinië, maar raakt ook aan de grote thema's in de wereld. Podiumpap - 320 blz
geschiedenis

Karl Hammer
De zetel van Franciscus
Al tijdens zijn leven was Franciscus van Assisi beroemder dan onze hedendaagse Albert Einstein of Nelson Mandela. Zijn losbandige en gewelddadige jeugd leest als een spannend jongensboek. Maar zijn verhaal wordt nog intrigerender wanneer hij zijn schatrijke leventje vaarwel zegt. Gegrepen door religieuze visioenen kiest hij voor een bestaan in armoede en zorg voor de medemens. In een middeleeuwse wereld van bloedige oorlogen, dodelijke ziekten en kerkelijke corruptie groeit Franciscus uit tot het symbool van vrede en al het goede in de mens. Het duurt dan ook niet lang of steeds meer mensen sluiten zich bij hem aan. Dan ontpopt zich de werkelijke kracht achter Franciscus. In al zijn zachtmoedigheid blijkt hij een provocateur te zijn die de gevestigde orde doet wankelen en bij koningen, keizers, pausen en zelfs islamitische sultans respect afdwingt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Franciscus bij zijn dood, in 1226, door bijna iedereen als heilige werd beschouwd. En in een tijd waarin het dode lichaam van een heilige als machtig reliek werd gezien, brandde er een strijd los rond zijn lijk. Volgens de officiële lezing liggen de overblijfselen van Franciscus tegenwoordig netjes in de basiliek van Assisi. Daar worden ze ieder jaar door miljoenen bezocht. Onderzoeksjournalist Karl Hammer ontdekte echter dat dit niet de gehele waarheid is. Er liggen inderdaad botten in de onderaardse tombe van deze schitterende kerk, maar het is niet het lichaam van Franciscus. Diens lijk werd gestolen en vervangen door dat van een onbekende melaatse. Na drie jaar intensief onderzoek, waaraan topprofessionals uit de hele wereld hebben meegewerkt, zijn de gebeurtenissen rond de reliekenroof nu volledig gereconstrueerd. En de conclusies zijn ronduit confronterend voor de huidige paus die zich naar de middeleeuwse heilige heeft vernoemd: Franciscus. Elmarpap - 311 blz
geschiedenis

Theo Mulder
De hersenverzamelaar
Wat kan de vorm van een schedel zeggen over iemands persoonlijkheid? Het is een vraag die de Weense arts Franz Joseph Gall eind achttiende eeuw mateloos intrigeerde. Volgens Gall kon men door aan de schedel te voelen moordzucht, agressie en andere eigenschappen lokaliseren ? een wetenschap die later bekend werd onder de naam frenologie. Hij concludeerde dat de geest zich in het brein bevond en dat geestesziekten dan ook hersenaandoeningen waren. Het lokaliseren van eigenschappen door de schedel te betasten bleek een dramatische misvatting. Niettemin leverde Gall indrukwekkende bijdragen aan de wetenschap. In 1796 begon hij met lezingen in zijn huis in Wenen, waarbij hij hersenen in een zorgvuldige mix van theater en wetenschap ontleedde. Toen de Oostenrijkse keizer Franz II deze controversiële evenementen verbood, besloot Gall zijn geluk elders te beproeven en trok met een koets vol schedels door heel Europa. Zijn ster rees snel, maar de ijdele Gall bleef achtervolgd door controverse. In Frankrijk kreeg hij ruzie met Napoleon en de Kerk plaatste al zijn boeken op de Index. Desondanks veroverden zijn ideeën Groot-Brittannië en Amerika en hadden daar enorme invloed. Galls denkbeelden raakten alle gebieden van de maatschappij, van de geneeskunde tot de kunsten, ze drongen door tot de rechtszaal en effenden de weg voor de antropologie en de neuropsychologie. En ze zijn nog altijd niet uit de wetenschappelijke arena verdwenen. Met veel kennis van zaken schetst Theo Mulder een portret van het veelbewogen leven van Gall en zijn volgers tegen de wetenschappelijke en politieke achtergrond van de negentiende eeuw. Balansgeb - 360 blz