Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Lifestyle/Dagelijkse rituelen
Mason Currey
Dagelijkse rituelen
Hoe bekende kunstenaars, schrijvers, filmmakers en andere creatieven werken
€ 13,99 Oorspronkelijke prijs was: € 13,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Het geheime ingrediënt van bijna elk meesterwerk is routine. Soms is dit een kop koffie gemaakt van precies 60 bonen (Beethoven), soms de gewoonte om om de zoveel uur onder de douche te springen (Woody Allen). Deze routines zijn er niet voor niets: wie creatief wil zijn moet elke dag weer in ‘de flow’ zien te komen. In ‘Dagelijkse rituelen’ zijn daarom alle routines, gewoonten en obsessies verzameld die bekende creatieven door het scheppingsproces hebben geholpen. Ter troost én inspiratie voor alle mede-ploeteraars. Met Haruki Murakami, Andy Warhol, Annie M.G. Schmidt, Albert Einstein, Stephen King, Franz Kafka, Harry Mulisch, Jane Austen, Vincent van Gogh, Ludwig van Beethoven, Maya Angelou en 142 andere creatieven. Dwarsligger 498
Gerelateerde producten
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
literatuur & thrillers
Joke Linders
Het ABC van Annie M.G.
Annie M.G. Schmidt is een van de weinige auteurs van wie alle naoorlogse generaties wel een boek hebben gelezen, een liedje kennen, een toneelstuk, televisieserie of film hebben gezien. Elke Nederlander kent Minoes, Pluk, Jip en Janneke, Dikkertje Dap en zuster Clivia. Maar wie is Annie M.G. Schmidt? Langs de letters van het alfabet ? van de A van Abeltje tot de Z van Ziezo ? wordt de lezer ingewijd in leven en werk van deze tegendraadse taalkoningin. Haar taalgebruik, de beestenboel, de helden en heldinnen uit haar werk, de bibliothecaresse, Het Parool, de plaatsen waar zij woonde en haar recalcitrantie ? het wordt allemaal op speelse, vrolijk stemmende en soms onthullende wijze in dit ABC uit de doeken gedaan. 'Het ABC van Annie M.G.' is een kleurrijk boek dat tot ieders verbeelding spreekt. Meulenhoffgeb - 250 blz
gezondheid
Florien Vaessen
Op de bank
Ziek worden van je werk. Een op de zeven werkende Nederlanders overkomt het, maar er rust nog altijd een groot taboe op. Het overkwam ook Florien Vaessen. Op een ochtend stond ze klappertandend onder de douche. Op, uitgeput, helemaal leeg. De dag ervoor was ze nog gewoon aan het werk als manager communicatie op het hoofdkantoor van een grote bank. Vanaf het moment dat ze ziek wordt, beziet ze alles wat ze altijd vanzelfsprekend vond met andere ogen. Als zoveel mensen ziek worden van hun werk, is dat dan nog wel een individueel probleem? Of zijn we corporate robots aan het worden en is misschien de tijd aangebroken eens te onderzoeken hoe ziekmakend de mechanismen in grote organisaties kunnen zijn? Zijn de plekken waar we werken niet gewoon een maatje te groot geworden? En kunnen de ervaringen van alle werkzieken helpen om ons werk weer wat gezonder te maken? In 'Op de bank' schetst Vaessen met onderkoelde humor en veel gevoel voor understatement de jungle van de apenrots en hoe we ons daar allemaal op onze eigen manier staande proberen te houden: de survivors en de verbeten kantoortypes, tenenkrommende vergaderingen en hilarische leiderschapsprogramma's - en haar eigen aandeel daarin. Ook de pijnlijke machtsconflicten komen aan bod, net als de mensen die niet meer zeggen wat ze denken en de machteloosheid rondom goede ideeën, die maar niet van de grond lijken te kunnen komen. Balanspap - 240 blz
non-fictie
Benjamin Balint
Kafka’s laatste proces
Het nagelaten werk van Franz Kafka is dankzij zijn vriend Max Brod bewaard gebleven, maar na het overlijden van Brod in 1968 begint een hevige en absurde strijd om het eigendomsrecht. De originele, handgeschreven versies van meesterwerken als 'Het proces' en 'De gedaanteverwisseling' komen achtereenvolgens in handen van Brods secretaresse Esther Hoffe en haar dochter Eva. Er ontvouwt zich echter een juridisch getouwtrek als zowel Israël als Duitsland het werk claimen. Duitsland, waar drie zussen van Kafka stierven tijdens de Tweede Wereldoorlog, wil de schrijver recht doen, en Israël meent rechten te hebben als Joodse staat en Kafka's gedroomde land. Bas Lubberhuizenpap - 288 blz