Jackie Polzin
Broed
€ 21,99 Oorspronkelijke prijs was: € 21,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
In ‘Broed’ van Jackie Polzin viert de naamloze verteller een jaar lang haar moederinstincten bot op haar kleine kroost van vier onfortuinlijke kippen, terwijl ze zelf over een tragisch verlies heen probeert te komen. Van de strenge winter tot een broeierige zomer, van roofdieren tot pech en een onzekere toekomst â de vertelster strijdt heldhaftig tegen een eindeloze reeks bedreigingen aan het adres van haar pluimvee, dat tevreden kakelend en zich nergens van bewust in het moment blijft leven. Naarmate het jaar vordert leren we de kleine groep dierbare mensen die de vertelster om zich heen heeft verzameld kennen: haar moeder, een voormalige onderwijzeres, die misschien de kippen moet overnemen wegens een aanstaande verhuizing; haar beste vriendin, een makelaar met een eigen alsmaar uitbreidend gezin; en haar verstrooide echtgenoot, wiens manieren om hun miskraam te verwerken ze niet weet te doorgronden.
Gerelateerde producten
literatuur & thrillers

Sylvia Witteman
Iemand moet het doen & Jullie zijn zelf gek
Iemand moet het doen' & 'Jullie zijn zelf gek' van Sylvia Witteman, twee boeken in één dwarsligger. 'Iemand moet het doen': Een gesprek voeren met een verbijsteringsrobot. Op zondagmiddag naar een café chantant en rondhangen met hoofdstedelijke oude meisjes, uitgewoede corpsballen en gepensioneerde beau garçons. Aandachtig kijken naar een ongesubsidieerd ballet van lepelaars. Twee sappige bierpaarden bewonderen in de Breitnerende avondschemering. Iemand moet op de bres springen voor de trouw roffelende rolkoffer die symbool dreigt te worden voor toeristenhaat. En wat zou er van de halfharde potloodventer worden als niemand naar hem keek? ? 'Jullie zijn zelf gek': Het leven schotelt ons dagelijks ingewikkelde vraagstukken voor. Wat bezielt de beertjes in Kosovo die liefhebbend op elkaars oren sabbelen? Weet die vrouw op het strand niet dat haar kuis bedoelde boerkini júíst al haar vormen prijsgeeft? Hoe kan het dat Wittemans oude vader in steeds grotere huizen woont? En wat moet die mismoedige Bulgaar daar? Wie verlost de wiskundeleraar die een piepjonge seksbom in zijn klas krijgt, met een glimlach als een opgaande zon? Wie troost de moeder die na achttien jaar zelfdiscipline alsnog tegen haar kroost krijst: 'het is hier geen hotel'? Hoe moet je kijken als iemand je 'een goed mens' noemt? Moet je je schamen als je rammelt van de honger op een begrafenis? Bestaat er zoiets als luchtvaartporno? Mag je je vrolijk maken over een Hitlerkerstbal? Zelf had u zich dit alles misschien nog niet afgevraagd. Sylvia Witteman wel, gelukkig voor ons allemaal. -Dwarsligger 669 Dwarsliggergeb - 792 blz
literatuur & thrillers

Penelope Mortimer
De pompoeneter
Een naamloze vrouw vertelt haar verhaal vanaf de bank van haar therapeut Ze is moeder van een aanzienlijk aantal kinderen en getrouwd met de succesvolle scenarioschrijver Jake. Op het platteland bouwen ze een glazen toren om nog 'lang en gelukkig' in te kunnen leven. Maar de realiteit is dat ze lijdt aan depressies terwijl ze dag in, dag uit moet zien om te gaan met een overspelige echtgenoot, therapiesessies, filmsterren, het huishouden, bejaarde ouders, boodschappenlijstjes, jeugdherinneringen en toekomstdromen. RecensieHoewel deze roman uit 1962 door velen als een voorbode van het feminisme wordt gezien, is de knappe, intelligente vrouw die haar leven vertelt amper te kwalificeren als direct slachtoffer van wie dan ook, behalve van haar onverklaarde verlangen huismoeder in een groot gezin te zijn. Na enkele scheidingen wordt zij verliefd op een vierde man, Jake, die ook haar kinderen uit vorige relaties wil liefhebben en onderhouden en nog meer kinderen met haar wil. Zij buit zijn kwaliteiten en zwakheden uit en dwingt hem zijn eigen wensdromen op te offeren.Zij vult haar leven met de zorg voor het gezin, gedreven door waandenkbeelden: die van de grote romantische liefde, eeuwige trouw en een perfecte jeugd voor de kinderen. Maar op een dag stort haar waanwereld in, ze kan alleen nog maar huilen en ze begint aan een serie sessies bij een psychiater, die het begin vormen van bekentenissen tegenover andere mannen en vrouwen die belangrijk waren in haar leven, reflecties en monologues interieurs. Ze zal alles doen om Jake te behouden, haar enige ambitie nog in een totaal chaotisch geworden bestaan.Zeer knap geschreven, deels autobiografisch psychologisch drama over de afbrokkeling van een typisch Europese, vrouwelijke waanwereld. IJzersterke dialogen, innemende personages. LebowskiPAP - 191 blz
literatuur & thrillers

Arie Storm
Schoonheidsdrift
De verteller van 'Schoonheidsdrift' houdt zich al zijn leven lang hartstochtelijk bezig met literatuur. De herinnering aan een dierbare overleden vriendin zorgt ervoor dat zijn boeken en woorden hem niet langer troost geven, maar voor zijn ogen dwarrelen. Om aan zijn sombere gedachten te ontkomen, reist hij naar Londen, om precies te zijn naar Hampstead, de woonplaats van de door hem bewonderde negentiende-eeuwse dichter John Keats. Maar zijn hotel kraakt en piept, en de gasten zijn op zijn zachtst gezegd merkwaardig. De verteller probeert te werken aan zijn komische roman die zich afspeelt op Terschelling, maar het schrijven is niet bevorderlijk voor zijn welzijn. Hoe kan het dat de gasten van het hotel over Keats praten alsof hij nog in leven is? Waarom staat Keats zelfs in levenden lijve voor hem als hij zijn schrijversvriend Alan Hollinghurst opzoekt? En waarom moet de verteller ineens aan Menno Wigman denken? Prometheuspap - 304 blz
literatuur & thrillers

Antonio Lobo Antunes
Paardenschaduw op zee
Met huishoudster Mercília scharen Beatriz, João, Ana en Francisco zich op paaszondag rond het sterfbed van hun moeder. Afwisselend vertellen ze elk hun levensverhaal, dat met de andere kruist en overlapt. Beatriz heeft twee mislukte huwelijken achter de rug; João, moeders oogappel, is een pedofiel en durft niet uit te komen voor zijn homoseksualiteit; Ana is de slimste maar drugsverslaafd, en Francisco probeert, niet zonder eigen belang, als enige iets te redden van het familiekapitaal. Maar dat blijkt een onmogelijke opgave. Ten slotte neemt ook nog de weggestopte bastaardzoon het woord.Recensie
Deze roman van de bekende Portugese psychiater en auteur (1942) is gesitueerd in Ribatejo, in de boerderij van het gezin Marques, dat eens veel geld verdiende met het fokken van paarden en stieren. Het is paaszondag, de moeder ligt op sterven en rond haar bed vertellen de kinderen hun levensverhalen. De verbitterde Beatriz moest wegens een zwangerschap vroeg trouwen en heeft twee mislukte huwelijken achter de rug. Ana, de slimste, is drugsverslaafd. Joao is pedofiel en zoekt jongetjes in Parque Eduardo VII. Rita is vroegtijdig aan kanker overleden. De kwaadaardige Francisco probeert met geweld het fortuin´ van de familie in zijn bezit te krijgen. Maar veel is daar niet van over, mede door de gokverslaving van de (overleden) vader, met zijn obsessie voor het getal 17. Mercilia, ex-huishoudster en oude vrijster, kent alle familiegeheimen, zoals het bestaan van een anonieme, voor iedereen verborgen gehouden bastaardzoon. Wrange, psychologisch razendknappe, beeldende, polyfone roman over de financiele en morele ondergang van een grote familie, met een bijzondere structuur en stijl. AnthosGEB - 333 blz