Menu

Henk Oly

Bouwen aan Leeuwarden

Publieke werken tussen 1500 en 1800

 22,90  9,90

ISBN: 9789056156329. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Noordboek Auteur: Henk Oly Paginas: 256 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

geschiedenis

Herman Hülsmann

Mijn reis naar Indië 1928-1929

In dit dagboek neemt Hermann Hülsmann ons mee op reis naar het toen nog verre Nederlands-Indië. Hülsmann was samen met drie andere studenten uitgenodigd door de Vereeniging Jan Pieterszoon Coen, die met groepsreizen de deelnemers wilde interesseren voor topfuncties in Indië. Er moest dan wel een verslag worden geschreven over enkele projecten die onderweg werden bezocht. Hermann Hülsmann beperkte zich niet tot de beschrijving van 'enkele projecten'. Hij zette zo veel mogelijk waarnemingen op papier. En hij maakte er foto's bij. Het resultaat is een levendig en vaak humoristisch geschreven verslag van een tijdsbeeld. Het dagboek begint met de avontuurlijke heenreis met de boot door het Suezkanaal. In Indië bezoekt hij bekende trekpleisters, die toen nog niet zo toeristisch waren als nu. En hij schrijft uitgebreid over het dagelijks leven en werken in die tijd. 'Mijn reis naar Indië' bevat veel bijzondere wetenswaardigheden, onder andere over de toenmalige stand van de techniek. Hermann eindigt zijn bezoek met een reis door Atjeh met de zogenaamde Atjeh Tram (opgeheven in 1962). In dit deel van het dagboek beschrijft hij onder andere de wegenbouwprojecten in dit toen nog onontgonnen gebied. Voor Hermann Hülsmann (1902-1983) bleef dit de reis van zijn leven. Uiteindelijk is hij niet naar Indië gegaan om daar een leidende functie te gaan vervullen. In plaats daarvan koos hij voor een carrière bij de rechterlijke macht in Nederland. En niet zonder succes: hij nam afscheid van zijn werkzame leven als Raadsheer van de Hoge Raad der Nederlanden.
 29,50  12,50
Verder lezen

geschiedenis

Vensterscholen

De over het algemeen zorgwekkende situatie in het lager onderwijs, is in de gemeente Groningen voortvarend aangepakt. Door een toegenomen complexiteit op het gebied van opvoeding, vorming en scholing, voldoet de 'gewone' school in veel gevallen niet meer. Om hieraan het hoofd te bieden is er in Groningen een nieuw concept gelanceerd en een bijpassende organisatie opgezet. Met het concept van de Vensterschool, een multifunctionele school gekoppeld aan voorzieningen en instellingen op het gebeid van cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en sport, wordt geprobeerd de oorzaak van sociaal culturele achterstanden bij kinderen op te lossen. Naast beleidsmakers en onderwijzers zijn met name ouders, hulpverleners en buurtbewoners nauw bij het hele hervormingsproces betrokken. Gerenommeerde architectenbureaus zijn ingeschakeld om ontwerpen voor de nieuwbouw van de eerste vier Vensterscholen te leveren.

In deze publicatie worden de resultaten uitgebreid in beeld gebracht en wordt uit de doeken gedaan waaruit nu concreet de vernieuwing van de Vensterschool bestaat in vergelijking met de 'gewone' schoot. Daarbij wordt ingegaan op de historische en actuele stedenbouwkundigé situatie, de conceptvorming, het proces met de vele 'opdrachtgevers' en de financiële randvoorwaarden. De uiteenlopende architectonische visies op schaal, kleur en sfeer worden toegelicht, evenals de gebruiks- en beheersaspecten van de nieuwe gebouwen. Men is er in Groningen in geslaagd om, in samenspraak met alle betrokkenen, een waardevolle oplossing te vinden voor het urgente schoolvraagstuk, die zeker tot voorbeeld kan dienen voor de aanpak in andere steden

Pap - 108 Pag. - NAi Uitgevers

 16,50  6,90
Verder lezen

geschiedenis

Sporen in de modder

Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis.
 20,00  7,90
Verder lezen

Door drukte rond de feestdagen kan de levering van uw pakketje langer duren. Wij streven er naar bestellingen binnen 3 tot 5 werkdagen te leveren. Sluiten