Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Bloot of bedekt
Toen onze onbedekte voorouders rechtop gingen lopen, keken ze opeens anders tegen elkaars voorkant aan. Spontane erecties werden opvallend zichtbaar, de penishouder werd een populair eerste kledingstuk en de blote eikel een veelvoorkomend taboe. Overal zijn kledingvoorschriften bedacht, vooral voor vrouwen: in het oude Japan was de achterkant van een onbedekte vrouwennek schaamteloos, in de victoriaanse tijd moest een Europese vrouwenhiel onzichtbaar zijn en in het Midden-Oosten bleken vrouwenvoeten meestal minder opwindend dan vrouwenharen. Wie blote borsten of armen gewend is, kijkt er niet van op, maar wie zelf bedekt rondloopt vindt ze schokkend. Culturen en religies met eigen regels om weerbarstig bloot in toom te houden worden vandaag met verwarrend andere opvattingen geconfronteerd ? van protest tegen bloot tot bloot als protest. Mineke Schipper laat in ‘Bloot of bedekt’ een verrassend licht schijnen op de geschiedenis van onze blote of bedekte zichtbaarheid.
Gerelateerde producten
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis.non-fictie

Annemarie Reymen
75B
Ann Reymen had cupmaat 75D. Na een preventieve borstamputatie en -reconstructie omwille van een erfelijk borstkankergen is dat nog een 75B. 'Anderhalve kilo rauw vlees aan de haak, de oude borsten in de container bij het ziekenhuisafval en twee nieuwe borsten, gemaakt van buik,' zei Reymen daarover. En nu zegt ze nog veel meer, voor elke vrouw die een paar borsten heeft. Want wat als die borsten plots een gevaar voor jezelf worden?non-fictie

Jan Timmer
Die man van Philips
Jan Timmer wordt vaak herkend als 'die man van Philips'. Hij werkte er zijn leven lang, en was van 1990 tot 1996 president-directeur. Nu vertelt hij het verhaal van zowel die man als dat bedrijf. Hoe boeiend en afwisselend een loopbaan bij een multinational kan verlopen, hoeveel kansen tot ontplooiing er zijn. Daarnaast biedt hij inzicht in de complexe besluitvormingsprocessen van een wereldwijd opererend concern. Hij beschrijft hoe het Angelsaksische businessmodel, met zijn nadruk op aandeelhouderswaarde, een ongewenste invloed heeft gehad op de bedrijfsvoering, en niet alleen bij Philips. Hij neemt stelling tegen de al te gemakkelijke inkoop van eigen aandelen, ook door Europese bedrijven. Timmer schetst ook hoe Europa in technologisch opzicht in een isolement is geraakt ten opzichte van Silicon Valley en het Verre Oosten. Hoe moordende concurrentie vanuit Azië heeft geleid tot de ondergang van het ooit dominante onderdeel Consumentenelektronica. Maar ook hoe ASML en NXP konden uitgroeien tot succesvolle bedrijven. Timmer is van mening dat Philips ook zelf verantwoordelijk is geweest voor de krimp van het concern. Vanuit zijn levenslange betrokkenheid bij het bedrijf heeft hij begrip voor de dilemma's waar managers voortdurend mee geconfronteerd worden. Maar, betoogt Timmer onomwonden, Philips had vandaag de dag beslist méér kunnen zijn dan het nu is.gezondheid

Gitty Feddema
De Gouden Regels van de opvoeding
99 basisregels voor opvoeders ... waarmee ouders én kinderen weten waaraan ze toe zijn Zo reiken ouders hun kinderen een levenshouding en instelling aan, waarvan ze een leven lang plezier hebben. Helder geformuleerd. Positief, duidelijk, consequent- Gerijpte adviezen van de auteur van En als we nu weer eens gewoon gingen opvoeden. Consequente ouders met duidelijke regels en positieve aandacht geven hun kinderen een prettige jeugd. Opvoeden is gemakkelijker dan je denkt. Tenminste, als je je aan een paar eenvoudige regels houdt. En ... als je dat consequent doet.Voorbeelden? Ja is ja, en nee is nee. Kom afspraken na. Geef vaker complimenten. Wees duidelijk en voorspelbaar. Gitty Feddema, bekend van de opvoedbestseller En als we nou weer eens gewoon gingen opvoeden, schetst in 99 herkenbare, heldere regels en gedachten de praktijk waar moderne opvoeders dagelijks mee te maken kunnen krijgen. Regels over tv kijken, computeren en ruzie maken, grenzen stellen en naar bed gaan. Over rituelen, eten en bang zijn. Over belonen, omgangsvormen en buiten spelen. Over drammen, jalouzie en pesten. En nog 87 andere onderwerpen. Een heel concreet en practisch boek. Compact. Gericht op oplossingen. En principieel.