Louise Lippincott
Beestachtig mooi
€ 12,50
Kijken naar dieren, 1750 – 1900
Beestachtig mooi. Kijken naar dieren, 1750-1900 belicht een cruciale periode in de ontwikkeling van onze relatie tot dieren. Beestachtig mooi verkent de manier waarop schilders, beeldhouwers, illustratoren en keramisten de veranderingen van onze houding ten opzichte van dieren waarnamen. Kunstenaars als Hogarth, Oudry, Gericault, Delacroix en Van Gogh tonen aan hoe zeer de mens zich bewust werd van dieren als schepsels met gevoelens. In dit boek worden de geschiedenis van de wetenschap en die van kunst met elkaar verweven..
AUP – geb – 160 pag – geïllustreerd – groot formaat
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd.Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw)Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie SmitUitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst
Annigje Hofstede
Nederlandse meubelen van barok tot biedermeier 1700 – 1830
Nederlandse meubelen van barok tot biedermeier (1700-1830) bevat een schat aan materiaal over de meest voorkomende meubelen dat niet eerder in deze opeenvolging van stijlen (late barok, rococo, transition, neoclassicisme, directoire en empire) is verschenen. Deze publicatie geeft een overzicht van wat de Nederlandse meubelmakers in de periode 1700-1830 hebben vervaardigd, al dan niet beïnvloed door Franse of Engelse voorbeelden. Wat dit boek extra aantrekkelijk maakt voor de liefhebber, is de beschrijving van de meeste in de achttiende eeuw toegepaste hout- en fineersoorten en de uitgebreide verklarende woordenlijst.Waanders – geb – 256 pag – geïllustreerd – groot formaat
kunst
Een koninklijk museum
Lodewijk Napoleon en het Rijksmuseum 1806 – 1810
In het jaar 2000 is het precies tweehonderd jaar geleden dat het Rijksmuseum voor het publiek werd geopend. Op 31 mei opende de 'Nationale Konst-Gallerij' in paleis Huis ten Bosch bij Den Haag zijn deuren en was daarmee het eerste nationale museum voor kunst en geschiedenis in Nederland. Sinds 1800 heeft het Rijksmuseum een ontwikkeling doorgemaakt die er toe heeft geleid dat het nu een van de meest toonaangevende musea voor oude kunst is.
Waanders – pap – 86 pag – geïllustreerd - groot formaat
kunst
Hans den Hartog Jager
Zie de mens
Het portret is een belangrijk genre in de beeldende kunst ? niets is zo prettig als lang en ongegeneerd kijken naar een ander mens. Maar zo'n honderd jaar geleden vond er een omslag plaats: niet langer was de geportretteerde het uitgangspunt van het werk, dat werd de maker. Keerpunt in die ontwikkeling was het werk van Constantin Brancusi: hij abstraheerde in 1920 het menselijke hoofd tot een bijna perfecte eivorm. Dat leek het eindpunt van het genre, maar het bleek juist een nieuw begin. Brancusi's ei barstte open, en vanaf dat moment gebruiken kunstenaars de mensfiguur om alles op te projecteren wat ze willen: schoonheid, idealisme, vervorming, roem. In 'Zie de mens' wordt dit zichtbaar gemaakt door honderd portretten bij elkaar te brengen, telkens van één mens en uit elk jaar één. Zo ontstaat een overzicht van de visie op de mens van de afgelopen honderd jaar. Het toont de meest uiteenlopende artistieke en sociale gebeurtenissen, van de nasleep van de Eerste Wereldoorlog tot de opkomende abstractie, van de Tweede Wereldoorlog tot het feminisme en van de celebrity-cultuur tot de selfie. Zo stimuleert het ons beter te kijken naar de kunst en naar de wereld om ons heen. En daarmee naar onszelf. Athenaeumpap - 224 blz