Henk Visch
Beelden liegen niet
€ 13,95 Oorspronkelijke prijs was: € 13,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789040083082. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Waanders Auteur: Henk Visch Paginas: 32 Categorie: Kunst.
In ‘Beelden liegen niet’ richt de beeldhouwer Henk Visch zijn ogen op sculpturen in de openbare ruimte, uit verschillende tijden, verschillende culturen en verschillende landen. Hij vertelt het verhaal over beelden die lang geleden mensen deed sidderen, en over ondoorgrondelijk mysteries die hierin gevangen liggen. Beelden waarvan wij de betekenis niet vermoeden, worden in hun zwijgend bestaan belicht. Niets mooiers vindt beeldhouwer Henk Visch dan vertellen over iets wat je na aan het hart ligt.
Gerelateerde producten
kunst

Nathan Mooij
Naked Eye Project
'Naked Eye Project - More than meets the eye' raken vier interessante onderwerpen: kijken, oog, communicatie en wetenschap. Iedereen kent ze: gevoelige mensen en rationelere mensen, mensen die beroepen kiezen als accountant of beroepen als kunstschilder, mensen die het hart op de tong hebben en de binnenvetters, mensen die altijd te laat zijn en mensen die gedijen bij orde en structuur. Zie jij ze ook? Ogen waarin je verdrinkt en ogen die je liever ontwijkt? Ogen die spannend zijn en ogen die door je heen lijken te kijken? Ogen met tranen, waarvan je duidelijk ziet dat het tranen van verdriet zijn of tranen van geluk? En wist je dat als je een gesprek voert met iemand je altijd iemand aankijkt in één oog? Nooit in twee tegelijk? Waarom en welk oog kiezen we dan onbewust? Volgens menig wetenschapper bestaat onze linker- en rechterhersenhelft uit een emotionele en rationele helft. Ons linker- en rechteroog zijn hier mee verbonden. De vraag die het team Naked Eye Project probeert te beantwoorden is: Zien wij de emotionele of rationele kenmerken van deze hersenhelften terug in iemands ogen? Naked Eye Project B.V.geb - 185 blz
kunst

Erik Betten
Kunst met een opdracht
In het noorden van het land, vooral in Friesland, staan tientallen beelden van Jaap van der Meij. Betonnen kolossen vaak geplaatst toen kunst in opdracht van wezenlijke betekenis was voor de samenleving. Bij het werk van elke monumentale kunstenaar uit de Wederopbouw rijzen dezelfde vragen: wat was ooit de opdracht, welk verhaal wilde het vertellen, en lukt dat nog steeds? 'Kunst met een opdracht' brengt die oude verhalen weer tot leven, maar voegt daar ook nieuwe verhalen aan toe. Drie verdiepende essays gaan in op de vraag wat deze werken betekenen voor het vergroten van de betrokkenheid van het publiek in het algemeen, en vormen een handreiking voor professionals en voor eigenaren van kunst in de openbare ruimte. Nai010pap - 244 blz
hobby & sport

Maartje ter Horst
Ode aan de kleinste musea van Nederland (en de mensen die ze mogelijk maken)
Nederland kent talloze piepkleine musea. Soms zijn ze niet groter dan de huiskamer van de eigenaar. Wie kent het Electro Radio Nostalgie Museum, Jannie's Koeienmuseum of het Nederlands Dakpannenmuseum? Fotograaf Maartje ter Horst raakte gefascineerd door de kleinste musea van Nederland én hun eigenaren. Wie zijn de mensen die deze bijzondere plekken mogelijk maken? Ze bezocht 22 kleurrijke musea, verdeeld over alle provincies, en bracht de plekken en de mensen erachter ontroerend in beeld. De verhalen van de museum- eigenaren zijn met humor, maar ook met groot respect opgetekend. Samen met de foto's vormen ze een ode aan de mensen die hun tijd, geld en energie steken in hun passie. De passie die ze zo graag met ons willen delen. Behalve 'Ode aan de kleinste musea van Nederland' is het ook een oproep om de minimusea eens te bezoeken. Want hoewel je ze niet vindt in hippe stadsgidsen, en je makkelijk aan ze voorbij loopt, zit Nederland er vol mee. Niet alleen hun collecties, maar ook de eigenaren zouden weleens je hart kunnen stelen. Lecturisgeb - 199 blz
kunst

De wereld van George Minne & Maurice Maeterlinck
Maeterlinck, afkomstig uit de Gentse katholieke bourgeoisie, was al bij zijn debuut in 1889 gebombardeerd tot literaire revelatie: de onwezenlijke sfeer van zijn gedichten zette zijn stempel op de schrijvers, muzikanten, theatermakers, en beeldende kunstenaars van zijn tijd. Ook het Gentse Museum voor Schone Kunsten richt in het najaar de schijnwerpers op Maeterlinck, maar laat de beeldhouwer George Minne, zijn stadsgenoot, even zeer in de aandacht delen. Minnes sculpturen waren voor Klimt, Kokoschka en Schiele een uiterst belangrijke bron van inspiratie. Ook Maeterlinck herkende in hem 'de grote dichter van het grote leed' en vroeg hem regelmatig om zijn boeken te illustreren. Minne en Maeterlinck hadden een sterke band: zo zeer deelden ze dezelfde gedachten dat Minne soms twijfelde of een idee van hem dan wel van Maeterlinck kwam. De wereld van George Minne en Maurice Maeterlinck volgt het duo van het jaar van hun eerste kennismaking – rond 1886 – en eindigt midden jaren 1890, toen zij Gent verlieten voor Brussel en Parijs. ‘De wereld van George Minne en Maurice Maeterlinck’ schept een levendig beeld van het Gentse artistieke milieu van het einde van de 19de eeuw, waarin opmerkelijke figuren als Grégoire le Roy, Georges Rodenbach en Charles Van de Woestijne, Fernand Knopff en Leon Spilliaert figureren. Mercatorfondsgeb - 224 blz