Thijs Weststeijn
Barbaren & Wijsgeren
Het beeld van China in de Gouden Eeuw
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789460043192.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Van Tilt
Auteur:
Thijs Weststeijn
Paginas:
93
Categorie: Kunst.
Veel Europeanen kijken tegenwoordig met een mengeling van verbazing en bewondering naar China. Chinese goederen zijn een vast onderdeel van ons dagelijks leven, maar het beeld van het land is minder concreet. De Chinese taal en literatuur, de staatsvorm en de ouderdom van de Chinese beschaving zijn moeilijk in te passen in het westerse wereldbeeld. Deze situatie is vergelijkbaar met die in de zeventiende eeuw, toen Chinese industriële massaproductie standaard onderdeel van Nederlandse huishoudens werd en prentenboeken over China ongekend populair waren.
Gerelateerde producten
kunst

Menno Jonker
Van velerlei pluimage
Ambonezen, Javanen, Chinezen, Moren, mestiezen, krijgers, albino's, en ook maki's, vlinders, gekko's, zeboe's en een keur aan exotische vogels. In het midden van de zeventiende eeuw legde Andries Beeckman uit Zutphen de beeltenissen van vele inwoners en dieren uit Azië en Afrika vast in een unieke reeks waterverftekeningen. Dat was opmerkelijk, want tijdgenoten zagen liever af van de gevaarlijke reis naar de Oost en beperkten zich tot het kopiëren van bestaande prenten, niet zelden doorspekt met fabelachtige superlatieven en stereotypen. De pionier Beeckman speelde handig in op de vraag naar waarheidsgetrouwe illustraties en zijn tekeningen zijn daarom een belangrijk keerpunt in de visuele antropologie en de natuurhistorie van de zeventiende eeuw. Dit boek toont voor het eerst het volledige overzicht van deze reeks kleurrijke tekeningen in context van kunst en wetenschap. Met bijdragen van: Niels Bergervoet, Erlend de Groot, Caroline de Hart, Suzanne Jansen, Menno Jonker, Annelien Krul en Sanne Morsinkhof. Andries Beeckman (1628-1664) reisde als soldaat in dienst van de voc naar de Oost. Zijn schetsen 'naar het leven' geven een uniek beeld van de mensen en dieren die hij op zijn reizen tegenkwam en waren door hun natuurgetrouwheid al in de zeventiende eeuw ongekend populair. Van Tiltpap - 288 blz
kunst

Henk van Nierop
De vernuftige etser
Romeyn de Hooghe was de meest creatieve en productieve prentmaker van de late Gouden Eeuw. Zijn reputatie is omstreden. Werd hij vanouds weggezet als een oplichter, dief, pornograaf en atheïst, tegenwoordig beschouwen historici hem als een aanhanger van radicale verlichtingsideeën. In 'De vernuftige etser' treedt hij naar voren als een doortastend ondernemer, een spindoctor voor de Oranjepartij en een opportunistische sociale stijger. In een ongekend kwaadaardige pamflettenstrijd probeerden de Amsterdamse regenten zijn reputatie te vernietigen, maar dankzij zijn eigen vindingrijkheid en de steun van stadhouder-koning Willem III overleefde hij de lastercampagne. Spotprenten en pamfletten waren wapens in het politieke debat. Het picareske levensverhaal van Romeyn de Hooghe werpt een onverwacht licht op de schaduwzijden én de meer humoristische kanten van de politieke cultuur van de zeventiende eeuw. Prometheusgeb - 332 blz
kunst

Wowo Ding
Cities in Transition
For English see below- Op dit moment leeft de helft van de wereldbevolking in steden. Binnen twee decennia zal dit oplopen tot 60 procent. Extreme rijkdom en extreme armoede komen naast elkaar voor, maar steden blijven magneten die mensenmassa's aantrekken. Steden bieden voor velen de mogelijkheid voor werk en inkomen, scholing, en betere voorzieningen. In een achttal thema's geeft het boek een intrigerend beeld van deze ontwikkelingen en schetst het een mondiaal toekomstperspectief. 'Cities in transition' onderzoekt de recente urbane en politiek-economische ontwikkelingen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Zuid-Afrika en China. Met bijdragen van dertig deskundigen in het vakgebied, onder wie Saskia Sassen, Fulong Wu, M. Christine Boyer, Vittorio Lampugnani, Eric Swyngedouw, Marc Angélil, Joan Busquets, David Grahame Shane, George Baird, en vele anderen. Het boek sluit af met de stedelijke ontwikkelingen in China, waarbij tevens de urgentie van goed onderwijs en onderzoek wordt geformuleerd door een tiental decanen van invloedrijke Chinese universiteiten. - Currently, half of the world's population lives in cities. Within two decades this will rise to 60 percent. Extreme wealth and extreme poverty coexist, but cities remain magnets that attract crowds. For many, cities offer the opportunity for work and income, education, and better facilities. In eight themes, 'Cities in transition' provides an intriguing picture of these developments and outlines a global future perspective 'Cities in transition' examines recent urban and political-economic developments in North America, South America, Europe, South Africa and China. With contributions from thirty experts in the field, including Saskia Sassen, Fulong Wu, M. Christine Boyer, Vittorio Lampugnani, Eric Swyngedouw, Marc Angélil, Joan Busquets, David Grahame Shane, George Baird, and many others. 'Cities in transition' concludes with urban developments in China, where the urgency of good education and research is also formulated by ten deans of influential Chinese universities. nai010pap - 496 blz
kunst

Nam June Paik
Nam June Paik is in het Stedelijk Museum het meest bekend van zijn iconische TV-Buddha (1974), een van de meest tot de verbeelding sprekende kunstwerken uit de collectie. Dit videokunstwerk bestaat uit een gesloten circuit waarin een boeddhabeeld zichzelf op televisie bekijkt â een moderne en speelse reflectie op de relatie tussen Oosterse en Westerse tradities en de invloed van technologie. De Westerse wereld en de massamedia fascineren Paik, wat in zijn oeuvre op een speelse manier naar voren komt. In de jaren zestig â televisiegebruik als een artistiek medium was nog in ontwikkeling â zag hij al de mogelijkheden van dit nieuwe platform om kunst te maken en te tonen. Met het Stedelijk heeft Nam June Paik jarenlang een nauwe band gehad. In 1984 presenteerde het museum zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, gevolgd door een retrospectief in 1987. Een andere belangrijke tentoonstelling die hij in het museum mee vormgaf, was The Luminous Image, waarin baanbrekende videokunst werd gepresenteerd. Nam June Paik introduceerde het Nederlandse publiek aan vernieuwende video-installaties van Europese en Amerikaanse kunstenaars, voor wie hij grote bewondering had. In dezelfde tentoonstelling maakte hij ook een hommage aan Stanley Brouwn, waarmee hij zijn waardering voor het werk van de Nederlandse kunstenaar uitsprak. Stedelijk Museum Amsterdampap - 174 blz