In de jaren vijftig zocht Constant naar nieuwe middelen om als kunstenaar een bijdrage te leveren aan de wederopbouw van de maatschappij na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Belangrijke ontwikkelingen in stedenbouw en techniek vonden hun weerslag in zijn werk. In de ruimtelijke werking die kleuren hebben, zag Constant mogelijkheden voor een intensieve samenwerking tussen beeldend kunstenaars en architecten.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Anita Blom
Post-War Reconstruction in the Netherlands 1945-1965
For English see below- Europa kwam zwaar gehavend uit de Tweede Wereldoorlog. Nederland pakte, ondanks de omvang, de armoede en aanzienlijke oorlogsschade, de wederopbouw voortvarend op. Gebombardeerde steden en dorpen herrezen uit het puin en dankzij centrale sturing werd Nederland ruimtelijk opnieuw ingericht. Ook in economisch en sociaal-maatschappelijk opzicht vonden ingrijpende vernieuwingen plaats. Het gevoel van optimisme leidde tot een verrassend grote diversiteit in architectuur, stedenbouw en landschapsinrichting. De toepassing van nieuwe technieken en materialen leidde tot bijzondere experimenten. Bovendien werden veel bouwwerken voorzien van monumentale kunst, waarbij architecten en kunstenaars nauw samenwerkten. De wederopbouw van Nederland in de jaren 1945-1965 was een prestatie van formaat. Deze publicatie toont een overzicht van de bouwwerken van het herrijzende Nederland en gaat in op de betekenis van het erfgoed van de Wederopbouw voor de actuele opgave van transformatie en herbestemming.- Europe was hurt badly during the Second World War. The Netherlands, despite the dimensions of the task ahead, the poverty and the significant war damage, took up reconstruction expeditiously. Bombed cities and villages re-emerged from the rubble and thanks to central management, the Netherlands were redeveloped spatially. In economic and social terms, significant innovations took place as well. The sense of optimism led to a surprisingly wide diversity in architecture, urban planning and landscape design. The application of new techniques and materials led to exceptional experiments. Moreover, many buildings were provided with monumental art, architects and artists working closely together. The reconstruction of the Netherlands in the years 1945-1965 was a huge feat. This publication gives an overview of the buildings in the re-emerging Netherlands and examines the significance of this heritage of the reconstruction for current tasks of transformation and rezoning. - Engelstalig boek nai010pap - 232 blz
kunst

Ton Bevers
Nederlandse kunst in de wereld
Transnationaal cultureel verkeer is tot nu toe vooral bekeken als verspreidingsproces van centrum naar periferie. In 'Nederlandse kunst in de wereld' staat de omgekeerde richting centraal: hoe vinden vanuit een relatief klein land als Nederland culturele producten hun weg naar andere landen en continenten? En hoe wordt in het buitenland over dit werk geoordeeld? Over ongeveer 2000 beeldend kunstenaars, 360 architecten en 100 schrijvers werd een schat aan informatie verzameld. De gevonden patronen van spreiding en waardering en van veranderingen daarin hebben de auteurs vastgelegd in tabellen en grafieken, in beschrijvingen en analyses van het culturele veld en in portretten van de carrières van individuele schrijvers, architecten en beeldend kunstenaars. Ook wordt aandacht besteed aan onder andere de verhouding tussen de private en publieke sector in de verbreiding en waardering van Nederlandse kunst, de rol van het cultuurbeleid en de verwijzing naar typisch Nederlandse eigenschappen in de promotie en de receptie van Nederlandse kunst in de wereld. Van Tiltgeb - 640 blz
kunst

González, Picasso & vrienden
De Spaanse kunstenaar Julio González wordt samen met Constantin Brancusi en Pablo Picasso als een van de belangrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw gezien. In 'González, Picasso & vrienden' staat naast zijn persoonlijke ontwikkeling ook zijn bijzondere vriendschap en samenwerking met Picasso en andere invloedrijke kunstenaars als Hans Hartung en Pablo Gargallo centraal. Dit boek toont hoe González evolueerde van ambachtsman tot avant-gardekunstenaar. Zijn samenwerking met Picasso speelde een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van zijn unieke en vernieuwende stijl en opende ook voor Picasso de deuren naar andere manier van expressie. Ook wordt geschetst op welke manier de politieke situatie van Europa in de tweede helft van de jaren dertig González beïnvloedde. In de laatste jaren van zijn leven maakte hij zijn werk tegen de achtergrond van de Spaanse Burgeroorlog. Waar zijn 'boerenvrouw' in het begin stoer en onverschrokken werd afgebeeld, schreeuwt zij het aan het einde van de jaren dertig uit en heft ze haar handen ten hemel. González ziet hoe zijn geboortegrond is overwonnen. Met inzage in enkele intieme brieven tussen González en Picasso. Hannibalgeb - 272 blz
kunst

Nam June Paik
Nam June Paik is in het Stedelijk Museum het meest bekend van zijn iconische TV-Buddha (1974), een van de meest tot de verbeelding sprekende kunstwerken uit de collectie. Dit videokunstwerk bestaat uit een gesloten circuit waarin een boeddhabeeld zichzelf op televisie bekijkt â een moderne en speelse reflectie op de relatie tussen Oosterse en Westerse tradities en de invloed van technologie. De Westerse wereld en de massamedia fascineren Paik, wat in zijn oeuvre op een speelse manier naar voren komt. In de jaren zestig â televisiegebruik als een artistiek medium was nog in ontwikkeling â zag hij al de mogelijkheden van dit nieuwe platform om kunst te maken en te tonen. Met het Stedelijk heeft Nam June Paik jarenlang een nauwe band gehad. In 1984 presenteerde het museum zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, gevolgd door een retrospectief in 1987. Een andere belangrijke tentoonstelling die hij in het museum mee vormgaf, was The Luminous Image, waarin baanbrekende videokunst werd gepresenteerd. Nam June Paik introduceerde het Nederlandse publiek aan vernieuwende video-installaties van Europese en Amerikaanse kunstenaars, voor wie hij grote bewondering had. In dezelfde tentoonstelling maakte hij ook een hommage aan Stanley Brouwn, waarmee hij zijn waardering voor het werk van de Nederlandse kunstenaar uitsprak. Stedelijk Museum Amsterdampap - 174 blz