De stijl van het rijk
De visuele identiteit van de Rijksoverheid
€ 25,00 Oorspronkelijke prijs was: € 25,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789081549721. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Design Den Haag : Ministerie van Algemene Zaken Paginas: 192 Categorie: Kunst.
Na de WO II wordt de Nederlandse Rijksoverheid opgedeeld in ministeries. Op het briefpapier van al deze afzonderlijke departementen prijken varianten van het rijkswapen. Vanaf de jaren zeventig willen de ministeries zich echter van elkaar onderscheiden. Vroeg of laat kiezen ze allemaal voor een eigen visuele identiteit. Het kabinet Balkenende IV besluit een einde te maken aan de gefragmenteerde presentatie die daardoor is ontstaan. Er komt één huisstijl voor de hele Rijksoverheid. ‘De stijl van het Rijk’ geeft een beeld van de visuele communicatie van de Rijksoverheid door de jaren heen.
Gerelateerde producten
kunst
Nathan Mooij
Naked Eye Project
'Naked Eye Project - More than meets the eye' raken vier interessante onderwerpen: kijken, oog, communicatie en wetenschap. Iedereen kent ze: gevoelige mensen en rationelere mensen, mensen die beroepen kiezen als accountant of beroepen als kunstschilder, mensen die het hart op de tong hebben en de binnenvetters, mensen die altijd te laat zijn en mensen die gedijen bij orde en structuur. Zie jij ze ook? Ogen waarin je verdrinkt en ogen die je liever ontwijkt? Ogen die spannend zijn en ogen die door je heen lijken te kijken? Ogen met tranen, waarvan je duidelijk ziet dat het tranen van verdriet zijn of tranen van geluk? En wist je dat als je een gesprek voert met iemand je altijd iemand aankijkt in één oog? Nooit in twee tegelijk? Waarom en welk oog kiezen we dan onbewust? Volgens menig wetenschapper bestaat onze linker- en rechterhersenhelft uit een emotionele en rationele helft. Ons linker- en rechteroog zijn hier mee verbonden. De vraag die het team Naked Eye Project probeert te beantwoorden is: Zien wij de emotionele of rationele kenmerken van deze hersenhelften terug in iemands ogen? Naked Eye Project B.V.geb - 185 blz
kunst
Mondriaan en het kubisme
De grootsheid van Piet Mondriaan komt het beste tot uiting in het werk waarmee de kunstenaar, die zeventig jaar geleden overleed, zich ging meten met wat er internationaal gaande was.In 1912 vertrok Mondriaan (1872-1944) richting Parijs. Hij wilde zijn eigen werk vernieuwen, en het experiment van een volledig abstracte kunst aangaan, door zich te meten met het werk van vooral Pablo Picasso. Terug in Nederland toonde Mondriaan in 1914 in een Haagse galerie zestien werken die hij in Parijs maakte. 'Mondriaan en het kubisme - Parijs 1912-1914' laat zien hoe eigenzinnig dit nieuwste werk van Mondriaan was, en hoe divers de werken zijn die onder de noemer kubisme vallen. Want voor het eerst wordt de doorwerking van het kubisme in Nederland in kaart gebracht.Het rijk geïllustreerde boek vergelijkt Nederlandse kunstenaars als Sluijters, Toorop, Schelfhout, Gestel en Van Heemskerck, die voelden dat in het kubisme iets schuil ging, met de diverse aanvoerders van het Frans kubisme, kunstenaars als Picasso, Braque en Léger. THOTHPAP - 143 blz
kunst
Jean Desmets droomfabriek
Het boek 'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' biedt een inspirerend beeld van de geschiedenis van de vroege jaren van de film.Nieuwe technologieën, artistieke vindingrijkheid en creatief ondernemerschap zorgden ervoor dat dit nieuwe medium zich in korte tijd ontwikkelde tot een populaire vorm van amusement. De filmindustrie kon groot worden mede dankzij gepassioneerde entrepreneurs als Jean Desmet (1875–1956), die zich van kermisbaas ontwikkelde tot een van de belangrijkste bioscoopexploitanten en filmdistributeurs van Nederland.'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' is een hommage aan de filmondernemer Jean Desmet, maar vooral ook aan de films die hij vertoonde. De films uit de jaren tien van de vorige eeuw verrassen de toeschouwer van vandaag door hun originele verbeeldingskracht, hun onbevangen blik en hun inventieve gebruik van filmische middelen. Het zijn vaak films met een visuele verfijndheid die ze kunstzinnig en modern maakt.Het archief dat Jean Desmet naliet, wordt beheerd door het EYE Filmmuseum. De Desmetcollectie omvat niet alleen meer dan negenhonderd films, maar ook vele affiches, foto’s en documenten. Onder de films bevinden zich meesterwerken die decennialang als verloren werden beschouwd. Nai010 uitgeversPAP - 192 blz
kunst
Taco Anema
Overleg
Om in dit land iets gedaan te krijgen omringen Nederlanders zich met gelijkgestemden, gaan naar de notaris en richten een vereniging op of een stichting. De besturen zijn het gezicht en de feitelijke machthebbers van deze organisaties en symboliseren wat we haten en liefhebben: de Hollandse overlegcultuur. Overleg brengt dit onvervreemdbaar deel van de Nederlandse identiteit letterlijk in beeld.In 75 groepsportretten vereeuwigt fotograaf Taco Anema (A Hundred Dutch Households, 2009) Nederlandse besturen en moderniseert zo een traditie die teruggaat tot de schutterstukken uit de zestiende en zeventiende eeuw. Curator en fotohistorica Els Barents analyseert de portretten van Taco Anema, kunsthistoricus Henk van Os herinnert zich zijn eigen bestuurlijke verleden, journalist Caroline Hanken beschouwt de Nederlandse overlegcultuur vanuit een internationaal perspectief en schrijver Abdelkader Benali beschouwt zijn eigen entree in diezelfde cultuur. Het resultaat is een document dat zowel tijdloos als actueel is, een beeld van een natie in eeuwig overleg. Nai010 uitgeversPAP - 198 blz