Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/Het boeddha fenomeen
Erik Hoogcarspel
Het boeddha fenomeen
Naar een westers boeddhisme
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789491693717. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: ISVW Auteur: Erik Hoogcarspel Paginas: 224 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
Is een westers boeddhisme mogelijk; een boeddhisme dat zich baseert op de oudste bekende woorden van de boeddha en dat consistent en begrijpelijk is voor een publiek dat niet door verwijzingen naar hindoegoden en wonderverhalen uit zijn bol gaat? Filosoof Erik Hoogcarspel denkt dat dit westerse boeddhisme mogelijk is door de inspiratie van de oudste boeddhistische teksten te verenigen met de nieuwste inzichten uit de westerse fenomenologie. Beide stromingen gaan uit van de eenvoudige waarheid dat je het leven moet laten komen zoals het zich aandient en dat je de wereld moet ervaren zoals ze verschijnt.
Gerelateerde producten
esoterie & spiritualiteit
Gill Farrer-Halls
Het vrouwelijk gezicht van het Boeddhisme
Ook in het Oosters boeddhisme is er onderwaardering en discriminatie van vrouwen. Het boek belicht situaties met een positieve kijk op vrouwen. Wijze vrouwen en godinnen uit het verleden komen aan bod. De positie van nonnen, die vaak ondergeschikt en soms relatief gelijkwaardig aan monniken is, krijgt aandacht. Een aantal Westerse boeddhistische leraressen en kunstenaressen wordt geinterviewd. Westerse boeddhisten hebben de Oosterlingen opmerkzaam gemaakt op de vrouwenonderdrukking in hun religie. De schrijfster is dan ook een westers boeddhiste. Het boek is helder geschreven met een goede uitleg van boeddhistische termen en veel mooie kleurenfoto's. Het kan worden gezien als een eerste aanzet tot vrouwenemancipatie in het boeddhisme. Bzztoh125 blz
esoterie & spiritualiteit
Sjoerd de Vries
Boeddhisme
Mindfulness vindt zijn wortels in het boeddhisme – het geeft zeer concrete aanwijzingen over hoe het leven in te richten. In deze tijd waarin iedereen op zoek is naar zingeving – of dat nu bijvoorbeeld mindfulness is, zen of yoga – is er één godsdienst die het bestuderen meer dan waard is: het boeddhisme. Boeddhisme is een van de boeiendste godsdiensten ter wereld. Kenner Sjoerd de Vries voert in 'Boeddhisme, een heldere inleiding' de lezer op toegankelijke wijze in in de filosofische en culturele achtergronden, geschiedenis en de talloze gebruiken van deze levensovertuiging. Wie zich onder andere afvraagt wat karma is of nirvana, waarom de gewaden van de boeddhistische monniken rood zijn, wat er precies gebeurt bij reïncarnatie of wat de symboliek is van de gebedsmolen, zal in Boeddhisme de antwoorden vinden. Er wordt weleens gezegd dat alle wijsheid uit het oosten komt. Wie Boeddhisme, deze veelzijdig en verrassende ontdekkingsreis door een betoverende cultuur, heeft gelezen kan dat alleen maar beamen. Meulenhoffgeb - 128 blz
filosofie & religie
Tjalling Halbertsma
De predikant en de Boeddha
Joost Halbertsma, doopsgezind predikant, taalgeleerde en letterkundige, publiceerde in 1843 de eerste Nederlandstalige tekst over het boeddhisme. 'Het buddhisme en zijn stichter' leverde hem zowel lof als kritiek op, en veroorzaakte een kleine revolutie in letterenland. Hij vergeleek en verbond verschillende werelden en symbolen met elkaar: het boeddhisme met het christendom, de oosterse lotus met de Friese plomp. Om na 175 jaar de eerste Nederlandstalige publicatie over Boeddha en het boeddhisme voor een breder publiek toegankelijk te maken is Halbertsma's verhandeling opnieuw uitgegeven, voorzien van beschouwingen over de schrijver en het onderzoek naar het boeddhisme tot 1843. Bevat illustraties van vakgenoten waarmee Halbertsma correspondeerde, waaronder Hodgson en Von Siebold. Noordboekgeb - 208 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz