Désirée M.D. Krikhaar
Ongekende schoonheid
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789040077838. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Waanders Auteur: Désirée M.D. Krikhaar Paginas: 160 Categorie: Kunst.
Overzicht van de (christelijke) kunst- en cultuurgeschiedenis van de republiek Macedonië, sinds 1991 zelfstandig is. De geschiedenis wordt beschreven vanaf de voorchristelijke tijd, de invoering van het christendom, de vestiging van de Slaven, de Byzantijnse, Servische en Osmaanse perioden tot in de huidige tijd. Speciale aandacht is er voor de aardewerken reliëfs van Vinica, liturgische kledij en de ikonostase.
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd.Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw)Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie SmitUitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst
Actie – Reactie
Kinetische kunst speelde na de Tweede Wereldoorlog – toen de kunst streed voor haar autonomie – een belangrijke rol in het dematerialiseren van de kunst. Kunst werd pas kunst als de kijker haar waarnam of ervoer. Ook in de huidige, postmoderne tijd waarin de performance arts een belangrijke plaats krijgen en alle zintuigen worden aangesproken, staan de bewegings- en de kijkervaring in veel kunstuitingen opnieuw centraal. In ruim negentig kunstwerken, onderverdeeld in twaalf thema's als licht, beweging en kosmos, laat 'Actie – Reactie' een indrukwekkend overzicht van kinetische kunst zien, de geschiedenis en de diverse facetten en perspectieven die kunst tot bewegingskunst maken. Lannoogeb - 215 blz
kunst
Georges Petitjean
Hedendaagse Aboriginal kunst
Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen bood aan de hand van de beste kunstwerken uit de aan het AAMU verbonden collecties een overzicht van de hedendaagse Australische Aboriginal kunst. De kunst van verschillende geografische gebieden werd belicht en individuele kunstenaars krijgen aandacht. Meer dan een museumcatalogus is Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen een naslagwerk voor Aboriginal kunst in Nederland en Europa.Het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst in Utrecht sloot de deuren voor het laatst op 17 juni 2017, was het enige museum in Europa dat geheel gewijd was aan Australische Aboriginal kunst. Snoeck PublishersPAP - 159 blz
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz