Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Paulus de Boskabouter
Dorinde van Oort
Paulus de Boskabouter
of het dubbelleven van Jean Dulieu
€ 29,90 Oorspronkelijke prijs was: € 29,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789059363267. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Cossee Auteur: Dorinde van Oort Auteur tussenvoegsel: van Paginas: 496 Categorieën: Biografieën, Non-Fictie.
Jean Dulieus figuren zijn nationaal erfgoed geworden. Maar wat bijna niemand weet, is dat hun schepper, Jan van Oort, alias Jean Dulieu, een dubbelleven leidde. Heen en weer geslingerd tussen zijn vele talenten en gaven, en voortdurend bezig zijn obsessies te camoufleren, was Jean Dulieu een buitengewoon productieve, maar ook een tragische persoonlijkheid.
Gerelateerde producten
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
Judit Neurink
Geweld is nooit ver weg
Een persoonlijk verslag van een journalistieke reis van tien jaar door een land dat heen en weer geslingerd wordt tussen oorlog en wederopbouw. Judit Neurink vertrok tien jaar geleden naar Irak als correspondent en om een mediacentrum op te zetten. Ze maakte de wederopbouw in Iraaks-Koerdistan mee, de opmars van ISIS, de ontvoering van en moord op duizenden Jezidi's. Ze was er getuige van dat het land uiteenviel op basis van etniciteit en religie en dat de roep om een sterke leider toenam. Tegelijkertijd begon ze van het land te houden. Eind 2019 zag ze hoe jonge Irakezen met hun Tuk-tukrevolutie in opstand kwamen tegen de corruptie, de uitzichtloosheid en het geweld. Inmiddels vormt een hergroeperend en wraakzuchtig ISIS opnieuw een bedreiging - ook na de dood van Abu Bakr al-Baghdadi. Judit Neurink kwam voor de wederopbouw, maar was steeds vaker genoodzaakt verslag te doen van haat en geweld. Als verslaggever kon ze niet immuun blijven voor het leed, en dat leidde tot haar vertrek. In 'Geweld is nooit ver weg' blikt ze terug op een bewogen decennium, en toont de lezer de culturele diversiteit, diepgewortelde conflicten en hoogte- en dieptepunten van een tumultueus land, waar een vreedzame toekomst een haast onhaalbare droom lijkt. Jurgen Maaspap - 285 blz
non-fictie
Jan Vanriet
Radeloos geluk
'Radeloos geluk' is de weerslag van een veelzijdig, geëngageerd kunstenaarsleven – een egodocument vol boeiende herinneringen aan historische gebeurtenissen en opmerkelijke figuren. Osip Mandelstam, Stefan Zweig, Hugo Claus, Remco Campert, Harry Mulisch, Pablo Picasso, David Hockney, György Konrád en Thomas Mann passeren de revue, maar ook voetballer Ferenc Puskás, Ischa Meijer, Corry Brokken en de koningshuizen der Lage Landen behoren tot het tableau de la troupe. Jan Vanriets kroniek is een meeslepend amalgaam van beschouwingen, mijmeringen, dagboekaantekeningen en reisreportages. Hij neemt de lezer mee naar de turbulente dagen van de Praagse Lente, naar het New York van de jaren tachtig, naar – willekeurige greep – de Provence, Jeruzalem, Wenen, Graz, Berlijn, Parijs, Moskou, en naar het Amsterdam van zijn vele Nederlandse (literaire) vrienden. Maar vooral observeert Jan Vanriet het politieke, literaire en culturele leven en levert hij commentaar, dat soms scherp is, soms satirisch, maar dat bovenal getuigt van mededogen en inzicht. 'Radeloos geluk' is ook een caleidoscopisch zelfportret van schilder-dichter Jan Vanriet, een zoektocht naar eigen identiteit, afgezet tegen het familiedrama tijdens de Tweede Wereldoorlog en tegen het canvas van zijn tijd. Het ontsluit, in helder, beeldrijk proza, de wereld in en buiten het atelier en verschaft de lezer inzicht in het gelaagde oeuvre van Jan Vanriet. Hollands Dieppap - 568 blz
non-fictie
Jan Fontijn
Moederskinderen
Het was voor Jan Fontijn een schok van herkenning toen hij Stendhals emotionele beschrijving las over de dood van diens moeder. Het herinnerde hem aan de nauwe band die hij als kind met zijn eigen moeder had en hoe die band door haar verschrikkelijke dood werd verbroken. Deze lees- en levenservaring was voor Fontijn aanleiding op zoek te gaan naar de wijze waarop een aantal prominente mannelijke schrijvers de band met hun moeder hebben beleefd en beschreven. Helder en beknopt weet hij de hoogte- en dieptepunten van de moeder-zoonrelatie te beschrijven. Zo komen in 'Moederskinderen' buitenlandse auteurs als Paul Léautaud, Michel Houellebecq, Charles Baudelaire, Rainer Maria Rilke, Friedrich Nietzsche, Marcel Proust en André Gide aan bod. Maar ook Nederlandstalige auteurs zijn met Gerard Reve, Herman Gorter, Jan Hanlo, Martinus Nijhoff, Frederik van Eeden, Lodewijk van Deyssel en de Belgische Maurice Gilliams goed vertegenwoordigd. 'Moederskinderen' noemt hij die door hem gekozen schrijvers, omdat de moederliefde of het intens verlangen daarnaar zo dominant in hun leven en werk aanwezig is. Hun relatie met hun moeder is vaak ontroerend en navrant en is voor Jan Fontijn meer dan eens aanleiding om die te verbinden met zijn eigen relatie met zijn moeder. Er zijn ook schrijvers die hun moeder nooit gekend hebben en leden onder dat gemis. Het boek sluit af met een korte schets van de wijze waarop psychiaters H.C. Halberstadt-Freud, Sigmund Freud en Georg Groddeck de relatie tussen moeder en zoon beschouwden. Prometheuspap - 170 blz