Titus Eliëns
Aardewerk in stijl
De geschiedenis van Potterie Kennemerland (1920-1942)
€ 24,95 Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Als een van de weinige aardewerkfabrieken uit het interbellum heeft Potterie Kennemerland zich exclusief gericht op de productie van sieraardewerk met de karakteristieke De Stijl-achtige decoratiemotieven. Potterie Kennemerland werd in 1920 te Velsen opgericht met als doel kunstaardewerk als vazen en bloempotten te vervaardigen. Hoewel de geschiedenis van de fabriek wordt gekenmerkt door op- en neergangen, heeft het bedrijf in de loop van ruim twintig jaar een productie-assortiment ontwikkeld dat mede het gezicht heeft bepaald van het moderne Nederlandse interieur van het interbellum.
Gerelateerde producten
kunst

Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd. Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw) Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie Smit Uitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst

Sandra Guarda
Cornelis van Eesteren
De gevierde Nederlandse architect en stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren is vooral bekend door zijn werk voor het Algemeen Uitbreidingsplan (AUP) voor Amsterdam, dat in 1934 tot stand kwam en na de Tweede Wereldoorlog werd uitgevoerd, en door zijn rol als voorzitter van het Internationaal Congres van de Moderne Architectuur (CIAM), van 1930 tot 1947. Hij was een pionier en een zeer invloedrijke figuur binnen het zogeheten modernistisch urbanisme. Tijdens zijn minder bekende, vormende jaren in de jaren twintig, een zeer opwindende periode in de culturele geschiedenis van de twintigste eeuw, was de nieuwsgierige en getalenteerde jongeman echter steeds op het juiste moment op de juiste plek aanwezig. Hij bezocht het Bauhaus in Weimar, waar hij onder meer Walter Gropius, El Lissitzky en Theo van Doesburg ontmoette. Hij bracht een week door in Wenen bij Adolf Loos. Hij trad toe tot De Stijl en werkte samen met Van Doesburg en Gerrit Rietveld aan de (nu legendarische) De Stijl-tentoonstelling in Parijs in het najaar van 1923. Dit chronologisch relaas, ondersteund door dagboekaantekeningen en persoonlijke brieven, volgt de gebeurtenissen van Van Eesterens jeugd op de voet. En door zijn ontmoetingen, vriendschappen en twisten wordt de artistieke tijdgeest van de jaren twintig op een aangename manier tastbaar. Thothpap - 96 blz
kunst

Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz
kunst

Jos W. L. Hilkhuijsen
Hermanus Willem Koekkoek
Het markante oeuvre en de bijzondere levensloop van H.W. Koekkoek, telg van de beroemde schildersfamilie, zijn het onderwerp van dit boek. De taferelen van de Frans-Duitse oorlog (1870/71), van eigentijdse internationale militaire typen en cavalerie- en artillerie-eenheden, maar ook de illustraties die Koekkoek maakte van de tussen 1900 en 1918 gevoerde oorlogen zijn uniek in het militaire genre van zijn tijd. Na 1920 schilderde hij noodgedwongen geromantiseerde, vredige Hollandse landschappen en stadsgezichten. Zijn oeuvre, dat vooral bekendheid kreeg in Engeland, Australie? en Noord-Amerika, wordt gekenmerkt door een groot voorstellingsvermogen en natuurgetrouwe weergave van met name de artillerie en cavalerie, waarin het paard centraal staat. Koekkoeks terugkomst naar Nederland ? tussen 1900 en 1920 woonde hij in Londen, waar hij verbonden was aan The Illustrated London News ? leidde tot diep heimwee. De afgenomen belangstelling voor zijn geliefde militaire onderwerp maakte hem zwaarmoedig. Wanhopig schreef hij aan een van zijn kunsthandelaren 'was het maar weer oorlog.' Van Tiltpap - 320 blz