De publicatie K.P.C. de Bazel (1869-1923). Ontwerpen voor het interieur brengt voor het eerst uitvoerig de verfijnde ameublementen van de architect De Bazel onder de aandacht. De meubels werden ontworpen voor de elite van Nederland: vermogende zakenmannen, vooruitstrevende intellectuelen, bemiddelde kunstenaars en het Koninklijk Huis.
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd. Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw) Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie Smit Uitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst
Christian Salewski
Dutch New Worlds
For English see below- Onze beslissingen geven vorm aan onze toekomst, maar we weten weinig over hoe. Om daar achter te komen, construeren planners en ontwerpers levendige beelden van wat zou kunnen zijn. Deze scenario's dienen als baanbrekers tussen verbeelding en rede. Eind jaren tachtig nam de elite van de Nederlandse planning en ontwerp scenario's op ongekende schaal om het publiek te overtuigen van hun ideeën. Maar de zoektocht om Nederland als geheel opnieuw vorm te geven mislukte jammerlijk. Hun poging ontketende echter een golf van nieuw denken over de toekomst en creëerde een enorm aantal spectaculaire beelden van de dingen die komen gaan. 'Dutch New Worlds' vertelt voor het eerst het verhaal van hoe scenariodenken stedenbouw en ruimtelijke ordening veranderde, vanaf het begin eind jaren zestig tot het hoogtepunt in de jaren negentig. Het laat zien hoe de meeste grootse scenarioprojecten op niets uitliepen door overambitie en misbruik. Het laat ook zien hoe scenario's vandaag de dag krachtige instrumenten blijven voor gericht en transparant ontwerpend onderzoek om betere steden en regio's te creëren. Verteld vanuit het perspectief van een architect en stedenbouwkundige, bevat deze ideeëngeschiedenis fundamentele lessen voor planners, ontwerpers en beleidsmakers - en voor onze volgende beslissingen die onze toekomst zullen vormgeven.-Our decisions shape our future, but we know little about how. To find out, planners and designers construct vivid images of what could be. These scenarios serve as path-breakers between imagination and reason. In the late 1980s, the elite of Dutch planning and design took scenarios to unprecedented scales to convince the public of their ideas. But the quest to reshape the Netherlands as a whole failed dismally. Their attempt, however, unleashed a wave of new thinking about the future and created an enormous number of spectacular images of things to come. Dutch New Worlds tells for the first time the story of how scenario thinking changed urbanism and physical planning, from its beginning in the late 1960s to its height in the 1990s. It shows how most grand scenario projects came to nothing because of overambition and misuse. It also shows how, today, scenarios remain powerful tools for focused and transparent design research to create better cities and regions. Told from the perspective of an architect and urbanist, this history of ideas holds fundamental lessons for planners, designers, and policy makers - and for our next decisions that will shape our future. nai010geb - 352 blz
kunst
Jacques Prins
Architectuur en herinnering / Architecture and Remembrance
For Dutch see below - English - 2020 is the 75th anniversary of the end of the Second World War. In Architecture and Memory, architect Jacques Prins focuses on commemorative sites. He brings together 40 of these sites, from across Europe and from the post-war period, and documents them in texts, drawings and photographs. His aim is to convey the feeling of oppression and detachment to the visitor, without creating a reconstruction, to really allow them to identify with the past. For easy comparison, Architecture and Memory includes several drawings of each site: of the situation they were in during the Second World War and of the situation they are in today. Together these create an image of the design strategies that different designers have employed over the course of time. Professor dr. Rob van der Laarse is Professor Heritage of the War at CLUE (Cultural Landscape and Urban Environment), the interdisciplinary research institute for heritage and history at the VU. Jacques Prins is architect and partner at Inbo and responsible for the new building of Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Max Meijer is heritage advisor at TiMe Amsterdam. - Dutch - In het jaar waarin we 75 jaar bevrijding herdenken staat architect Jacques Prins ook stil bij plaatsen van herinnering. In dit boek brengt hij 40 van deze plekken, verspreid over Europa en uit de naoorlogse periode samen, gedocumenteerd in tekst, tekeningen en foto's. Bij al deze plekken is het doel steeds zonder te reconstrueren toch het gevoel van beklemming en onthechting op de bezoeker over te brengen, zodat deze zich goed met het verleden kan identificeren. Architectuur en herinnering toont van elke plek tekeningen van de situatie tijdens de tweede wereldoorlog en nu, zodat die goed met elkaar vergeleken kunnen worden. Op die manier ontstaat een beeld van de ontwerpstrategie die de verschillende ontwerpers in de loop van de tijd hebben ingezet. Professor dr. Rob van der Laarse is hoogleraar Erfgoed van de oorlog bij CLUE, (Cultural Landscape and Urban Environment), het interdisciplinaire onderzoeksinstituut voor erfgoed en geschiedenis van de VU. Jacques Prins is architect en partner bij Inbo en verantwoordleijk voor de nieuwbouw van herinneringscentrum voor het Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Max Meijer is erfgoedadiseur bij TiMe Amsterdam. Nai010geb - 240 blz
kunst
Titus Eliëns
Koninklijk goedgekeurd
De Haagse meubelfabrikanten Horrix en Mutters behoren tot de belangrijkste meubelfabrikanten die Nederland in de negentiende eeuw en eerste helft twintigste eeuw heeft gekend. Vooral in de negentiende eeuw hebben zij met hun kwalitatief hoogwaardige ontwerpen een belangrijke bijdrage geleverd aan het gezicht van de Nederlandse wooncultuur. De uitbundig geïllustreerde publicatie –Koninklijk goedgekeurd – geeft een fascinerend beeld van twee typisch Nederlandse familiebedrijven. Bovendien beschrijft het boek de geschiedenis van het Nederlandse interieur, van particuliere woonhuizen tot scheeps- en vliegtuiginrichtingen. Waanders192 blz


