Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Hebel – De huisvriend
Martin Heidegger
Hebel – De huisvriend
€ 12,50 Oorspronkelijke prijs was: € 12,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789056152093. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Bornmeer Auteur: Martin Heidegger Paginas: 39 Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie.
De thema’s buitelen in ‘Hebel – De huisvriend’ over elkaar heen: de zijnsvraag, kalenderwijsheden en metaforen, denken en dichten, taal en dialect, de Heimat als thuisstreek en als springplank. Heidegger heeft al deze thema’s verweven in een luchtige en speelse tekst, die zich niet richt tot vakgenoten of zijn studenten, maar tot een breed en algemeen publiek. Hij toont zich toegankelijk en laat zich gemakkelijk kennen, als speels denker maar ook als de dichter die hij uiteindelijk wilde zijn.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Tjalling Halbertsma
De predikant en de Boeddha
Joost Halbertsma, doopsgezind predikant, taalgeleerde en letterkundige, publiceerde in 1843 de eerste Nederlandstalige tekst over het boeddhisme. 'Het buddhisme en zijn stichter' leverde hem zowel lof als kritiek op, en veroorzaakte een kleine revolutie in letterenland. Hij vergeleek en verbond verschillende werelden en symbolen met elkaar: het boeddhisme met het christendom, de oosterse lotus met de Friese plomp. Om na 175 jaar de eerste Nederlandstalige publicatie over Boeddha en het boeddhisme voor een breder publiek toegankelijk te maken is Halbertsma's verhandeling opnieuw uitgegeven, voorzien van beschouwingen over de schrijver en het onderzoek naar het boeddhisme tot 1843. Bevat illustraties van vakgenoten waarmee Halbertsma correspondeerde, waaronder Hodgson en Von Siebold. Noordboekgeb - 208 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Bernard Mandeville
Vrije gedachten over godsdienst, kerk en volksgeluk
Vrije gedachten over godsdienst, kerk en volksgeluk' bevat een lange verhandeling uit 1729 over staatsinrichting en de verhouding tussen kerk en staat. Als uitgangspunt neemt Mandeville de Britse situatie. Hij laat zich zeer kritisch uit over allerlei vormen en uitwassen van godsdienst. Mandeville was in zijn tijd een omstreden denker omdat hij naar de wereld en de werkelijkheid keek zoals die waren en niet zoals ze volgens het toenmaals gangbare denken zouden behoren te zijn. LemniscaatGEB - 303 blz
filosofie & religie
George Berkeley
De beginselen van menselijke kennis
Net als in een droom bestaat alles alleen in je eigen hoofd. De hele wereld is er enkel en alleen omdat jij hem ziet, jij aan hem denkt, jij er in rondwandelt. Zonder geest geen wereld. Iedereen die zich wel eens aan filosofische dromerijen en speculaties heeft overgegeven, heeft zoiets wel eens gedacht. In de filosofie is er één denker wiens naam met dit gedachtegoed verbonden is: George Berkeley (1685-1753). Zijn leer is samen te vatten in esse est percipi, 'zijn is waargenomen worden'. In heldere taal zet Berkeley stap voor stap uiteen waarom materie niet bestaat, waarom er niets anders is dan geesten en de ideeën die ze hebben, waarbij God de hoogste geest is. Berkeley behoort tot de belangrijkste Engelstalige Verlichtingsfilosofen, wiens werk nog steeds veel wordt aangehaald als ultiem voorbeeld van een filosofisch gedachte-experiment dat ons tot waanzinnige, maar consistente gedachten kan brengen. Lemniscaatgeb - 112 blz