Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/De nieuwe Gulden Regel
Amitai Etzioni
De nieuwe Gulden Regel
€ 30,95 Oorspronkelijke prijs was: € 30,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789025955496. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Kok ten Have Auteur: Amitai Etzioni Paginas: 384 Categorieën: Filosofie, Filosofie & religie, Mens & maatschappij.
Hoe ziet een goede samenleving eruit? Deze actuele vraag houdt Amitai Etzioni bezig. Hij vindt dat het zwaartepunt te lang bij individuele rechten gelegen heeft. Daarom pleit hij voor een herwaardering van sociale verantwoordelijkheden. Want de maatschappelijke orde berust eerder op vrijwillige morele betrokkenheid dan op wetten.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Nel Jongsma-Tieleman
Rituelen: speelruimte van de hoop
Het wezen van riten is dat ze hoop geven. Waarom dat zo is, wordt gefundeerd op inzichten uit de (godsdienst)psychologie, geillustreerd aan de hand van vele voorbeelden uit het dagelijkse leven en uit de praktijk van vooral de protestantse kerken. Het geheel is bedoeld om een bewustzijn te bevorderen waarmee we bezig zijn wanneer we riten uitvoeren. De auteur doceerde godsdienstpsychologie in Groningen (1991-1999) en was eerder therapeut in de verslavingszorg. In heel toegankelijk taal wordt inzichtelijk wat een rite voor de mens al vanaf heel jonge leeftijd 'is' en betekent, voor de zelfontwikkeling en voor het worden tot een mens in de samenleving. Ook voor het omgaan met schokkende gebeurtenissen. Maar wat de rite fundamenteel is of zou zijn in relatie tot 'God', en daarmee wordt niet bedoeld het door de traditie overgeleverde gedachtegoed, blijft onduidelijk. Ondanks dat zeker voor een heel grote groep betrokkenen en geïnteresseerden in en bij het christendom een heel inspirerend boek.filosofie & religie
Jan Bor
Modern modern
De vraag in welke cultuur we leven houdt de gemoederen bezig. en de vraag naar urgentie wint, nu we vrijwillig – onze gegevens op de digitale straat leggen en deze vervolgens worden gebruikt om ons gedrag te controleren. Een serieuze bedreiging voor onze vrijheid. De postmoderne verwarring ligt intussen alweer achter ons. We bevinden ons nog steeds in de moderne cultuur. Gelukkig maar, want behalve bedreigingen biedt deze ook grote kansen. Om erachter te komen waarin het moderne ervan ligt, maakt Bor een wandeling door het hooggebergte van onze cultuur. De nadruk daarbij valt op de drie omwentelingen – in de filosofie, de kunsten en de fysica – die na 1900 hebben plaatsgevonden en die, alle drie, tot een update van onze moderne beschaving leidden. Vandaar de titel Modern modern. De vrijheid die onze cultuur voorstaat zal steeds weer bevochten moeten worden. Dat is de geest van de Verlichting als het hart van de moderne cultuur. Prometheuspap - 205 blz
filosofie & religie
Carl Cederström
Ons geluksideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal – en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat. Ten Havepap - 175 blz