Olphaert den Otter
Aarde en wereld
Schilderijen
€ 34,95 Oorspronkelijke prijs was: € 34,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789056156763.
Categorie: Kunst.
De schilderijen van kunstenaar Olphaert den Otter zijn uiterst actueel in een tijd waarin de discussies over klimaat -? en in het bijzonder de menselijke invloed op desastreuze klimaatverandering -? hoog oplopen. Den Otter levert geen harde commentaren, maar put uit de rijke tradities van schilderkunst, filosofie en literatuur. Zo legt hij gelaagde verbindingen tussen vroeger, nu en later.
Gerelateerde producten
kunst

De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling
Wat is de rol van de schilderkunst van nu? De schilderkunst beheerst de kunstmarkt, maar op de grote internationale tentoonstellingen en biënnales schittert ze door afwezigheid. Video, foto, film, installatie- en ervaringskunst voeren de boventoon. Heeft de schilderkunst dan niets meer te vertellen? Kan ze het kritische kunstpubliek niet meer raken? Bijna dertig Nederlandse kunstenaars ? van gevestigde namen tot relatief onbekende ? uit verschillende generaties geven antwoord op deze vragen in interviews. Daarnaast wordt in enkele essays ingegaan op de Nederlandse schilderkunst als pars pro toto voor de hedendaagse schilderkunst. 'De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling' toont recente werken uit de Nederlandse schilderkunst. Met nieuwe middelen en motieven ? en door zich te verbinden met andere media ? geeft ze uitdrukking aan deze tijd en laat daarmee zien dat de schilderkunst nog altijd zeer actueel en springlevend is. Tentoonstellingscatalogi Thothpap - 199 blz
kunst

Pieter Overduin
Adrianus Eversen 1818-1897
De Amsterdamse schilder Adrianus Eversen was decennialang een uitmuntend schilder van stadsgezichten. Hij was een leerling van o.a. C. de Kruyff, H.G. ten Cate en Cornelis Springer. Van laatstgenoemde kunstenaar, met wie hij in zijn beginjaren veel optrok, onderging Eversen de meeste invloed. Zijn artistieke hoogtepunt is zondermeer het schilderij 'Het Belfort te Brugge' uit 1853 en is representatief voor deze periode. In de jaren zestig veranderde zijn palet enigszins en werd zijn stoffering meer gevarieerd, maar hij bleef een uiterst productieve meester die tal van indrukwekkende stads- en dorpsgezichten afleverde. Vanaf die tijd en later van de 19de eeuw exposeerde hij geregeld op 'Tentoonstellingen van levende Meesters', niet alleen in Nederland, maar in het bijzonder in Duitsland. Zijn werk werd door collega's en door een breed publiek zeer gewaardeerd. Adrianus Eversen kan tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Nederlandse stadsgezichtsgenre van zijn tijd gerekend worden. In diverse musea in binnen- en buitenland zijn schilderijen van hem te bewonderen. Pictures Publishersgeb - 304 blz
kunst

Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz