Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Loes Hamel
Bart Lankester
Loes Hamel
Model ? actrice ? vrijbuiter
€ 24,99 Oorspronkelijke prijs was: € 24,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Als de knappe West-Friese verpleegster Loes Blokker eind jaren vijftig naar Amsterdam verhuist, raakt haar leven op drift. Ze stort zich in de uitgaanswereld op en rond het Leidseplein, wordt ontdekt als fotomodel en trouwt met acteur Jules Hamel. Met zijn achternaam maakt ze als mannequin furore in binnen- en buitenland. Haar carrière neemt een wending wanneer Ramses Shaffy haar vraagt voor zijn gezelschap Shaffy Chantant. Met deze muziektheatergroep vestigt ze haar naam als podiumdiva en daarna ook als televisiepersoonlijkheid. Even snel als haar ster rijst, kiest ze weer voor de anonimiteit. Met een nieuwe partner leidt ze vanaf 1967 een fulltime hippiebestaan. Uiterlijk vertoon en jetset maken plaats voor spiritualiteit en reizen naar het Oosten. Totdat een slopende ziekte voortijdig een einde maakt aan haar enerverende leven. Loes Hamel wás niet alleen model, ze stond ook model voor de sixties. Het resultaat is een uniek portret van een boeiende vrouw in een boeiende tijd.
Gerelateerde producten
mens & maatschappij

Hubert Smeets
De wraak van Poetin
Maart 2014: gewapenderhand wordt de Krim gescheiden van Oekraïne en 'herenigd' met Rusland. Die actie van Rusland is in strijd met het Helsinki-akkoord dat in 1975 de territoriale integriteit van alle staten in Europa heeft vastgelegd. Het blijft niet bij de Krim. Rusland wil zijn oude glorie als supermacht terug. Sindsdien woedt er oorlog in Europa. Hoe heeft het zover kunnen komen? Zonder oog voor personen als Gorbatsjov, Jeltsin en Poetin is de assertiviteit van dit nieuwe Rusland niet te begrijpen. Gorbatsjov opende met zijn glasnost een doos van Pandora. Jeltsin hervormde het land niet echt. Poetin profiteerde van hun falen en kon de staat weer in het centrum van de macht zetten. Maar er zijn ook structurele oorzaken voor het feit dat Rusland zich nu hard tegen Europa keert. Ondanks de privatiseringen en de opmars van een middenklasse in deze eeuw is Rusland een neofeodale maatschappij. De mens is er onderdaan gebleven en nooit staatsburger geworden. Vandaar dat de ontvoogding, waar Oekraine en andere voormalige satellieten nu naar streven, voor het Kremlin zo'n groot gevaar is dat het alles op alles zet om zijn invloedssfeer terug te winnen en zo Europa diep verdeelt. Hubert Smeets, die Rusland vanaf 1990 op de voet volgt, beschrijft de breuklijn in de Russische samenleving met een scherpe pen en een goed oog voor detail. Hubert Smeets (1956) is journalist bij nrc Handelsblad. Tijdens de ondergang van de Sovjet-Unie in 1991 was hij correspondent in Moskou. Van 2003 tot 2007 was hij hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer. Hij won de Anne Vondelingprijs voor politieke journalistiek en schreef onder meer Gekrenkte zielen. Vrijheid in Rusland. 'De wraak van Poetin is een knappe intellectuele en historische speurtocht naar de wortels van de huidige spanningen tussen Rusland en Europa - een speurtocht die Smeets met open vizier aangaat. [â¦] Daarbij ontleedt hij de essentiële organen van dit regime - van het gebruik van de geschiedenis tot de persoonlijkheidscultus rond Poetin - met vaste hand. Het resultaat is een rijke maar ook verontrustende analyse van het ânieuweâ Rusland.' De Volkskrant **** 'De wraak van Poetin is een vlijmscherpe en tegelijkertijd ontnuchterende analyse van de complexe situatie die is ontstaan sinds de annexatie van de Krim door Rusland en het gewapende conflict in Oost-Oekraïne. Smeets laat zien dat Poetin niet zomaar uit de lucht is komen vallen, maar deel uitmaakt van een bestuurlijk continuüm. Hij maakt inzichtelijk wat de belangrijkste eigenschappen zijn van het Poetinisme en ontkracht en passant hardnekkige westerse mythes over Rusland. [â¦] Met De wraak van Poetin levert Smeets een waardevolle en belangrijke bijdrage aan de discussie over onze strategische relatie met Rusland en onze associatie met andere ex-Sovjetstaten, in het bijzonder Oekraïne.' NRC Handelsblad **** 'Diepgaand, verhelderend, verrassend: Hubert Smeets is, als geen ander, een geschiedschrijver van deze tijd.' Geert Mak Prometheuspap - 264 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
hobby & sport

Wim Zonneveld
Klaas Pander
En toch - schaatsenrijden is niet zoo moeilijk, lachte Pander: als je je beenen maar snel genoeg uitslaat en ze zoo snel mogelijk weer terughaalt, dat is het heele geheim... - Leeuwarder Nieuwsblad, 9 december 1937 De Nederlandse sportwereld eind 19de eeuw. Pim Mulier is een pionier, organisator, oprichter van clubs en nationale bonden. Onvermoeibaar propagandist, maar elitair. Jaap Eden is het grootste sporttalent van die tijd, wereldkampioen in het nieuwe allround schaatsen van 1893 tot 1896, wereldkampioen wielrennen in 1895. Onberekenbaar, wild. Klaas Pander is de link tussen deze twee beroemdheden. Laconiek, joviaal, met hem kun je lachen. Een Haarlemse jongen. Door Pim gestimuleerd, via atletiek naar het ijs, leidt hij rond 1890 een adembenemend multidisciplinair sportleven met zwemmen, hardlopen, voetbal, wielrennen en internationaal schaatsen. Later ook nog paardensport, hockey en bandy. Het brengt hem in Hamburg, in Stockholm, St. Moritz en Davos. Klaas is de eerste Nederlandse hardrijder van wie een actiefoto bestaat, die de omslag van dit boek siert. Hij is de eerste amateurschaatser die voor training naar het buitenland wordt uitgezonden en winnaar van de eerste marathon op het ijs. Zijn ervaring en opgedane kennis benut hij vervolgens als trainer-coach van Jaap Eden, met als hoogtepunt Amsterdam 14 januari 1893, Jaaps eerste wereldtitel. 'Al zullen zij 80 jaar worden', schrijven de kranten, 'al die menschen, die dien dag beleefd hebben, ze zullen het nooit vergeten.' Met de biografie van Klaas Pander heeft Wim Zonneveld een hiaat gevuld in de sportgeschiedschrijving. Pander was niet alleen onze eerste schaatser van internationale klasse, hij was bovendien en vooral de ontdekker en trainer van Jaap Eden. Het verhaal van Klaas Pander is daarmee ook de geschiedschrijving van de ontstaansgeschiedenis van het moderne Nederlandse hardrijden. Elmarpap - 261 blz
mens & maatschappij

Jennifer Petriglieri
Jouw carrière, mijn carrière
Jennifer Petriglieri beschrijft in ‘Jouw carrière, mijn carrière’ hoe je twee carrières wél effectief kunt combineren. Voor de meeste stellen geldt tegenwoordig dat beide partners werken. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee, want als de ene partner snel carrière maakt, betekent dat vaak automatisch dat de ander minder kansen krijgt. Je eindigt dan met een opoffering of compromis waar je geen van beiden gelukkig van wordt. Petriglieri deed jarenlang onderzoek en concludeerde dat er drie cruciale overgangsfasen zijn waar alle stellen vroeg of laat mee te maken krijgen. De eerste fase draait om de logistiek van twee drukke levens, al dan niet in combinatie met jonge kinderen. Dan volgt de midlife-fase: wat willen we nu echt? En in de derde fase komt het einde van het werkende leven in zicht en vragen beide partners zich af: wie zijn we nu? Aan de hand van oefeningen en herkenbare praktijkverhalen laat Petriglieri zien hoe je in elke fase het gesprek kunt aangaan. Niet alleen over praktische oplossingen, maar vooral ook over jullie wensen, dromen en principes. Met als resultaat een betekenisvolle relatie en carrière – voor jullie allebei. Business Contactpap - 288 blz