Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Bouwen aan Leeuwarden
Henk Oly
Bouwen aan Leeuwarden
Publieke werken tussen 1500 en 1800
€ 22,90 Oorspronkelijke prijs was: € 22,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789056156329.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Noordboek
Auteur:
Henk Oly
Paginas:
256
Categorieën: Geschiedenis, Regio.
Het Leeuwarder stadbestuur is er al sinds de late middeleeuwen veel aan gelegen hoogwaardige publieke voorzieningen te realiseren en deze optimaal te beheren. ‘Bouwen aan Leeuwarden’ beschrijft de organisatie die daar tussen 1500 en 1800 verantwoordelijk voor was. Hoe die functioneerde en welke ambities en randvoorwaarden een rol speelden, maakt Henk Oly zichtbaar aan de hand van publieke werken die de stad toen realiseerde. Naast bestaande gebouwen komen ook verdwenen bouwwerken en niet gerealiseerde projecten aan de orde. Het uitgangspunt was steeds te beschrijven welke functie een bepaalde voorziening in de Leeuwarder samenleving moest vervullen.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Esther Gramsbergen
Kwartiermakers in Amsterdam
Stedelijke instellingen zetten een niet te miskennen stempel op de vorm van de stad en de transformatie daarvan in de loop van de tijd. Zij zijn opdrachtgevers van omvangrijke bouwwerken, die zelf weer belangrijke bouwstenen zijn van de structuur van de stad. Esther Gramsbergen analyseert drie gebieden in Amsterdam waarin instellingen van handel, bestuur, zorg, cultuur en wetenschap tussen 1580 en 1880 de ruimtelijke ontwikkeling aanjoegen en bepaalden. Het gaat om de omgeving van de Dam, waar het stadscentrum vorm krijgt door gebouwen die onderdak bieden aan bestuur en handel, om het kloosterkwartier in de Nes, waar de sociale en zorginstellingen de aanjagers zijn van het transformatieproces van de bestaande toestand, en om de Plantage, waar die rol wordt vervuld door culturele en wetenschappelijke instellingen. Een van de conclusies van 'Kwartiermakers in Amsterdam' is dat het voor de levensvatbaarheid van het historische centrum van de hoofdstad van het grootste belang is dat deze gebieden, brandpunten van het publieke leven, deze rol blijven vervullen en dat vernieuwing in het teken staat van het behoud van hun publieke betekenis. Van Tiltpap - 240 blz
geschiedenis

Henk Oly
Leeuwarder straatnamen
Henk Oly onderzocht de geschiedenis van de straatnamen in de gemeente Leeuwarden. In zijn inleiding beschrijft hij vijfhonderd jaar Leeuwarder straatnaamgeving. Vervolgens verklaart Oly in een encyclopedisch deel de herkomst en geschiedenis van alle, ongeveer 2000 in gebruik zijnde namen. Ook namen van niet meer bestaande straten. Friese Pers224 blz
geschiedenis

Vensterscholen
De over het algemeen zorgwekkende situatie in het lager onderwijs, is in de gemeente Groningen voortvarend aangepakt. Door een toegenomen complexiteit op het gebied van opvoeding, vorming en scholing, voldoet de 'gewone' school in veel gevallen niet meer. Om hieraan het hoofd te bieden is er in Groningen een nieuw concept gelanceerd en een bijpassende organisatie opgezet. Met het concept van de Vensterschool, een multifunctionele school gekoppeld aan voorzieningen en instellingen op het gebeid van cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en sport, wordt geprobeerd de oorzaak van sociaal culturele achterstanden bij kinderen op te lossen. Naast beleidsmakers en onderwijzers zijn met name ouders, hulpverleners en buurtbewoners nauw bij het hele hervormingsproces betrokken. Gerenommeerde architectenbureaus zijn ingeschakeld om ontwerpen voor de nieuwbouw van de eerste vier Vensterscholen te leveren. In 'Vensterscholen' worden de resultaten uitgebreid in beeld gebracht en wordt uit de doeken gedaan waaruit nu concreet de vernieuwing van de Vensterschool bestaat in vergelijking met de 'gewone' schoot. Daarbij wordt ingegaan op de historische en actuele stedenbouwkundigé situatie, de conceptvorming, het proces met de vele 'opdrachtgevers' en de financiële randvoorwaarden. De uiteenlopende architectonische visies op schaal, kleur en sfeer worden toegelicht, evenals de gebruiks- en beheersaspecten van de nieuwe gebouwen. Men is er in Groningen in geslaagd om, in samenspraak met alle betrokkenen, een waardevolle oplossing te vinden voor het urgente schoolvraagstuk, die zeker tot voorbeeld kan dienen voor de aanpak in andere steden.geschiedenis

Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz