Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/De nieuwe generatie stadskinderen
Lia Karsten
De nieuwe generatie stadskinderen
Ruimte maken voor opgroeien
€ 34,95 Oorspronkelijke prijs was: € 34,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789462082892.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
nai010
Auteur:
Lia Karsten
Paginas:
224
Categorieën: Architectuur, Kunst.
Gezinnen hebben de stad herontdekt: steeds meer kinderen groeien er op. Maar waarom wonen gezinnen eigenlijk in de stad en hoe ziet een stedelijke kindertijd eruit? Hoe gebruiken ouders en kinderen kun omgeving, waar komen ze graag en welke plekken mijden ze? Het beantwoorden van deze vragen resulteert in een dossier over stedelijk gezinsleven anno nu. Steden hebben kinderen vee te bieden, maar veel kan ook beter. Hoe maken we een stad die uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten? ‘De nieuwe generatie stadskinderen’ biedt inzichten en innovatieve oplossingen.
Gerelateerde producten
kunst
Ysbrant
Ysbrant is een schilder. Schilderen is het medium dat consequent zijn voorkeur geniet. Op het eerste zicht lijken zijn doeken een kluwen van figuren en objecten. Op het tweede zicht ontdekt men echter een ordening waarin die mensen en objecten, samen met wolken, lucht en water hun plaats krijgen om een verhaal te vertellen. Er bestaat zoiets als een Ysbrant-universum, een wereld waarin veel gekeken, veel gedacht en weinig gepraat wordt. Hoe ziet die beeldenwereld eruit? De beelden komen voort uit allerlei belevenissen, dingen die de kunstenaar mooi, beklemmend of belangrijk vindt, een 'stream of consciousness' waar de kijker deel aan kan nemen, zonder ooit te weten waar het precies om gaat, want dat wil Ysbrant absoluut niet kwijt. Hij legt die 'stream' in zijn universum expressief neer met verf, met oog voor het geheel maar ook voor het detail. Want dat is één van de sterkhouders in zijn werk: de subtiele combinatie tussen het doek an sich, als een abstraherend samenspel van vlakken, kleuren en lijnen, en de vele kleine figuratieve elementen die er in opduiken, die duidelijk met het geheel te maken hebben, maar niet willen verteld of verklaard worden. Dit boek brengt schilderijen samen die Ysbrant tussen 2002 en 2014 creëerde. Het boek wordt ingeleid door een essay van Marc Ruyters, stichter van het kunsttijdschrift H ARt. Hij brengt de complexe persoonlijkheid van Ysbrant in beeld, plaatst hem in onze tijd, en verwijst naar enkele grote voorbeelden die zijn creativiteit hielpen en nog steeds blijven stimuleren. Met een bijdrage van Frank Herreman. Mercatorfondsgeb - 208 blz
geschiedenis
Esther Gramsbergen
Kwartiermakers in Amsterdam
Stedelijke instellingen zetten een niet te miskennen stempel op de vorm van de stad en de transformatie daarvan in de loop van de tijd. Zij zijn opdrachtgevers van omvangrijke bouwwerken, die zelf weer belangrijke bouwstenen zijn van de structuur van de stad. Esther Gramsbergen analyseert drie gebieden in Amsterdam waarin instellingen van handel, bestuur, zorg, cultuur en wetenschap tussen 1580 en 1880 de ruimtelijke ontwikkeling aanjoegen en bepaalden. Het gaat om de omgeving van de Dam, waar het stadscentrum vorm krijgt door gebouwen die onderdak bieden aan bestuur en handel, om het kloosterkwartier in de Nes, waar de sociale en zorginstellingen de aanjagers zijn van het transformatieproces van de bestaande toestand, en om de Plantage, waar die rol wordt vervuld door culturele en wetenschappelijke instellingen. Een van de conclusies van 'Kwartiermakers in Amsterdam' is dat het voor de levensvatbaarheid van het historische centrum van de hoofdstad van het grootste belang is dat deze gebieden, brandpunten van het publieke leven, deze rol blijven vervullen en dat vernieuwing in het teken staat van het behoud van hun publieke betekenis. Van Tiltpap - 240 blz
kunst
Helena Doudová
Shared Cities Atlas
Shared Cities Atlas onderzoekt het nieuwe, wereldwijde 'deelparadigma' in de architectuur en de publieke sfeer aan de hand van zeven steden in Centraal-Europa. Door het in kaart brengen van huidige en nieuwe praktijken van delen, wordt het fenomeen gecontextualiseerd en geduid. De ideeën van het 'recht op de stad', van gemeenschappelijke toegang tot middelen en van een 'stedelijke commons' - staan centraal in het hedendaagse architectuurdiscours. Het illustreert de paradigmaverschuiving naar een perspectief van delen en gebruik boven eigendom. In Shared Cities Atlas ligt de nadruk op het recht om de stad opnieuw vorm te geven als een vorm van stedelijk sociaal contract met een kritische, creatieve agenda. De Atlas presenteert creatieve vormen van delen gedreven door idealistische en collectieve acties - nieuwe benaderingen voor het delen van ruimten en architectuur, ervaring en kennis, gegevens en collectieve geschiedenis. - English- The Shared Cities Atlas applies the new, global 'sharing paradigm' in architecture and public sphere to a site-specific situation in seven cities in Central Europe. Mapping current practices of sharing and new fields of action in case studies, it contextualizes the phenomenon in research papers, data, and photography. The ideas of a 'right to the city', of common resources, or 'the urban commons' all of which are in vogue in contemporary architectural discourse illustrate the paradigm shift towards a sharing perspective. In 'sharing cities' the emphasis lies in the right to remake the cities as a form of urban social contract with a specific creative or critical agenda. The Atlas presents creative forms of sharing driven by idealistic positions and collective actions ? new approaches to sharing of spaces and architecture, experience and knowledge, data, or collective histories. Nai010pap - 352 blz
kunst
Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz


