Ian Urbina
De jungle op zee
De onbestrafte misdaden tegen mens en milieu op zee
€ 29,99 Oorspronkelijke prijs was: € 29,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789045031934. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Atlas Contact Auteur: Ian Urbina Paginas: 560 Categorie: Reizen.
De onverschrokken Urbina reisde jarenlang over de wereld om verslag te doen van onopgeloste moorden, piraterij, moderne slavernij aan boord van grote schepen en ernstige milieumisdrijven, zoals overbevissing en vervuiling. Hij laat overtuigend zien dat zulke misdaden straffeloos worden gepleegd. Er zijn niet alleen veel menselijke slachtoffers, maar ook de planeet is de dupe van de illegale visserij, het dumpen van olie en oorlogsafval als mosterdgas en zeemijnen. Deze pageturner geeft voor het eerst een schokkend beeld van de verborgen criminaliteit op onze zeeën en vertelt het verhaal van de inwoners van deze wereld, die ons allen verbindt.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Mark Blaisse
De Saoedi’s
Het moderne Saoedi-Arabië is een mysterie, een land dat bij de meeste mensen alleen bekend aan de hand van steekwoorden. Olie natuurlijk, en Mekka. Zand, steenrijke sjeiks, kamelen én recentelijk de moord op Khashoggi. Een vrouwonvriendelijk koninkrijk in de woestijn. Dankzij de olie werd Saoedi-Arabië een wereldspeler van formaat, maar het einde van die handel is in zicht. Sinds kroonprins Mohammed bin Salman een even ambitieus als controversieel moderniseringsprogramma begon, is er van alles gaan schuiven. Wat is er precies aan de hand daar? Hoe zal het land zich ontwikkelen? Mark Blaisse reisde veel en langdurig door het land om te onderzoeken hoe een gesloten woestijncultuur reageert op de uitdagingen van de 21ste eeuw. Hij overnachtte bij prinsen in de woestijn, verkende de weg naar Mekka, bezocht galerieën met verboden kunst en verbaasde zich over het behendig geflirt in winkelcentra. Hij ontdekte een paradoxaal maar ook verbazingwekkend openhartig Saoedi-Arabië, dat we niet kennen uit de krant. In 'De Saoedi's' ontsluiert hij vakkundig een koninkrijk op de grens tussen Koran en modernisme, tussen streng-conservatieve waarden en een open, vrije samenleving met autorijdende vrouwen, studiemogelijkheden, theaters en pretparken. Zelfs toeristen zijn weer welkom. Of is dit alles een Fata Morgana? Balanspap - 304 blz
reizen
Ap Dijksterhuis
Wegwee
'De tafelmanieren van de Chinezen deden me denken aan mijn zomers in de jaren tachtig, toen ik een bijbaantje had bij een van de boeren in ons dorp. Het was me in Hongkong al opgevallen dat het rauwe geweld waarmee Chinezen op hun eten aanvielen het beste tot zijn recht kwam wanneer ze noedelsoep aten, en in een klein restaurant op het treinstation van Guangzhou bereikte het culinaire inferno een absoluut hoogtepunt. Ik zat naast een groep Chinese boeren die niet alleen noedels aten, maar ook nog eens haast hadden. Ze smakten, slurpten en boerden onophoudelijk terwijl ze elkaar met volle mond luidruchtig aanspoorden om nog sneller te vreten. Het schouw- en hoorspel zou zelfs de varkens van boer Mensink verstoord hebben doen opkijken van hun trog. Het was, in één woord, geweldig.' Eet hondensoep in Noord-Korea, levende inktvis in Zuid-Korea, maak je uit de voeten voor de Chinese politie, loop een zonnesteek op in Kirgizië en val als een blok voor Armenië. Ap Dijksterhuis voert je in Wegwee met zijn bekende vaart en humor door veertien Aziatische landen, van China en Japan tot Turkmenistan, Nagorno-Karabach en Abchazië. Tussen de reisbeslommeringen door besteedt deze fervente reiziger en succesvolle psycholoog aandacht aan de vraag hoe belangrijk vrijheid is. De meeste landen die hij bezocht zijn immers dictaturen waar leiders soms tot in het absurde verheerlijkt worden. (Zo bezocht hij onder andere drie opgebaarde leiders en naar schatting 1647 standbeelden van (voormalige) leiders.) Is vrijheid nodig voor het ervaren van geluk? Hoe is het om in een land te wonen waar alle macht bij een man ligt? Wegwee hoort op het nachtkastje van iedere wegdromer en in de koffer van iedere avonturier. Het is geschreven voor wie vertrekt, voor wie thuiskomt of voor wie hoopt altijd op pad te zijn. Prometheuspap - 432 blz
reizen
Hans Oude Nijhuis
Steengoeie wandelingen
Natuursteen in gevels, je loopt er zo aan voorbij. En dat is jammer, want puien en stoepranden zitten vol met verborgen schatten. Deze wandelgids is een hulpmiddel voor veldwerk in de stad. Zoals in Utrecht, Rotterdam, Amersfoort, Maastricht en Velp. Duizenden jaren geleden werden zwerfstenen door gletsjers aangevoerd. De oudste bewoners van Nederland bouwden er hunebedden van. In Borger wandel je langs elf prachtige voorbeelden. In Zuid-Limburg, zoals bij Bemelen, zijn veel verlaten grotten die vroeger in gebruik waren als kalksteengroeves. En de stadswandeling in Maastricht maakt een uitstapje naar de noordelijke rand van de ENCI-groeve op de St. Pietersberg. De bouwgrondstoffen klei, grind en zand zijn rijkelijk aanwezig in de Nederlandse delta. In Spijk, waar de Rijn ons land binnenkomt, loop je onder de transportbanden door die grind vanuit de winputten naar de overslagplaats aan de Rijn vervoeren. Tussen Rijssen en Markelo volg je de historische route van een smalspoorlijntje richting de voormalige leemputten. Blokken natuursteen werden letterlijk opgedoken bij Terschelling. De kunstwerken die er van zijn gemaakt verfraaien daar de kustlijn langs de Waddenzee. Confucius, de Chinese wijsgeer sprak ongeveer 2500 jaar geleden: Het is beter om een mijl te reizen dan duizend boeken te lezen. De echte wandelliefhebber herkent dit natuurlijk. Maar weet ook dat met een goede wandelgids (en GPS...) je nog meer kunt beleven aan een wandeling. Gegarandeerd Onregelmatigpap - 128 blz
geschiedenis
Eric Newby
De laatste graanrace
Aanmonsteren op een viermaster en de wereldzeeën over zeilen? Eric Newby deed het op zijn 19e. 'De laatste graanrace' is zijn verslag van een zeilreis aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. In 1939 scheepte de jonge Engelsman Eric Newby zich in aan boord van de Moshulu, het grootste zeilschip in de graanhandel tussen Australië en Europa. Tussen 1921 en 1939 waren deze graanschepen in een harde strijd verwikkeld om de kortste en snelste route. Woeste zeeën, stormen en corruptie lagen onderweg op de loer. De laatste graanrace, oorspronkelijk verschenen in 1956, is het verslag van een avontuurlijke zeilreis aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Hollandiapap - 328 blz