Wim Beeren
Wim Beeren – Om de kunst
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Uitverkocht
ISBN: 9789056624316.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Nai
Auteur:
Wim Beeren
Paginas:
535
Categorie: Kunst.
Gedurende zijn hele leven heeft Wim Beeren gepubliceerd over moderne kunst, kunstenaars en kunstbeleid. Een uitgebreide selectie van deze teksten is hier gebundeld. Beerens opvattingen over kunst, en zijn beschouwingen over de plaats van het museum in de maatschappij zijn nog steeds relevant. Met teksten over o.a. Armando, Corneille, Marcel Duchamp, Ger van Elk, Keith Haring, Anselm Kiefer, Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Malevich, Walter De Maria, Sigmar Polke en Co Westerik.
Gerelateerde producten
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
Modern
Deze publicatie werpt nieuw licht op negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse beeldend kunstenaars en ontwerpers die niet alleen voor de elite wilden werken, maar zoveel mogelijk mensen wilden bereiken. Europese kunstenaars die vonden dat hun winst aan individuele vrijheid was betaald met verlies aan directe betrokkenheid bij de samenleving, richtten zich op gemeenschapskunst. Geëngageerde ontwerpers lieten zich inspireren door technologische en maatschappelijke vernieuwing. Goed vormgegeven gebruiksvoorwerpen zouden een positieve invloed hebben op de mens en zijn omgeving. Het is een verhaal over de verbondenheid van esthetiek en ethiek en over de manier waarop het streven om modern te willen zijn zich ontwikkelde tot het modernisme. Daarbij komt ook de wisselwerking tussen Europese en buiten-Europese kunst en vormgeving aan de orde. Met werk van onder anderen R.W. Winfield, Michael Thonet, William Morris, Vincent van Gogh, Kawanabe KyÅsai, Jozef Israëls, George Hendrik Breitner, Suze Robertson, Suzanne Valadon, Jan Toorop, H.P. Berlage, Gerrit Rietveld, Marcel Breuer, Margaret Bourke-White, Fernand Léger en A.M. Cassandre. Deze werken worden vergezeld door een selectie objecten uit de Democratische Republiek Congo, Fiji, Iran, Indonesië, Japan, Nieuw-Guinea en Suriname, gemaakt door kunstenaars en ontwerpers van wie we de namen helaas niet kennen. Stedelijk Museum Amsterdampap - 108 blz
kunst
Chiara Nepi
Botanische kunst
Dit prachtig geïllustreerde boek is een onmisbare introductie in de wereld van de botanische kunst. Dit prachtig geïllustreerde boek is een voorbeeldige introductie in de wereld van de botanische kunst. Het biedt een podium aan de wetenschappers en kunstenaars die door eeuwen heen hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de kennis op het gebied van planten en bloemen. Ze hebben ze beschreven en afgebeeld, vaak ongelofelijk waarheidsgetrouw en wetenschappelijk accuraat. Planten en bloemen zijn altijd een inspiratiebron geweest voor kunstenaars. Die inspiratie ging samen met een wetenschappelijke interesse die leidde tot een symbiose tussen plantkunde en kunst die verbluffende meesterwerken opleverde. Al observerend laten de kunstenaars ons kennismaken met de rijkdom van de flora overal ter wereld, van veel voorkomende soorten tot de meest bijzondere die alleen in verre uithoeken worden aangetroffen. Met werk van o.a. Leonhart Fuchs (1501-1566), John Tradescant (1570-1638), Maria Sibylla Merian (1647-1717), Elizabeth Blackwell (1707-1758), Pierre-Joseph Redouté (1759-1840), Giorgio Gallesio (1772-1839) en Walter Hood Fitch (1817-1892). Lecturisgeb - 208 blz
kunst
Guido van der Werve
In Palpable Futility wordt het gehele oeuvre van Guido van der Werve beschreven en afgebeeld en benaderen diverse auteurs het werk vanuit verschillende perspectieven. For English see below. Guido van der Werve heeft een bijzonder oeuvre opgebouwd rond tijdloze en universele thema's als de condition humaine. In het universum van Guido van der Werve zijn romantiek, de natuur en het sublieme nooit ver weg. Hij neemt de schoonheid en tegelijkertijd de nutteloosheid van het menselijk bestaan vaak met droge humor op de hak. In Palpable Futility wordt het gehele oeuvre beschreven en afgebeeld en benaderen diverse auteurs het werk vanuit verschillende perspectieven. Het werk wordt in een internationale kunsthistorische context geplaatst en naast een interview en een literaire bijdrage bevat het boek stukken over schaken en over de rol van muziek. Guido van der Werve is een van de meest vooraanstaande Nederlandse kunstenaars, zijn filmwerken zijn opgenomen in (inter)nationale collecties als Museum of Modern Art, Sammlung Goetz, Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen. >English< Guido van der Werve built up an extraordinary oeuvre around timeless and universal themes such as the human condition. In Van der Werve's universe, romance, nature and the sublime are never far away; his dry humour often targets the beauty-cum-futility of human existence. Palpable Futility describes and depicts Van der Werve's entire oeuvre. Different authors approach his work from different perspectives and place it in an international art-historical context. The book includes an interview and a literary contribution as well as articles about chess and the role of music. Guido van der Werve is one of the Netherlands' most prominent artists. His film works are included in (inter)national collections such as those of the Museum of Modern Art , Sammlung Goetz, Stedelijk Museum Amsterdam and Museum Boijmans Van Beuningen. Nai010geb - 208 blz


