Wim Beeren
Wim Beeren – Om de kunst
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789056624316.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
Nai
Auteur:
Wim Beeren
Paginas:
535
Categorie: Kunst.
Gedurende zijn hele leven heeft Wim Beeren gepubliceerd over moderne kunst, kunstenaars en kunstbeleid. Een uitgebreide selectie van deze teksten is hier gebundeld. Beerens opvattingen over kunst, en zijn beschouwingen over de plaats van het museum in de maatschappij zijn nog steeds relevant. Met teksten over o.a. Armando, Corneille, Marcel Duchamp, Ger van Elk, Keith Haring, Anselm Kiefer, Jeff Koons, Roy Lichtenstein, Malevich, Walter De Maria, Sigmar Polke en Co Westerik.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Modern
Deze publicatie werpt nieuw licht op negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse beeldend kunstenaars en ontwerpers die niet alleen voor de elite wilden werken, maar zoveel mogelijk mensen wilden bereiken. Europese kunstenaars die vonden dat hun winst aan individuele vrijheid was betaald met verlies aan directe betrokkenheid bij de samenleving, richtten zich op gemeenschapskunst. Geëngageerde ontwerpers lieten zich inspireren door technologische en maatschappelijke vernieuwing. Goed vormgegeven gebruiksvoorwerpen zouden een positieve invloed hebben op de mens en zijn omgeving. Het is een verhaal over de verbondenheid van esthetiek en ethiek en over de manier waarop het streven om modern te willen zijn zich ontwikkelde tot het modernisme. Daarbij komt ook de wisselwerking tussen Europese en buiten-Europese kunst en vormgeving aan de orde. Met werk van onder anderen R.W. Winfield, Michael Thonet, William Morris, Vincent van Gogh, Kawanabe KyÅsai, Jozef Israëls, George Hendrik Breitner, Suze Robertson, Suzanne Valadon, Jan Toorop, H.P. Berlage, Gerrit Rietveld, Marcel Breuer, Margaret Bourke-White, Fernand Léger en A.M. Cassandre. Deze werken worden vergezeld door een selectie objecten uit de Democratische Republiek Congo, Fiji, Iran, Indonesië, Japan, Nieuw-Guinea en Suriname, gemaakt door kunstenaars en ontwerpers van wie we de namen helaas niet kennen. Stedelijk Museum Amsterdampap - 108 blz
kunst

Georges Petitjean
Hedendaagse Aboriginal kunst
Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen bood aan de hand van de beste kunstwerken uit de aan het AAMU verbonden collecties een overzicht van de hedendaagse Australische Aboriginal kunst. De kunst van verschillende geografische gebieden werd belicht en individuele kunstenaars krijgen aandacht. Meer dan een museumcatalogus is Hedendaagse Aboriginal kunst: de AAMU collectie en Nederlandse verzamelingen een naslagwerk voor Aboriginal kunst in Nederland en Europa. Het AAMU, Museum voor Hedendaagse Aboriginal Kunst in Utrecht sloot de deuren voor het laatst op 17 juni 2017, was het enige museum in Europa dat geheel gewijd was aan Australische Aboriginal kunst. Snoeck PublishersPAP - 159 blz
kunst

Nam June Paik
Nam June Paik is in het Stedelijk Museum het meest bekend van zijn iconische TV-Buddha (1974), een van de meest tot de verbeelding sprekende kunstwerken uit de collectie. Dit videokunstwerk bestaat uit een gesloten circuit waarin een boeddhabeeld zichzelf op televisie bekijkt â een moderne en speelse reflectie op de relatie tussen Oosterse en Westerse tradities en de invloed van technologie. De Westerse wereld en de massamedia fascineren Paik, wat in zijn oeuvre op een speelse manier naar voren komt. In de jaren zestig â televisiegebruik als een artistiek medium was nog in ontwikkeling â zag hij al de mogelijkheden van dit nieuwe platform om kunst te maken en te tonen. Met het Stedelijk heeft Nam June Paik jarenlang een nauwe band gehad. In 1984 presenteerde het museum zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, gevolgd door een retrospectief in 1987. Een andere belangrijke tentoonstelling die hij in het museum mee vormgaf, was The Luminous Image, waarin baanbrekende videokunst werd gepresenteerd. Nam June Paik introduceerde het Nederlandse publiek aan vernieuwende video-installaties van Europese en Amerikaanse kunstenaars, voor wie hij grote bewondering had. In dezelfde tentoonstelling maakte hij ook een hommage aan Stanley Brouwn, waarmee hij zijn waardering voor het werk van de Nederlandse kunstenaar uitsprak. Stedelijk Museum Amsterdampap - 174 blz