Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Wie at de eerste oester?
Cody Cassidy
Wie at de eerste oester?
Het ware verhaal van de mensen achter de belangrijkste ontdekkingen ooit
€ 15,00 Oorspronkelijke prijs was: € 15,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Wie vond het wiel uit? Wie tapte de eerste mop? Wie dronk het eerste biertje? Wie was de moordenaar in het eerste moordmysterie? Wie was de eerste chirurg? Wie was de eerste die vuur beheerste ? en vooral: wie was de eerste die de slijmerige, bleke oester at? In ‘Wie at de eerste oester?’ gaat Cody Cassidy ? aan de hand van inzichten uit de moderne genetica tot de archeologie ? na welke genieën achter deze en andere wereld veranderende gebeurtenissen schuilgaan en vertelt hij hun nog niet vertelde verhalen. Met een scherp gevoel voor humor en een grenzeloos enthousiasme voor de wonderlijke wereld van onze verre voorouders laat Cassidy aan de hand van het leven van individuen zien hoe en waarom er cruciale ontwikkelingen plaatsvonden in de geschiedenis van de mensheid. ‘Wie at de eerste oester?’ geeft een inkijkje in de grootste primeurs en catastrofes van de prehistorie en maakt ons bekend met een periode waarvan we tot voor kort nog maar weinig wisten.
Gerelateerde producten
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
Wiel Kusters
Mijn versnipperd bestaan
Onze grootste lezer, Kees Fens. Iemand voor wie lezen en leven maar een letter verschilden. De belangrijkste en productiefste literaire criticus van na de oorlog. Een geboren bewonderaar, melancholisch en beschouwelijk van aard. Maar ook een man met een groot gevoel voor humor, iemand die vloekte wanneer hij iets mooi vond. Een selfmade man, die net zo graag zijn licht liet schijnen over Augustinus en Petrarca als over het dichterschap van Willem van Hanegem en het vadercomplex van oud-premier Van Agt.Over de nietswaardigheid van de AKO Literatuurprijs net zo goed als over 'L'incoronazione di Poppea' en de muziek van Thomas Tallis. Over de in zijn ogen rampzalige pogingen tot liturgievernieuwing in de Katholieke Kerk in de jaren na het Tweede Vaticaans Concilie. Over de tragiek van de moderne universiteit. Over duizend dingen meer. En heel veel over geluk. "Geluk' is misschien het door Kees Fens meest gebruikte woord. In feite ging het daarbij om geluksverlangen.Kun je over het leven van Kees Fens een biografie schrijven die meer is dan een boekgroot essay? Wiel Kusters bewijst het met 'Mijn versnipperd bestaan'. Hij schetst een verrassend en ontroerend portret van de man die na zijn dood in de literaire wereld een leegte achterliet die niet meer gevuld werd.Fens over Kusters: "Hij is een ideale commentator, die bij het scherpste inzicht in het deel (en Kusters is een verbazend scherpzinnige lezer) het geheel, de mogelijkheden en de grenzen daarvan nooit vergeet. Hij schrijft de lezer voortdurend het zand uit de ogen.' AthenaeumGEB - 597 blz
mens & maatschappij
Julia Samuel
Het keerpunt
Ingrijpende veranderingen en grote gebeurtenissen in ons leven leiden vaak tot verdriet dat we willen vermijden. Julia Samuel geeft in 'Het keerpunt' houvast aan hoe wij daarmee kunnen omgaan. Bijna iedereen vindt verandering moeilijk. En dat geldt zeker voor de grote gebeurtenissen die een leven bepalen: scheiding, verhuizing, ontslag, ziekte, pensioen, de dood. We hebben allemaal de neiging om daaroverheen te leven en zo snel mogelijk weer over te gaan tot de orde van de dag. We proberen instinctief verdriet te vermijden, maar het resultaat is vaak een zekere verarming. Hoe kun je dan het beste omgaan met de ingrijpende veranderingen in je leven? In 'Het keerpunt' laat Julia Samuel aan de hand van tal van voorbeelden uit haar praktijk zien hoe je ze op zo'n manier het hoofd kunt bieden dat je er sterker uit komt. Van de vrouw die moet beslissen of ze haar man wil verlaten voor een jongere minnaar, tot de vader die een ernstige medische diagnose krijgt. Van de jonge moeder die worstelt met het besluit weer aan het werk te gaan, tot de jongen die te maken krijgt met de nasleep van zijn coming-out, en de man die geconfronteerd wordt met de gevolgen van zijn covid-19-besmetting. Belangrijke dilemma's over familie, liefde, werk, gezondheid en identiteit komen in dit boek tot leven aan de hand van ingrijpende persoonlijke ervaringen. Op deze manier biedt Samuel inzicht en houvast in hoe we de omgang met uitdagingen in elke levensfase kunnen verlichten. Balanspap - 384 blz
non-fictie
James Suzman
Werk
Waarom draait eigenlijk alles in onze samenleving om werk? En hoe zou onze wereld eruitzien als werk een minder belangrijke rol zou spelen in ons dagelijks leven? In 'Werk' buigt James Suzman zich over de geschiedenis van de werkende mens. Werk definieert ons, het bepaalt waar we ons elke dag naartoe begeven en met wie we onze tijd doorbrengen. Het beïnvloedt onze manier van denken en onze eigenwaarde. Maar dat is niet altijd zo geweest. Economen voorspellen al langer dat we steeds meer vrije tijd zullen krijgen. Maar nu werk zo belangrijk is geworden, klinkt dat perspectief minder aanlokkelijk. James Suzman duikt in de geschiedenis van de werkende mens en laat ons zien dat werk altijd van grote betekenis is geweest, maar dat onze focus op productiviteit een relatief nieuw fenomeen is. Vanuit de geschiedenis werpen we een blik op de toekomst om te ontdekken dat het misschien wel tijd is voor een andere kijk op ons dagelijks werk. Thomas Rappap - 416 blz