Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/Wattjes en de Nieuwe Bouwkunst
Tineke Loggers
Wattjes en de Nieuwe Bouwkunst
Prof.ir.J.G. Wattjes (1879-1944) publicist en architect
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
De Waag op de Brink in Deventer is niet zomaar een bouwwerk. Het is de oudste Waag van Nederland. Gebouwd om te imponeren ? in het jaar 1528 ? zou deze laatgotische Waag in andere steden zelfs als stadhuis niet misstaan. De Waag maakte de laatste bloeiperiode van de Deventer jaarmarkten mee. Later kreeg het gebouw naast het wegen van handelswaar ook andere functies. Het diende als hoofdkwartier voor een Spaans garnizoen, de Deventer burgerwacht vond er onderdak, net als het gymnasium. Vanaf 1913 doet de Waag dienst als museum. Zo’n bijzonder gebouw verdient een boek. De Waag wordt als brandpunt van de bloeiende Deventer jaarmarkthandel beschreven, en als belangrijke exponent van de laatgotische bouwstijl. Ook de latere functies komen uitgebreid aan bod. De rijke historie en architectuur worden in een bredere, grensoverschrijdende context belicht. Een uniek boek dat duidelijk maakt hoe bijzonder de Waag in Deventer eigenlijk is. Leven en werk van de Nederlandse architect en publicist J.G. Wattjes.
Gerelateerde producten
kunst

Michiel van Raaij
Building as ornament
For English see below- Het ornament in de architectuur is terug, maar nu op de schaal van het gebouw als geheel. Een letter uit het alfabet, een stapel kiezels of een nationaal embleem - de diversiteit aan vormen die de nieuwe architectuur kan aannemen lijkt onbegrensd. In 'Building as Ornament' onderzoekt Michiel van Raaij door middel van tien interviews hoe deze nieuwe architectuur eind jaren negentig ontstond en hoe ze zich aan het begin van de eenentwintigste eeuw verder ontwikkelde. Een nieuwe generatie architecten ziet het ontwerp van het opgeschaalde ornament als onlosmakelijk onderdeel van hun praktijk. Wat zijn hun drijfveren? Hoe plaatsen zij hun ideeën in de traditie van hun eeuwenoude vak? Michiel van Raaij betoogt dat het ontwerp van het ornament, de iconografie van het gebouw, aan regels is gebonden. Een succesvol ornament vertegenwoordigt een deugd en verduidelijkt de functie, status, constructie, organisatie en de context van het gebouw.- The ornament in the architecture is back, but now on the scale of the building as a whole. A letter from the alphabet, a pile of pebbles or a national emblem - the diversity of forms that the new architecture can take seems limitless. In 'Building as Ornament', Michiel van Raaij uses ten interviews to investigate how this new architecture emerged in the late 1990s and how it developed further at the beginning of the twenty-first century. A new generation of architects sees the design of the scaled-up ornament as an inseparable part of their practice. What are their motivations? How do they place their ideas in the tradition of their age-old profession? Michiel van Raaij argues that the design of the ornament, the iconography of the building, is bound by rules. A successful ornament represents a virtue and clarifies the function, status, construction, organization, and context of the building. Engelstalig boek nai010pap - 241 blz
kunst

Hans Oldewarris
Liefde voor de Hollandse bouwkunst
Publiceren over architectuur en het publiceren van architectuurteksten is een voorwaarde voor het bestaan van een architectuurdiscours. Als uitgever van boeken op het gebied van architectuur en design bij Uitgeverij 010 heeft auteur Hans Oldewarris altijd betoogd dat architecten over hun vak moeten schrijven om hun ideeën over architectuur te articuleren en te delen. Het is in belangrijke mate de uitgever die bepaalt welke projecten, onderwerpen, ideeën en programma's van architecten en ontwerpers worden toegelaten tot het publieke domein. Dit boek; de handelseditie van het proefschrift aan de Universiteit Leiden; verschaft inzicht in het publiceren over architectuur in Nederland. Het onderzoekt onder welke omstandigheden en dankzij welke uitgangspunten; werkwijze en beslissingen uitgeverij Kosmos in de periode 1923-1960 haar uitgaven op het gebied van architectuur en toegepaste kunst realiseerde. Nai010geb - 607 blz
kunst

Christian Salewski
Dutch New Worlds
For English see below- Onze beslissingen geven vorm aan onze toekomst, maar we weten weinig over hoe. Om daar achter te komen, construeren planners en ontwerpers levendige beelden van wat zou kunnen zijn. Deze scenario's dienen als baanbrekers tussen verbeelding en rede. Eind jaren tachtig nam de elite van de Nederlandse planning en ontwerp scenario's op ongekende schaal om het publiek te overtuigen van hun ideeën. Maar de zoektocht om Nederland als geheel opnieuw vorm te geven mislukte jammerlijk. Hun poging ontketende echter een golf van nieuw denken over de toekomst en creëerde een enorm aantal spectaculaire beelden van de dingen die komen gaan. 'Dutch New Worlds' vertelt voor het eerst het verhaal van hoe scenariodenken stedenbouw en ruimtelijke ordening veranderde, vanaf het begin eind jaren zestig tot het hoogtepunt in de jaren negentig. Het laat zien hoe de meeste grootse scenarioprojecten op niets uitliepen door overambitie en misbruik. Het laat ook zien hoe scenario's vandaag de dag krachtige instrumenten blijven voor gericht en transparant ontwerpend onderzoek om betere steden en regio's te creëren. Verteld vanuit het perspectief van een architect en stedenbouwkundige, bevat deze ideeëngeschiedenis fundamentele lessen voor planners, ontwerpers en beleidsmakers - en voor onze volgende beslissingen die onze toekomst zullen vormgeven.-Our decisions shape our future, but we know little about how. To find out, planners and designers construct vivid images of what could be. These scenarios serve as path-breakers between imagination and reason. In the late 1980s, the elite of Dutch planning and design took scenarios to unprecedented scales to convince the public of their ideas. But the quest to reshape the Netherlands as a whole failed dismally. Their attempt, however, unleashed a wave of new thinking about the future and created an enormous number of spectacular images of things to come. Dutch New Worlds tells for the first time the story of how scenario thinking changed urbanism and physical planning, from its beginning in the late 1960s to its height in the 1990s. It shows how most grand scenario projects came to nothing because of overambition and misuse. It also shows how, today, scenarios remain powerful tools for focused and transparent design research to create better cities and regions. Told from the perspective of an architect and urbanist, this history of ideas holds fundamental lessons for planners, designers, and policy makers - and for our next decisions that will shape our future. nai010geb - 352 blz
kunst
