Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Essays/Voel je vrij
In ‘Voel je vrij’ snijdt Zadie Smith een aantal onderwerpen aan die we allemaal herkennen: wat betekent het om te leven ? te werken, te denken, te lachen en te genieten ? in de wereld van nu? Wat is de zin en betekenis van alle social media en wat voegen ze toe aan ons leven? Waarom hangen we zo graag in een fijne bibliotheek rond? En hoe moeten we onze kleinkinderen vertellen dat het ons niet is gelukt het klimaatprobleem gezamenlijk aan te pakken? Met een vlijmscherpe pen becommentarieert Smith culturele, maatschappelijke en politieke kwesties. ‘Voel je vrij’ laat ons op een andere manier naar de wereld kijken: met de kritische maar ook diepmenselijke blik van Zadie Smith.
Gerelateerde producten
non-fictie

Malcolm Frank
Code halo’s
Elke keer dat iemand een product zoekt, deelt, koopt, beoordeelt of becommentarieert wordt belangrijke informatie gegenereerd. Zo ontstaat een schil van informatie rond dat product, een code halo. Ook personen die online actief zijn genereren zo'n code halo, zodat we veel over ze te weten komen. Waar ze wonen, waar ze hun aankopen doen, wie hun vrienden zijn en van welke muziek, films of boeken ze houden. Nog niet zo heel lang geleden zouden bedrijven een fortuin hebben betaald voor die kennis. Vandaag de dag is deze informatie vrijwel gratis en direct beschikbaar en in 'Code halo's' leest u hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Het is te gemakkelijk om de opkomst van bedrijven als Netflix en Amazon en de neergang van veel traditionele bedrijven toe te schrijven aan de digitale revolutie. In 'Code halo's' wordt een completer beeld geschetst. De auteurs deden uitgebreid onderzoek naar de factoren die bepalend zijn voor groei en succes in de toekomst. Hun conclusie: benut de digitale informatie, de code halo, die iedere persoon, ieder product en iedere organisatie online omringt. Dit is niet zomaar een verhaal over big data, maar over de toekomst van het zakendoen. Iedereen die denkt dat de huidige datarevolutie alleen relevant is voor IT of marketing heeft ongelijk. Bedrijven als Disney, Amazon en Nike erkennen allang het potentieel van code halo's en bedrijven uit iedere branche kunnen nu hun voorbeeld volgen. Niets doen is geen optie ? Blockbuster en Kodak hebben aangetoond hoe snel die fout kan leiden tot de ondergang. Overal worstelen bedrijven met de vraag hoe ze grip krijgen op de nieuwe werkelijkheid. 'Code halo's' helpt ze eindelijk de kansen te grijpen die het digitale tijdperk ons biedt.non-fictie

Mary Beard
Hoe wij kijken, met gelovige ogen
Het idee van 'beschaving' is altijd onderwerp van discussie geweest, er is zelfs ruzie over gemaakt. De kern van die meningsverschillen wordt gevormd door de vraag hoe mensen, van de prehistorie tot nu, zichzelf en anderen, mensen en goden, zagen en afbeeldden. Historicus Mary Beard onderzoekt hoe kunst de volken die kunst maakten vormde, en hoe de kunst door hen gevormd werd. Hoe werd er gekeken naar die beelden? Waarom waren ze soms zo controversieel? Mary Beard onderzoekt hoe de menselijke gestalte werd vormgegeven in een aantal van de vroegste kunstuitingen ter wereld ? van de gigantische stenen hoofden van de Olmec in Midden-Amerika tot het terracottaleger van de eerste keizer van China. Ze legt uit hoe een uit de oudheid afkomstige weergave van het menselijk lichaam de manier waarop mensen in het Westen hun eigen cultuur en die van anderen zien beïnvloedt, en soms vervormt. In het tweede deel van het boek staat deze vraag centraal: wat is de functie van de beeldende kunst in de religie? Met andere woorden: hoe kijken we naar mensen en naar goden? Behorend bij de BBC-serie Civilisations.non-fictie

Alice Robb
Wat onze dromen ons vertellen
Een fris en onthullend inzicht in de nieuwe wetenschap van dromen ? hoe ze werken, wat ze ons vertellen en hoe we de vruchten kunnen plukken uit een volledig begrijpen van ons nachtelijk lucide droomleven. Tijdens een onderzoekreis in Peru, raakte wetenschapsjournalist Alice Robb begeesterd door het fenomeen van lucide dromen ? een onwerkelijke buitengewone manier van dromen waarbij de dromer in zijn of haar droom zich realiseert dat hij aan het dromen is en de droom zelfs kan sturen en controleren. Dromen zijn niet willekeurig, ze hebben een duidelijk doel en helpen ons dingen te begrijpen en te verwerken. Alice Robb legt uit hoe we onze dromen beter kunnen onthouden, en waarom dat noodzakelijk is. Ze verklaart de gecompliceerde verbanden tussen dromen en creativiteit. En biedt ons handvatten hoe we kunnen genieten van het intense avontuur van lucide dromen.non-fictie
