Paul Arnoldussen
Verdachte portretten
Rechtbanktekeningen
€ 17,50 Oorspronkelijke prijs was: € 17,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789059373044. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Bas Lubberhuizen Auteur: Paul Arnoldussen Paginas: 93 Categorie: Kunst.
De rechtbanktekening bestaat bij de gratie van een fotografeerverbod in de rechtszaal – dat overigens niet wettelijk verankerd is. In ‘Verdachte portretten’ zijn er ongeveer 30 verzameld. Het bevat interviews met de tekenaars en gaat in op de historische en juridische kanten van de rechtbanktekening.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Eveline Koolhaas-Grosfeld
Tussen politiek en publiek
Politieke tekenaars zijn opiniemakers, net als de schrijvende pers. Het nieuws 'knedend' tot satire beïnvloeden zij de politieke opvattingen van het publiek. Beelden - direct als zij zijn - zijn vaak effectiever dan teksten, zo blijkt. Tekenaars geven, kortom, mede vorm aan het openbare politieke debat. In dit boek zijn ruim tachtig (spot)prenten uit de jaren 1880-1919 bijeengebracht. De auteurs laten hiermee op een nieuwe manier de relatie tussen politiek en publiek zien. Het was een tijd van grote veranderingen in de Nederlandse politiek. Nieuwe groeperingen als de confessionelen en socialisten sloegen een bres in het liberale bolwerk en brachten het buitenparlementaire politieke debat op gang. En terwijl op straat de roep om algemeen kiesrecht steeds luider klonk, werd binnen het parlement fel gedebatteerd over de onafwendbare grondwetsherziening. Al dit rumoer is te volgen op de afbeeldingen in dit boek. Omdat het publiek gedurende deze periode steeds meer betrokken raakte bij de politiek werd het voor parlementariërs belangrijk gekend te worden. Prenten waren hiervoor het medium bij uitstek, ook als zij de spot met je dreven. Want wie niet in beeld komt, bestaat niet. Eveline Koolhaas-Grosfeld is kunsthistoricus en werkzaam als zelfstandig onderzoeker en beeldredacteur. Schreef over de achttiende- en negentiende-eeuwse prentkunst in onder meer haar proefschrift 'De ontdekking van de Nederlander in boeken en prenten rond 1800' (Zutphen 2010) en het tijdschrift De Moderne Tijd. Marij Leenders is universitair docent en onderzoeker politieke en religie geschiedenis bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Recente publicatie over politieke beeldcultuur samen met Andreas Biefang (red.): Erich Salomon & het ideale Parlement. Fotograaf in Berlijn en Den Haag, 1928-1940 (Amsterdam 2014). Schriptumpap - 136 blz
kunst

Jeroen Goudeau
Jan Stuyt
In de jaren negentienvijftig reden wij soms in het weekeinde met het hele gezin in de auto door het land, meestal voor familiebezoek in Den Haag. Vader en moeder voorin, de drie kinderen op de achterbank. Soms klonk opeens van de voorbank: 'Kijk, daar staat een kerk van je grootvader.' Dat kon zijn bij het passeren van Harmelen of bij het rijden over Lisse en Hillegom. Of als we op vakantie gingen en we via Valkenswaard naar het zuiden reden. Het ging dan altijd over kerken, niet over ziekenhuizen, woningen of andere gebouwen. Die kerken waren blijkbaar zodanig gesitueerd dat je ze van een afstand kon zien. De grootste verrassing overkwam me toen wij een keer ogenschijnlijk zomaar stil stonden in een straat in Haarlem, een onopvallende straat met rijtjeshuizen zonder voortuin, niet ver van de kathedraal. 'Waarom staan we hier stil?' Er kwam geen antwoord. Opeens zag ik het straatnaambord: 'Jan Stuytstraat, opzichter van de bouw van de kathedraal'. Zoiets vergeet een twaalfjarige jongen heel zijn leven niet meer. Grootvader Jan Stuyt, de architect, overleed zestien jaar voordat ik werd geboren. Er is meer documentatie over deze grootouder dan over de andere drie samen: een archief, foto's, artikelen, boeken, een pastel door Antoon van Welie en andere portretten, en zelfs een pagina op Wikipedia. Ik zou nog wel eens een artikel willen lezen over hem als verzamelaar van kunst - hij bezat een prachtige collectie, die met niets was begonnen en met een deskundig oog in korte tijd is verzameld. Het geeft me een bijzondere emotie wanneer ik als priester de sacramenten bedien in een kerk van mijn grootvader. NKSgeb - 237 blz
kunst

Joep van Aert
Hardwell, 2 Years as One
Ambitie wordt vaak de sleutel tot succes genoemd, maar je komt nergens zonder doorzettingsvermogen. Hardwell heeft dankzij zijn doorzettingsvermogen zijn grootste dromen waargemaakt. Vanaf het moment dat hij benoemd wordt tot de nummer 1 DJ van de wereld in de DJ Mag Top 100 bereikt zijn faam een nieuwe hoogte – een waarmee hij niet meer weg te denken is uit de internationale dansscène. Doormiddel van dit boek krijgen je een blik behind the scenes in het leven van Hardwell. ‘2 Years as One’ bevat nog nooit eerder vertoonde foto's van de belangrijkste momenten uit zijn carrière waaronder Hardwell's tweede verovering van de nummer 1 positie in de DJ Mag Top 100 en de laatste show van zijn I Am Hardwell wereld tour in een uitverkocht Madison Square Garden. Nederlandse fotograaf Joep van Aert heeft Hardwell sinds het winnen van de titel twee jaar lang gevolgd om zijn meest bijzondere momenten vast te leggen. Neem een kijkje in het leven van een van 's werelds grootste dj's en aanschouw exclusieve foto's van de meest indrukwekkende dance shows ter wereld. Het is van Aert gelukt om naast foto's van spectaculaire shows met duizenden fans ook de andere kant van het leven van de Hardwell vast te leggen. Bekijk de nog nooit vertoonde intieme momenten van Hardwell samen met familie en vrienden en het leven buiten de dj-booth van een van de grootste DJ's ter wereld. Reis mee met de ster uit Breda en volg Hardwell en zijn team achter de schermen van zijn grootste shows op Miami Ultra Music Festival, Tomorrowland, EDC Las Vegas, tijdens de populaire Revealed Bus Tour en zijn eigen clubavonden in Hakkasan Las Vegas en Ushuaïa Ibiza. Zie ook het ontstaan en de hoogtepunten van de enorm succesvolle I Am Hardwell Tour. Hardwell drukt zijn stempel op de dance industrie met zijn constante toewijding om nieuwe muziek te maken en grenzen te verleggen met onder andere zijn eigen label Revealed Recordings. In dit officiële fotoboek volg je Hardwell in de misschien wel meest hectische jaren van zijn carrière! "Als je het kunt dromen, kun je het doen!" is het motto van Hardwell tijdens zijn ongeëvenaarde weg naar succes. Dit exclusieve fotoboek laat zien wat kan worden bereikt met hard werken en de wil om je droom te volgen. Komma / d'Jonge Hondgeb - 360 blz
kunst

Tamara Becker
Op de foto in oorlogstijd
'Op de foto in oorlogstijd' gaat over een klein deel van het oeuvre van fotografe Annemie Wolff: de 100 fotorolletjes uit 1943, met portretten van 440 mensen, één gipsmasker, één kat en drie hondjes. Bij de foto's hoort een kasboek geordend per maand, data, namen, verwijzingen naar filmnummers, adressen en ontvangen bedragen. Circa honderd mensen op de foto's komen niet in het kasboek. Een derde van de klanten was jonger dan 20 jaar. Ongeveer 60% was Joods of half-Joods, van wie meer dan de helft de oorlog heeft overleefd. Tamara Becker en An Huitzing identificeerden meer dan 300 personen met zekerheid en vertellen hun verhaal vanaf het moment dat op 14 januari 1943 Annemies eerste klantje zich aandient, de Joods peuter Robert Ferro. Mensen gingen midden in de oorlog 'nog even naar de fotograaf' om verschillende redenen. Vaak wilden ze een pasfoto voor een vervalst persoonsbewijs. Acht foto's van Annemie zijn aangetroffen in het Calmeyer-archief: ze zijn ingezet om de geportretteerden 'Arisch' te laten verklaren. De meeste foto's zijn echter gemaakt voor de herinnering, om aan geliefden te geven of zelf te houden. Er zijn veel babyfoto's: ondanks alles, gaat het leven tijdens een bezetting gewoon door. De tegenstelling tussen vreedzame foto's en de huiveringwekkende omstandigheden is de rode draad in 'Op de foto in oorlogstijd'. Inclusief DVD met beeldmateriaal. Lecturispap - 448 blz