Norman Mailer
The faith of graffiti
€ 17,50 Oorspronkelijke prijs was: € 17,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789048802760. Bindwijze: geb Taal: EN Uitgever: Lebowski Auteur: Norman Mailer Paginas: 31 Categorie: Kunst.
In 1974 verscheen in Amerika ‘Watching My Name Go By’. Graffiti bestond nog maar een paar jaar ? en dan eigenlijk alleen in de vorm van tags: het schrijven van de kunstenaarsnaam op opvallende plekken en locaties in de stad. Huizen, muren, metro, treinen, toiletten: niets was veilig voor de marker pens van de eerste generatie ‘schrijvers’ als Taki 183. Engelstalig
Gerelateerde producten
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst
Henk Schiffmacher
Moeder
'Moeder' was en is nog steeds een populair thema in de wereld van de tatoeage. Het is niet zelden een van de eerste tattoos waarmee een jongen nog kan thuiskomen zonder al teveel aversie op te roepen. Een moeder kan nog zo kwaad zijn over deze onbezonnen daad, als zij eenmaal doorheeft hoe zoonlief zijn onvoorwaardelijke liefde voor haar voor iedereen zichtbaar altijd bij zich draagt, kan zij alleen nog maar smelten. Soms kan dat niet, omdat zij er niet meer is. Een tatoeage met het woord 'Moeder', soms zelfs gekleurd met de as van haar gecremeerde resten, kan een overweldigend gemis dan draaglijk maken. De tatoeage is deel van het rouwproces, geeft rust en acceptatie. De pijn wordt manmoedig ondergaan, met een enkele traan in het oog; afdingen op de prijs is dan ongepast. In 'Moeder' zijn de mooiste Moeder-tatoeages uit de collectie van Henk Schiffmacher verzameld. Een bijzonder cadeauboek voor moeder, dat ook kan dienen als inspiratiebron hoe je de liefde voor haar het mooiste voor altijd kan meedragen op je huid. ATM Publishinggeb - 128 blz
kunst
Hans den Hartog Jager
Zie de mens
Het portret is een belangrijk genre in de beeldende kunst ? niets is zo prettig als lang en ongegeneerd kijken naar een ander mens. Maar zo'n honderd jaar geleden vond er een omslag plaats: niet langer was de geportretteerde het uitgangspunt van het werk, dat werd de maker. Keerpunt in die ontwikkeling was het werk van Constantin Brancusi: hij abstraheerde in 1920 het menselijke hoofd tot een bijna perfecte eivorm. Dat leek het eindpunt van het genre, maar het bleek juist een nieuw begin. Brancusi's ei barstte open, en vanaf dat moment gebruiken kunstenaars de mensfiguur om alles op te projecteren wat ze willen: schoonheid, idealisme, vervorming, roem. In 'Zie de mens' wordt dit zichtbaar gemaakt door honderd portretten bij elkaar te brengen, telkens van één mens en uit elk jaar één. Zo ontstaat een overzicht van de visie op de mens van de afgelopen honderd jaar. Het toont de meest uiteenlopende artistieke en sociale gebeurtenissen, van de nasleep van de Eerste Wereldoorlog tot de opkomende abstractie, van de Tweede Wereldoorlog tot het feminisme en van de celebrity-cultuur tot de selfie. Zo stimuleert het ons beter te kijken naar de kunst en naar de wereld om ons heen. En daarmee naar onszelf. Athenaeumpap - 224 blz
kunst
Lia Karsten
De nieuwe generatie stadskinderen
Gezinnen hebben de stad herontdekt: steeds meer kinderen groeien er op. Maar waarom wonen gezinnen eigenlijk in de stad en hoe ziet een stedelijke kindertijd eruit? Hoe gebruiken ouders en kinderen kun omgeving, waar komen ze graag en welke plekken mijden ze? Het beantwoorden van deze vragen resulteert in een dossier over stedelijk gezinsleven anno nu. Steden hebben kinderen vee te bieden, maar veel kan ook beter. Hoe maken we een stad die uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten? 'De nieuwe generatie stadskinderen' biedt inzichten en innovatieve oplossingen. Nai010pap - 224 blz