Menu

Mireille Madou

Santiago

De apostel en zijn mirakelen

 24,95  9,90

ISBN: 9789462580329. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Wbooks Auteur: Mireille Madou Paginas: 144 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

kunst

Bert Boelaars

Benno Premsela, 1920-1997

Met zijn betoverende etalages voor De Bijenkorf, praktische Loteklamp en gedurfde katoenen tapijt is Benno Premsela (1920-1997) bij het grote publiek bekend geraakt als markant binnenhuisarchitect en gerenommeerd vormgever van industriële producten. Zijn vele adviseurschappen op het gebied van kunst en cultuur droegen verder bij aan zijn naam als smaakmaker van de modernisering in onze naoorlogse moerasdelta. Naast zijn beroepsmatige activiteiten zette Premsela zich in voor de emancipatie van homoseksuele mannen en vrouwen in een tijd die er van gruwde. Tijdens zijn onderduik in de Tweede Wereldoorlog besefte hij zelf zo te zijn. De bevrijding bood hem niettemin weinig ruimte om zich te kunnen ontplooien naar eigen aard. Eerst mocht hij er niet zijn als jood, voor hem als homo bleek evenmin plaats. Premsela weigerde zich opnieuw te laten wegdrukken en ging de strijd om erkenning aan. Uiteindelijk met succes. Dit boek schetst het bewogen leven van een gepassioneerd mens in een turbulente tijd. Een man die de rauwe werkelijkheid van de twintigste eeuw in alle hevigheid heeft ervaren. Het weloverwogen humanisme dat hem van huis uit als levenshouding was meegegeven, bleek het elixer voor zijn moed en elan, nodig om het verstarde Nederland enigszins open te breken. Bij het boek is een DVD gevoegd met een prachtig filmportret over Benno Premsela, gemaakt door Carrie de Swaan.   De Humanistische Omroep maakte een documentaire over zijn leven en werk. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=8ckv0tfEK4s[/embed] [embed]https://www.youtube.com/watch?v=34SMWEg2sgA[/embed]
 29,90  12,50
Verder lezen

kunst

Geordie Greig

Ontbijten met Lucian

Lucian Freud behoort tot de belangrijkste en beroemdste schilders van zijn tijd. Maar zijn hartstochtelijke leven als kunstenaar en zijn kleurrijke privéleven hield hij graag achter een muur van geheimzinnigheid verborgen. In dit opmerkelijke boek wordt die muur voor het eerst geslecht. Tien jaar lang behoorde Geordie Greig tot een select groepje vrienden dat geregeld met Lucian Freud ontbeet bij Clarke's in Londen. Een ouderwetse salon, met Freud als middelpunt. Voor het eerst vertelt Freud vrijmoedig over kunst en over zijn persoonlijk leven. Over hoe hij David Hockney schilderde, met paarden sliep, hoe hij ontkwam aan de gangstertweeling Kray en hoe hij koningin Elizabeth portretteerde. Over zijn controversiële rol als vader, zijn geliefden, zijn vele kinderen, zijn vijanden en zijn goklust. Freud houdt de lezer in zijn greep met onverbloemde verhalen over zijn wilde nachten, over hoe hij danste met Garbo en een naaktportret schilderde van Kate Moss. Hij praat ook vrijuit over zijn kunst, over de totstandkoming van zijn oeuvre, en over waarom Velázquez de grootste schilder aller tijden was. Niet alleen Freud zelf komt aan het woord. Na decennia zwijgen en geheimhouding vertellen intimi eindelijk openhartig over hun omgang met de grootste figuratieve portretschilder van de twintigste eeuw. Zo is 'Ontbijten met Lucian', drie jaar na zijn dood, een pregnant intiem portret geworden van de kunstenaar als jonge en als ouder wordende man.     'Greig heeft met dit uitstekend geschreven boek veel prijsgegeven aan de openbaarheid die Freud en diens machtige familie en netwerk altijd hebben geschuwd.' - NRC Handelsblad 'Een meesterlijk boek. Het geeft een lucide beeld van een leven dat in menig opzicht een zootje was, maar waaruit de grootste schilder van de laatste honderd jaar is voortgekomen.' -Tom Wolfe
 29,99  12,50
Verder lezen

kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden

Working class hero

Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf.
 22,50  7,90
Verder lezen